Zipp Pro 125 - mistrz kategorii A1

Autor: Lovtza 2010.03.12, 12:05 91 Drukuj

Nic tak nie zmienia przekonań człowieka, jak odpowiednia stymulacja finansowa

Jak sądzicie, czy zmiany w przepisach dotyczących uzyskiwania prawa jazdy zmienią motocyklowy obraz Polski? Czy dzięki nakazowi praktykowania na mniejszych pojazdach staną się one w końcu popularne w naszym kraju? Czy urzędnicy swoimi błyskotliwymi decyzjami sprawią, że przygoda z motocyklami będzie bezpieczna także na swym początkowym, krytycznym etapie?

Ja tak nie uważam. Nie bardzo wierzę, że urzędnicy są w stanie wymusić cokolwiek na zwykłych ludziach nakazami i zakazami. Słusznymi ideami, wzniosłymi hasłami nie sprawią, że ludzie zaczną nagle sami, z nieprzymuszonej woli segregować śmieci, oszczędzać wodę, a także dbać o własne bezpieczeństwo. Jedyną rzeczą, która skłoni szarego obywatela to takiego, a nie innego działania jest... stymulacja finansowa. Tu właśnie dochodzimy do tematu motocykli klasy 125 cm3, których przedstawicielem jest bohater naszego artykułu, czyli Zipp Pro 125.

Dlaczego „125" są u nas niepopularne? Czy tylko dlatego, że nie mamy obowiązku jazdy na nich przed przesiadką na większe maszyny? Nie sądzę. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że zakup nowego pojazdu klasy 125 jest po prostu kosztowny. Ponad 14 tysięcy zł za Hondę CBR125R i blisko 16 tysięcy zaYamahę R125, czyli najbardziej znanych przedstawicieli wśród maszyn sportowych w tej klasie, to dla młodego człowieka bardzo dużo. Szczególnie, że za te pieniądze można kupić niezłą używaną 600cc o zdecydowanie lepszych osiągach. Tutaj na scenę wtacza się Zipp Pro 125 i łagodnym terkotem swojego jednocylindrowego silnika oznajmia o nadchodzących zmianach.

Pro kopia?

Pisząc w ubiegłym miesiącu o nowych maszynach Zippa jednoznacznie stwierdziłem, że produkty te, to kopie znanych i sprawdzonych już rozwiązań renomowanych producentów. Wystarczy rzut oka na kształt ramy, układ wydechowy, formę plastików, aby natychmiast znaleźć nawiązania do CBR125R. Koła są morderczo podobne do tych w R125. Generalnie motocykl Zippa wygląda bardzo dobrze i może się podobać. Chińska maszyna nie straszy marnej jakości wyposażeniem, niedoróbkami, krzywo spasowanymi elementami. Takie tematy jak przełączniki, dźwignie, zegary, osprzęt do złudzenia przypominają te stosowane w renomowanej dalekowschodniej produkcji. Co więcej, oferuje wyposażenie, którego u Japończyków próżno szukać ze świecą. Weźmy na przykład takie zawieszenie USD z przodu, wskaźnik poziomu paliwa, przewody hamulcowe w stalowym oplocie, czy choćby wyświetlacz biegu! Wyobrażacie to sobie? Najpoważniejszą różnicą konstrukcyjną jest zastosowanie silnika chłodzonego powietrzem, przez to nieco słabszego, niż w przypadku górnopółkowych rywali. W jaki obraz układają się wszystkie te elementy układanki?

Pro zabawa?

Motocykl jest poprawnie zaprojektowany. Kierowca zajmuje na nim wygodną, naturalną pozycję. Oczywiście osobie o moim wzroście jest nieco ciasno za sterami tego pocisku, natomiast niewyrośnięty 16 latek odnajdzie się tutaj w mgnieniu oka. Wykorzystanie japońskich wzorców sprawia, że wszystko jest tam, gdzie powinno być. Przełączniki, lusterka, przyrządy pokładowe, podnóżki.

Przycisk rozrusznika i jednocylindrowiec budzi się do życia. Silnik pracuje zaskakująco cicho, spokojnie i kulturalnie. Poziom wibracji jest bardzo niski. Dźwięk wydobywający się z tłumika - miarowy i przyjemny. Zipp rusza z miejsca łagodnie i dosyć dynamicznie, jak na swoją pojemność, nabiera prędkości. Przyspieszanie aż do piątego biegu nie powoduje problemów, silnik nie sprawia wrażenia, że się męczy. Mały singiel bezstresowo kręci się do 9000 obr/min, aby na najwyższym biegu pokazać na prędkościomierzu nawet 105 km/h. Odnotować należy, że operowanie skrzynią biegów i sprzęgłem jest bardzo łatwe i lekkie.

Własności jezdne motocykla należy uznać za bardzo przyzwoite. Co prawda Pro 125 sygnalizuje dziwnie siły na kierownicy, ale utrzymanie kierunku jazdy, zwrotność i poręczność nie dają podstaw do krytyki. Motocykl jest lekki i łatwy do opanowania. Poczucie bezpieczeństwa umacniają naprawdę przyzwoite hamulce. Aby strzelić stopala wystarczy z czuciem zadziałać dwoma palcami. Dozowalność i wyczucie progu zadziałania są tak samo dobre, jak w maszynach japońskich.

Ogólnie rzecz biorąc, jazda Zippem jest przyjemna i bezproblemowa. Nawet na górskich serpentynach, gdzie dane mi było jeździć tą maszyną, „125" nie traciła ochoty do jazdy. Nie gotowała się na podjazdach, nie puchła na zjazdach. Przemykanie się między samochodami w gęstym ruchu ulicznym jest banalnie proste. Pro 125 jest niewiele szerszy i poręczniejszy od roweru. Oczywiście dla mnie motocykl ten jest za mały i za wolny, natomiast dla wielu początkujących nastolatków będzie to sprzęt idealny, jeśli chodzi o osiągi.

Pro oferta?

Jak już powiedziałem, mała popularność 125 na naszych drogach to wynik kilku nakładających się na siebie czynników. Przede wszystkim niekorzystnych dla tej klasy uwarunkowań rynkowych, braku odpowiednich regulacji prawnych odnośnie dostępu do prawa jazdy, a także częstego wśród młodzieży przeświadczenia o obciachu związanym z jazdą na tak małym motocyklu. W ostatnich miesiącach sytuacja zmienia się jednak na korzyść Zippa. Pojawiły się nowe kategorie prawa jazdy, w tym A1, w które Pro wpisuje się idealnie. Cena motocykla na poziomie 5999 zł za nowy pojazd z gwarancją, to ponad dwa razy mniej, niż w przypadku Hondy CBR125R i blisko trzy razy mniej, niż w przypadku Yamahy R125. Oczywiście Pro 125 ustępuje japońskim maszynom jeśli chodzi o jakość wykonania, osiągi i najprawdopodobniej także o trwałość, ale daje młodemu kierowcy sensowną alternatywę.

Zmieniło się prawo odnośnie uzyskiwania prawa jazdy, pojawił się na rynku tani, ale porządny motocykl idealny do rozpoczęcia przygody z motocyklami. Miejmy nadzieję, że wraz z rosnącą ilością jednośladów tej klasy pojemnościowej zmieni się także nastawienie naszej młodzieży do tych maszyn. Jazda „125" może być bowiem bardzo przyjemna i jak się okazuje, także tania.

Dane techniczne:

Silnik  - Jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Pojemność - 125 cm3
Sprężanie - 9:1
Moc maksymalna - 11 KM przy 8500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy - 9,5 Nm przy 5500 obr/min
Zasilanie - gaźnik DENI typ PZ26
Zapłon - CDI
Akumulator - 12V / 5Ah
Rozruch - elektryczny/nożny
Sprzęgło - wielotarczowe mokre
Skrzynia biegów - 5 biegowa
Przełożenie - 3,14 przednia zębatka 14 tylna 44 zębów
Napęd tylnego koła - łańcuch
Rama - stalowa - Deltabox
Zawieszanie przód - widelec teleskopowy / widelec Upside-down
Zawieszenie tył - wahacz stalowy, dwa elementy resorująco-tłumiące, regulacja napięcia wstępnego sprężyny
Hamulec przód - Hydrauliczny tarczowy dwutłoczkowy, średnica tarczy 255 mm
Hamulec tył - Hydrauliczny tarczowy dwutłoczkowy, średnica tarczy 220 mm
Opony przód - 80/90 R17
Opony tył - 110/80 R17
Pojemność zbiornika paliwa - 16 l

Zdjęcia
Zipp Pro 125 stoppie
Zipp Pro 125 prawy bok
Zipp Pro 125 miasto
Zipp Pro 125 hiszpanskie miasteczko
Zipp Pro 125 prawy wiraz
Zipp Pro 125 podjazd
Zipp Pro 125 na ulicy
Zipp Pro 125 palma
Zipp Pro 125
Zipp Pro 125 zjazd
Komentarze 36
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: adam97 10/07/2013 22:31

Ok. Spoko. Dzięki.

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę