tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zakaz aut spalinowych. Polska otwarta na w³osk± propozycjê przyspieszenia zmian
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zakaz aut spalinowych. Polska otwarta na w³osk± propozycjê przyspieszenia zmian

Autor: Andrzej Sitek 2024.09.27, 09:01 Drukuj

Polska wyraża gotowość do rozważenia włoskiej propozycji dotyczącej przyspieszenia przeglądu unijnych przepisów zakazujących sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku.

Informację tę przekazał w czwartek wiceminister rozwoju Ignacy Niemczycki. Włochy, wspierane przez Niemcy, apelują o przyspieszenie tego procesu, który zgodnie z obecnym planem ma się odbyć w 2026 roku.

NAS Analytics TAG

W czwartek w Brukseli odbyło się spotkanie ministrów odpowiedzialnych za konkurencję, na którym Włochy i Niemcy prowadziły działania dyplomatyczne, mające na celu uzyskanie poparcia innych krajów dla swojej inicjatywy. Kluczowym tematem było rozporządzenie, które ustala limity emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych, wprowadzając zakaz sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi w Unii Europejskiej od 2035 roku.

Zgodnie z przepisami, przegląd skutków tej regulacji ma zostać przeprowadzony przez Komisję Europejską w 2026 roku, a jego wyniki zostaną przedstawione państwom członkowskim, oraz Parlamentowi Europejskiemu. Niemcy i Włochy dążą jednak do tego, by Komisja Europejska dokonała przeglądu o rok wcześniej, w 2025 roku. Jak informuje włoski minister ds. przemysłu Adolfo Urso, udało im się już przekonać kilka innych państw do poparcia tej inicjatywy.

Wiceminister Niemczycki podczas rozmowy z dziennikarzami nie potwierdził jednoznacznie, czy Polska jest wśród krajów, które oficjalnie wsparły włosko-niemiecki wniosek. Wyraził jednak zrozumienie dla ich stanowiska. "Moje ministerstwo w Polsce nie jest wiodące w tej kwestii, ale mogę powiedzieć, że jesteśmy otwarci na to, by przyjrzeć się danym z KE" - zaznaczył. Niemczycki podkreślił również, że obecne przepisy wymagają jedynie przedstawienia danych przez Komisję Europejską, a dalsze decyzje będą podejmowane na ich podstawie.

Przypomnijmy, że zgodnie z oryginalnymi ustaleniami już od 2035 r. we wszystkich państwach UE miał obowiązywać zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Ale już wiemy, że tak się nie stanie.

Zgodnie z finalną wersją rozporządzenia, producenci aut muszą do 2030 roku znacząco obniżyć emisję dwutlenku węgla w pojazdach sprzedawanych na terenie UE. Dla samochodów osobowych redukcja ta ma wynieść 55 proc. Emisja będzie liczona z całej floty pojazdów, co oznacza, że producenci będą musieli wprowadzać do sprzedaży coraz więcej samochodów niskoemisyjnych, aby zrównoważyć te o wysokiej emisji, takie jak modele z silnikami benzynowymi czy dieslowskimi.

Do 2035 roku zmiany te nabiorą jeszcze większej mocy. Od 1 stycznia tego roku, wszystkie nowe samochody sprzedawane na unijnym rynku będą musiały być bezemisyjne. Oznacza to, że producenci będą mogli oferować wyłącznie pojazdy z napędem elektrycznym, wodorowym lub innymi technologiami bezemisyjnymi. Choć przepisy często nazywane są "zakazem rejestracji nowych samochodów spalinowych", w rzeczywistości regulacje te nie wykluczają pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, takimi jak wodór czy paliwa syntetyczne.

Do końca 2034 roku producenci wciąż będą mogli sprzedawać samochody z tradycyjnymi silnikami benzynowymi i dieslowskimi, pod warunkiem że spełnią normy emisji CO2. Od 2035 roku sprzedaż nowych aut z silnikami spalinowymi napędzanymi ropą naftową zostanie ograniczona do pojazdów korzystających z paliw alternatywnych, takich jak wodór czy benzyna syntetyczna. Jednak już zarejestrowane samochody spalinowe będą mogły być nadal używane i sprzedawane aż do zakończenia ich okresu eksploatacji.

Rozporządzenie nie oznacza zatem natychmiastowego wycofania samochodów spalinowych z dróg, ale wprowadza stopniowe zmiany, które mają na celu przyspieszenie transformacji motoryzacji w kierunku bezemisyjności.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê