Yamaha XT1200Z Super Ténéré - w walce o tron

Autor: Piotr Jędrzejak 2011.01.26, 13:04 28 Drukuj

W języku Tuaregów, ludu zamieszkującego Saharę, Ténéré oznacza po prostu „pustynia”. Jest to też nazwa regionu pustynnego w południowo-centralnej Saharze. Poprzedni sprzęt dumnie noszący to imię, Yamaha XTZ 750 wygrała rajd Paryż-Dakar aż siedmiokrotnie. Teraz to XT1200Z jest flagową Tenereką. Ale czy XT1200Z Super Ténéré równocześnie może stać się nowym liderem w klasie motocykli turystyczno-endurowych?

Pustynna burza

Zbliżając się do Yamahy stojącej spokojnie na parkingu, od razu i bez problemu można dojść do wniosku, że została skonstruowana nie tylko po to, żeby pokonywać krawężniki i dziury w mieście lub na jego obrzeżach. Wysokie zawieszenie, szprychowe koła i masa osłon wręcz nachalnie sugerują, żeby do pracy jechać jednak naokoło, przez las. XT1200Z First Edition została dodatkowo wyposażona w aluminiowe kufry oraz pakiet obejmujący takie gratisy, jak blacha pod silnik, gmole czy handguardy. Bliżej przyglądając się szczegółom, uwagę zwraca dobrze i solidnie wyglądające wykończenie oraz plastiki. Rzeczywiście w czasie jazdy nawet po dziurach nic nie trzeszczy i nie łapie luzów. Miejsce za sterami zajmuje się na wysokości 845-870 mm, co jest standardem w klasie. Różnica wynika oczywiście z możliwości regulacji. Od pierwszych manewrów na parkingu czuć, że mamy pod sobą ponad ćwierć tony, ale jak się okazuje, jest to całkiem zwinne 261 kg. Pomaga wyprostowana pozycja oraz wygodnie rozmieszczony osprzęt, jednak najważniejszy jest dość nisko umiejscowiony środek ciężkości – przyda się nie tylko na parkingu. Kanapa sama w sobie oferuje wygodę i wcale nie zachęca do szybkiego powrotu do domu. Ciekawym detalem są metalowo-gumowe podnóżki – guma tłumi drgania, a poza asfaltem przydadzą się metalowe wyzębienia. Pasażer już nie ma tak luksusowych podnóżków, ale i tak ma bardzo wygodnie. Wracając za kierownicę, to zegary przede wszystkim wzbudzają zainteresowanie, a w swojej niecodzienności po prostu mogą się podobać. Do tego okazują się przejrzyste. Obsługa elektroniki jest prosta, bo jest jej mało. Kontrolę trakcji oraz komputer pokładowy z najpotrzebniejszymi funkcjami steruje się z zegarów, co nie jest najwygodniejsze, natomiast przełącznik odpowiadający za tryby dowodzenia ruchami przepustnicy znalazł się pod prawym kciukiem. Rozmieszczenie lusterek zostało odpowiednio przemyślane.

Komu w drogę, temu Tenere

W komfort prowadzenia XT1200Z to jest właśnie to, czego kierowca oczekuje kupując motocykl klasy Super Tenerki. Wysoka szyba i rozbudowane owiewki dobrze chronią kierowcę przed naporem wiatru i deszczu nawet przy wyższych prędkościach, a i osłony dłoni zdecydowanie przydają się. Gdyby nie fakt, że trzeba skupić się na drodze, nawet po kilku godzinach jazdy kanapa jest tak wygodna, że do szczęścia brakuje tylko pilota od telewizora i masażu od pasażerki. Zostając przy temacie błogiej wygody, w jeden kufer można spakować wspomniany telewizor, a w drugi zmieści się cała szafa ciuchów kobiety siedzącej wygodnie na tylnym fotelu. A obok telewizora wepchnie się jeszcze swoją szufladę z bielizną. Niestety jako schowek posłużyć musi niewielka ilość miejsca pod siedziskiem, które, jak wspomniałem, jest niezwykle wygodne. Dodając do tego umiejscowienie podnóżków i uchwytów do trzymania się, „druga klasa” w Super Tenerce spokojnie może walczyć o miano najlepszego w kategorii turystycznych enduraków. Co jest pewne – dzięki wygodnej kanapie, bez wyrzutów sumienia i troski o jedną z ciekawszych części ciała pasażerki, można zabrać swoją drugą połówkę na weekendowy wypad w Karpaty.

Jednostka napędowa to dwucylindrowa rzędówka o pojemności 1199 ccm z przestawionym o 270 stopni czopem wału korbowego. Takie rozwiązanie gwarantuje bardzo przyjemną dla ucha symfonię z pojedynczej końcówki wydechu oraz przede wszystkim gładką pracę. 114 Nm momentu obrotowego, na którym Yamaha zbudowała 110 KM mocy uwalniane są płynnie w całym zakresie obrotów, bez żadnych niespodzianek. W trybie delikatnego, elektronicznego sterowania przepustnicą (YCC-T) reakcja na ruch manetką jest gładka i delikatna – w sam raz na spokojną podróż. W razie potrzeby jednym ruchem kciuka można w XT1200Z obudzić potworka pustynnego. W drugim trybie duża Tenerka staje się zdecydowanie bardziej agresywna, jednak wciąż przewidywalna i zapewniająca pewność sterowania. W razie awarii systemu nie ma się czym przejmować – tradycyjne linki również znalazły się na pokładzie. Wspomniana gładkość przenoszenia mocy na asfalt zagwarantowana jest przez zastosowanie napędu wałem kardana i śmiało można powiedzieć, że Japończycy wspięli się na wyżyny sztuki inżynierskiej. Nie znajdziemy tu wynalazków typu Paralever jak w BMW, a jego praca i tak jest po prostu niezauważalna. Nie ma ani szarpnięć ani stuków, niezależnie od prędkości obrotowej, czy wpiętego przełożenia. Funkcjonowanie skrzyni biegów oraz sprzęgła budzi jedynie pozytywne emocje. Przełożenia wchodzą gładko, hydrauliczne sprzęgło działa bez zastrzeżeń, a jego klamka ma wygodną regulację położenia – tak samo jak i dźwignia hamulca.

W napęd pustynnej Tenerki zamieszana jest także kontrola trakcji. Można ją aktywować w dwóch stopniach ingerencji lub wyłączyć w ogóle. Trzeba tu przyznać, że zestrojenie tego systemu czyni cuda z przyczepnością motocykla, jednocześnie pozostając w cieniu i nie dając o sobie znać głośnymi fanfarami. Szkopuł tkwi jednak w ABSie. System jest i sprawuje się bardzo dobrze - tak samo jak kontrola trakcji nie jest inwazyjny. Ma jednak poważną wadę... nie da się go wyłączyć. A jak można efektywnie jeździć w offroadzie z ABSem? Hamulce same w sobie nie tylko wyglądają poważnie, ale równie dobrze się sprawują. Gdyby nie spore nurkowanie charakterystyczne dla tej klasy motocykli, siła hamowania w zupełności wystarczyłaby do konkurowania z motocyklami typowo ulicznymi. Dwutłoczkowe zaciski na 320-milimetrowych tarczach są do tego dobrze dozowalne.

XT1200Z jest turystycznym-enduro, czyli motocyklem do dalekich podróży, które z założenia mają prowadzić zdecydowanie dalej, niż w miejsce, gdzie kończy się asfalt. Przypominają o tym skoki zawieszeń po 190mm oraz szprychowe koła o rozmiarach 19 i 17” na które naciągnięto Metzelery Tourance Exp. Na asfalcie gumy te dają sobie świetnie radę, ale do zdecydowanego offroadu przydałoby wyposażyć się w poważniejszą kostkę. Wracając do zawieszenia – jego ustawienie fabryczne oferuje przede wszystkim komfort, więc póki co odmówić sobie trzeba agresywnych zmian kierunków między autami. Zawias został jednak wyposażony w pełną regulację z przodu, natomiast z tyłu brakuje wyłącznie tłumienia kompresji. Takie możliwości cieszą nie tylko pod względem ustawienia zawiasu na jazdę po ulicy, ale również z dużym obciążeniem. Tutaj pomaga łatwo dostępne pokrętło napięcia wstępnego tylnej sprężyny i centralny podnóżek. Tenerka została wyposażona w jeden z największych w klasie, bo aż 23-litrowy zbiornik paliwa. Spalanie oscylujące w okolicach 8 litrów przy agresywniejszej jeździe nie jest małe, jednak nie powinno przerażać.

Super?

Czy Yamaha XT1200Z Super Tenere jest dobrym motocyklem? Bezapelacyjnie tak. Na jego pokładzie znalazły się regulowane zawieszenia i bardzo dobre hamulce. Silnik, skrzynia biegów i wał napędowy odpowiednio ze sobą współgrają, powodując jedynie pozytywne odczucia kierowcy. Kontrola trakcji zachwyca swoją funkcjonalnością, ale za to ABS mógłby być wyłączalny. Komfort jazdy wraz ze wspomnianymi cechami zachęcają do dalekich podróży nie tylko po asfalcie, ale również i poza nim. Wszystko razem składa się na bardzo dobry motocykl, zajmujący miejsce w czubie stawki sprzętów turystyczno-endurowych. Chodzi jednak o to, że on nie ma być dobry, ale najlepszy. Od króla klasy – BMW R1200GS, Tenerka ma niezauważalnie słabsze osiągi, wyższą wagę, nie jest tak dobrze wyważona jak leżący bokser z Niemiec, no i nie ma takich bajerów, jak elektronicznie sterowane zawieszenia, czy chociażby podgrzewane manetki. Gdyby Super Tenere była zdecydowanie tańsza niż GS, nie byłoby problemu. Niestety cena wynosząca 59 900 złotych za wersję First Edition jest o prawie 6000 większa, niż w przypadku turysty z Bawarii. Może w kolejnych wersjach Tenerka będzie miała lepsze wyposażenie przy niższej cenie?

Konkurenci:
BMW R1200GS lewy profil
ducati 2010 multistrada s
Honda Varadero 2
czarny Triumph Tiger 800 XC 2011
zdjecie triumph tiger 3 m

Yamaha XT1200Z Super Ténéré – dane techniczne:

Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 2 cylindry w rzędzie, nachylone do przodu, 4-zaworowy, wtrysk paliwa, dwuświecowy silnik
Pojemność skokowa: 1199 cm3
Średnica x skok tłoka: 98 x 79,5 mm
Stopień sprężania: 11,0 : 1
Moc maksymalna: 80,9kW (110KM) przy 7250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 114,1 Nm(11,6kgf-m) przy 6000 obr./min
Smarowanie: Sucha miska olejowa, zbiornik oleju w skrzyni korbowej
Gaźnik: Wtrysk paliwa
Sprzęgło: Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonowy: Dwie świece na cylinder
Starter: Elektryczny
Układ przeniesienia napędu: 6-biegowa
Przeniesienie napędu: Wał
Pojemność zbiornika paliwa: 23 l
Pojemność zbiornika oleju: 4,2 l
Rama: Stalowa, rurowa, grzbietowa
Zawieszenie przód: Widelec teleskopowy, regulacja napięcia wstępnego, dobicia i odbicia
Skok zawieszenia przód: 190 mm
Zawieszenie tył: Monoshock, regulowane napięcie wstępne i odbicie
Skok zawieszenia tył: 190 mm
Kąt główki ramy: 28°
Wyprzedzenie koła: 125 mm
Hamulec przód: Hydrauliczne, dwie Ø 310 mm tarcze
Hamulec tył: Hydrauliczna pojedyncza Ø 282 mm tarcza
Opona przód: 110/80R19M/C 59V
Opona tył: 150/70R17M/C 69V
Długość (mm): 2250 mm
Szerokość (mm): 980 mm
Wysokość (mm): 1,410 mm
Wysokość siedzenia (mm): Regulowane: 845-870 mm
Rozstaw osi (mm): 1540 mm
Min. prześwit (mm): 205 mm
Masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy (kg): 261 kg
Zbiornik paliwa: 23 litry
Zdjęcia

Podczas testów jeździmy na paliwach BP Ultimate

ultimate helios

tenere super 2010 w akcji
asfaltowa droga Yamaha XT1200Z Super Tenerekomfort prowadzenia Yamaha XT1200Z Super Tenere
gruby offroad Yamaha XT1200Z Super Tenerejazdaaa Yamaha XT1200Z Super Tenere
od gory Yamaha XT1200Z Super Tenerepolna droga tyl prawa strona Yamaha XT1200Z Super Tenere
po plytach Yamaha XT1200Z Super Tenereprawy profil Yamaha XT1200Z Super Tenere
w drodze Yamaha XT1200Z Super Tenerew ruchu kufry Yamaha XT1200Z Super Tenere 
zakrety na yamasze super tenereyamaha super tenere szuter 2010
przod Yamaha XT1200Z Super Tenerezakret Yamaha XT1200Z Super Tenere 
nawrotka Yamaha XT1200Z Super Tenerenatarcie podjazd Yamaha XT1200Z Super Tenere
na piachu Yamaha XT1200Z Super Tenerebloto Yamaha XT1200Z Super Tenere
zjazd po plytach Yamaha XT1200Z Super TenereYamaha XT1200Z Super Tenere 
prawa strona Yamaha XT1200Z Super TenereXT1200Z Super Tenere - Yamaha
aluminiowe kufry Yamaha XT1200Z Super Tenerefirst edition Yamaha XT1200Z Super Tenere
gmole silnika Yamaha XT1200Z Super Tenerehamulec wahacz tyl Yamaha XT1200Z Super Tenere
klamka hamulca Yamaha XT1200Z Super Tenereklamka sprzegla Yamaha XT1200Z Super Tenere
kontrola trakcji Yamaha XT1200Z Super Tenerekufer otwarty Yamaha XT1200Z Super Tenere
logo scigacz Yamaha XT1200Z Super Tenerelusterko lewa strona Yamaha XT1200Z Super Tenere
oslona na reflektor Yamaha XT1200Z Super Tenereoslona pod silnik Yamaha XT1200Z Super Tenere
przod w oslonie Yamaha XT1200Z Super Tenereprzednia lampa bez oslony Yamaha XT1200Z Super Tenere
przelaczniki prawa strona Yamaha XT1200Z Super Tenereregulacja zawias przod Yamaha XT1200Z Super Tenere
siedzenie pasazera Yamaha XT1200Z Super Teneresilnik dwucylindrowy Yamaha XT1200Z Super Tenere
starcie tytanow Yamaha XT1200Z Super Teneretenerka z tylu Yamaha XT1200Z Super Tenere
tylna lampa kierunkowskazy Yamaha XT1200Z Super Teneretylna sekcja Yamaha XT1200Z Super Tenere
wydech pojedynczy Yamaha XT1200Z Super Tenerezegary Yamaha XT1200Z Super Tenere
tylna opona Yamaha XT1200Z Super Teneretylny amortyzator Yamaha XT1200Z Super Tenere
owiewka i oslona Yamaha XT1200Z Super Tenereprofil Yamaha XT1200Z Super Tenere
przedni hamulec Yamaha XT1200Z Super Tenereprzednie kolo zawias usd Yamaha XT1200Z Super Tenere
Komentarze 12
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

na górę