tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha V-Max 1200 (1985-2006) [charakterystyka, zmiany, dane techniczne]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Yamaha V-Max 1200 (1985-2006) [charakterystyka, zmiany, dane techniczne]

Autor: Redakcja 2020.02.01, 14:23 Drukuj

Koniec lat 70 to wyraźny wyścig szczurów o pojemność, moc, osiągi i ilość cylindrów w motocyklach. Japońscy producenci ścigali się z czasem, ale pośpiech nie zawsze był dobrym doradcą. Z czasem okazywało się, że sześciocylindrowe konstrukcje okazały się średnio praktyczne, cena i walory użytkowe wykluczały popyt a konstrukcje podwozia, nienadążające za potencjałem silników, zrażały klientów. Yamaha stała nieco z boku obserwując trendy…

Tymczasem na świecie zapanowała moda na choppery i motocykle klasyczne. Coraz więcej firm oferowało w miejsce dotychczasowych soft-chopperów konstrukcje przypominające amerykański pierwowzór. Za oceanem popularniejsze stawały się wyścigi na ¼ mili. Yamaha postanowiła uderzyć.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Zbudowała prawdziwe monstrum - potężny silnik wbudowano w klasyczne, wręcz chopperowe podwozie i nadano klimat fabrycznego dragstera. Koncepcja okazała się tak udana, że V-Max przetrwał w produkcji w niemal niezmienionej formie ponad 20 lat…

Cechy

Napęd powierzono czterocylindrowej V o mocy, w wersji otwartej ,145 KM. W 1985 roku był to najmocniejszy seryjny motocykl - o blisko 20 KM przewyższał GSXR1100. Do jego stworzenia pobrano czterocylindrówkę z turystyka, XVZ1200 Venture. Niesamowita moc to efekt systemu V-Boost, uruchamiającego dodatkowe zawory w kanałach dolotowych sprawiających, jakby każdy z cylindrów był zasilany dwoma gaźnikami - dzięki temu moc wzrastała o 15%. Oczywiście zużycie paliwa również, co przy 15 litrowym zbiorniku często powodowało zapalenie rezerwy już po 100 km ostrej jazdy.

W praktyce mało było motocykli, które były w stanie dotrzymać V-Maxowi kroku w sprincie a przyspieszenie na najwyższym biegu od 60-140 km/h trwa zaledwie osiem sekund. Niestety, chopperowa geometria, duża masa (283 kg) i duża wiotkość zawieszeń powodują, że V-Max był uważany za generatora wdów. Mówiąc krótko, wiele osób przeceniło swoje umiejętności w szybkiej jeździe po winklach a od 200 km/h motocykl wężykował nawet przy jeździe na wprost. Hamulce także nie należały do wybitnych - to wszystko składało się na image motocykla dla twardziela. Mocny, niebezpieczny i zabójczo szybki w sprincie. A do tego Yamaha to kawał ładnej, potężnie wyglądającej maszyny.

Od strony użytkowej V-Max wypadał słabo. Wprawdzie nisko umieszczony środek ciężkości ułatwiał manewry, uczciwa szerokość przeciskanie się w korkach, ale dłuższe wycieczki uniemożliwiał niewielki zasięg i specyficzna pozycja wykluczająca jazdę inną niż majestatyczna. Wielu użytkowników montowało wyższe szyby, a także sztywniejsze zawieszenie i zaciski hamulcowe z innych modeli. Pasażer miał względnie wygodne miejsce "pracy".

Aktualizacje

Z poważnych zmian można wymienić aktualizację z 1987 roku, kiedy wzmocniono skrzynię biegów oraz drugą, z 1993 roku, w czasie której dwutłoczkowe zaciski ustąpiły miejsce dla czterotłoczkowych, pochodzących z FZR1000. Poza nimi popracowano nad zestrojeniem zawieszenia, ale zmiany do końca produkcji były głównie kosmetyczne (wzory lakierowań, kolorystyka).

Europa dławiła

Niestety, pełna moc była dostępna poza Europą, z powodu przepisów (bezpieczeństwo, emisja spalin, hałas) V-Maxa w Europie kastrowano, pozbawiając systemu V-boost. W zależności od rynku i rocznika moc maksymalna to tylko 104 KM, a od 1991 r. zaledwie 95 KM. W niektórych krajach sprzedawano także V-Maxy o mocy 120, 104, 102, 98, 95 KM. Co ciekawe motocykl trafił do Niemiec dopiero w 1996 roku.

Awarie

V-Max nie posiada typowych wad. Mechanika jest solidna, ale duża moc i spora komplikacja serwisowa będą, w motocyklach zaniedbanych serwisowo, procentowały spadkiem osiągów, niedomaganiami, pracą na części cylindrów lub niespodziewanymi uszkodzeniami. Podobnie sprzęgło i przeguby wału - mogą nosić ślady zużycia szczególnie w modelach, w których kierowcy wykorzystywali potencjał maszyny. Prawdziwą piętą achillesową jest elektryka.

Awarii ulega rozrusznik, moduł zapłonowy, regulator napięcia, alternator - zdarzają się straty napięcia w nieszczelnych połączeniach - jednym słowem konserwacja i zabezpieczenie styków raz na kilka lat procentuje. Ceny części zamiennych także będą na wyższym pułapie cenowym.

V-Max dość szybko demoluje opony, a koszty serwisu z racji przeciętnego dostępu, dwóch głowic, skomplikowanej konstrukcji układu zasilania także będą wysokie.

Naszym zdaniem

Charakterem, wyglądem i osiągami V-Max daje mnóstwo radości i nie ma konkurencji z prawdziwego zdarzenia wśród pojazdów japońskich (może w pewnym stopniu Suzuki Madura i Honda Magna 1100, ale do statusu V-Maxa bardzo im daleko). Jest solidny, ultra mocny a do dzisiaj to jeden z najbardziej pożądanych i kultowych modeli. Ceny zależą od stanu, wersji "mocowej", wyposażenia oraz kraju pochodzenia i wahają się od 7 do nawet 20 tys. zł.

Naszym zdaniem to doskonały pomysł na kultową, drugą, trzecią lub kolejną maszynę w garażu. Kto raz uzależni się od przyspieszenia i charakteru tej niesamowitej konstrukcji, zostanie V-Maxowym "narkomanem"!

Dane techniczne

INFORMACJE OGÓLNE
Model
Yamaha VMX 1200 V-Max
Rok
1994
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Pojemność skokowa
1198 ccm
Typ silnika
V4
Ilość suwów
4
Moc maksymalna
100.00 KM (73.0 kW)) przy 7500 RPM
Maksymalny moment obrotowy
114.74 Nm (11.7 kgf-m or 84.6 ft.lbs) przy 6000 RPM
Liczba zaworów na cylinder
4
Skrzynia biegów
5 biegowa
WYMIARY I WAGI
Waga na sucho
262 kg
Wysokość siodła
765 mm
PODWOZIE
Hamulec przedni
Dwutarczowy
Hamulec tylni
Jednotarczowy
PRĘDKOŚĆ I PRZYSPIESZENIE
Stosunek mocy do masy
0.3817 HP/kg
INNE DANE
Pojemność zbiornika paliwa
15.0 litry
Rezerwa paliwa
3.0 litry
Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę