Z myślą o jednośladach. Zakończył się II Motocyklowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Lekki optymizm mimo nienajlepszych statystyk - tak najkrócej można podsumować zakończony w sobotę II Motocyklowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wydarzenie, organizowane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwo Infrastruktury, przyciągnęło przedstawicieli mediów, środowisk motocyklowych i ekspertów.
Choć, niestety, rosną statystyki wypadkowe związane z motocyklami, ogólne przesłanie płynące z Kongresu wcale nie jest negatywne. Uczestnicy wypowiadali się pozytywnie, zarówno o rosnącej świadomości bezpieczeństwa wśród motocyklistów, jak i działaniach zmierzających do minimalizacji ryzyka wypadku na polskich drogach.
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Marc Marquez, Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez i inni w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP
KUP TERAZ. WYSYŁKA GRATIS »
Z zadowoleniem przyjęliśmy informacje, że Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a także inne organizacje związane z ruchem drogowym są świadome zagrożeń, na które narażeni są polskcy motocykliści.
Wśród omawianych zagadnień pojawiły się nie tylko te związane z infrastrukturą drogową, czyli niebezpiecznymi barierami czy śliskimi znakami poziomymi, ale także te związane z szeroko pojętą kulturą na drodze i poziomem wyszkolenia kierowców.
Eksperci przedstawiali dane, które nie zawsze napawały optymizmem - Ilona Buttler, szefowa projektu Safer Wheels uświadomiła nam, że wciąż wielu użytkowników jednośladów porusza się bez kasków, zaś używanie motocyklowej odzieży ochronnej nadal traktowane jest przez wielu z nas jako fanaberia.
Artur Wajda, instruktor techniki jazdy zwracał uwagę na kolosalne znaczenie odpowiedniego wyszkolenia motocyklistów, zwłaszcza w kontekście zwiększonej świadomości ryzyka. Norbert Wyrwich z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekazał dobre informacje na temat nadchodzących zmian w normach dotyczących barier energochłonnych. Marzena Chrostek, zawodniczka i dziennikarka opowiadała o tym, jak wczesna edukacja motocyklowa u dzieci wpływa na późniejsze bezpieczeństwo na drodze.
Cieszył udział wielu różnych środowisk - na Kongresie pojawili się przedstawiciele klubów motocyklowych, samorządów, policji, instruktorzy jazdy oraz członkowie organizacji pozarządowych i stowarzyszeń motocyklowych, w tym Motopomocnych i Wrocławskiego Stowarzyszenia Motocyklistów.
Mamy nadzieję, że wnioski płynące z Kongresu nie pozostaną bez echa podczas prac nad przyszłymi działaniami dotyczącymi bezpieczeństwa. Jak wynika z policyjnych statystyk, w ubiegłym roku motocykliści uczestniczyli w 2 675 wypadkach drogowych. Zginęło 226 kierujących motocyklami i 12 ich pasażerów, a 2 240 motocyklistów i 233 pasażerów motocykli zostało rannych.
W odniesieniu do 2017 roku oznacza to wzrost liczby wypadków o prawie 20% i liczby ofiar śmiertelnych o 3,7%. Z pewnością na taki wynik miał wpływ efekt skali - liczba rejestrowanych w ciągu ostatnich lat gwałtownie wzrosła. Warto jednak zrobić wszystko co możliwe, by ograniczyć niepokojący trend.


























































































































Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze