Yamaha NMAX - emocje w (dobrej) cenie

Autor: Lovtza 2015.08.31, 12:07 Drukuj

Jak doskonale wiecie rynek pojazdów klasy 125cc rośnie u nas jak na drożdżach. Prędzej czy później dojdzie także u nas do przesycenia rynku, ale na razie każdy chce urwać swój kawałek tortu. Nie jest też wielką tajemnicą, że sprzedaż w Polsce w dużym stopniu zależna jest od ceny, co sprawia że nawet producenci japońskich i europejskich pojazdów muszą mieć w swojej ofercie coś, co będzie przystępne cenowo. Przykład? Chociażby bohaterka dzisiejszej prezentacji – nowa Yamaha NMAX. To nowoczesny pojazd o sportowym zacięciu, którego cena zaczyna się od 12300 zł w Polsce. Czyżbyśmy mieli przed sobą przepis na sukces?

Sportowe geny

Choć Yamaha opisuje swój pojazd jako sportowy, przyznam się, że stricte sportowych cech trudno się w nim doszukać. Oczywiście maszyna nie ma typowego dla miejskich skuterów przekroku, wyposażono go w ładne i lekko wyglądające felgi, co sprawia, że jest to pojazd o dynamicznym i nowoczesnym wyglądzie. NMAX pochwalić się może ciekawą linią, ładnie wkomponowanymi lampami oraz estetycznie wyglądającym osprzętem (przełączniki, lusterka, itd.). Tym co zwraca uwagę jest też z pewnością dobór użytych materiałów i jakość ich spasowania. Mówimy przecież o niedrogim skuterze, tymczasem od stronny jakości komponentów i staranności wykonania nie sposób się do czegokolwiek przyczepić.

Pojazd, którym dysponowaliśmy wyposażony był w podwyższaną szybę, wyraźnie poprawiającą komfort jazdy oraz kufer, w którym bez problemu mieścił się integralny kask. Ten sam kask mieści się także pod siedzeniem kierowcy, choć sam schowek nie powala na kolana swoimi rozmiarami.

Jeśli chodzi o komfort podróżowania to pomimo niewielkich gabarytów skutera narzekać nie będą mogły nawet wyższe osoby. Przy wzroście 186cm nie miałem problemu ze znalezieniem sobie wygodnej pozycji. Twardość obicia kanapy, kąt ugięcia kolan, wysokość kierownicy i rozmieszczenie instrumentów kontrolnych – wszystko to prezentuje bardzo dobry standard. Całkiem wygodna jest także pozycja pasażera, choć idealnie gdy nie jest on zbyt duży (duża). Wypada przypomnieć, że skutery tej klasy to pojazdy ze swojej natury przeznaczone do poruszania się na małych dystansach, dlatego nie ma potrzeby zastanawiać się tutaj jak czułby się kierowca i pasażer po 200-300 km.

Nowoczesny napęd

Jednostka napędowa to bardzo mocy punkt całości o nazwie NMAX. 4-suwowy chłodzony cieczą silnik o pojemności 125 cm3 wyposażono w elektroniczny wtrysk paliwa oraz w układ zmiennych faz rozrządu. Oznacza to poprawienie ekonomiki eksploatacji i podniesienie dynamiki pojazdu. W praktyce jednocylindrowiec wyróżnia się tym, że ciągnie mocno i równo już od średnich obrotów, gdy standardowe 125-tki dopiero próbują złapać wiatr w żagle. Bardzo dobrze działa także cały układ przeniesienie napędu z przekładnią CVT. Wszystko pracuje tutaj cicho i płynnie, a zestrojenie wariatora wydaje się być sensownym kompromisem pomiędzy dobrym przyspieszeniem spod świateł i przyspieszeniem przy wyższych prędkościach.

Podwozie

NMAX porusza się na 13 calowych kołach. Nie jest żadną tajemnica, że generalnie wolę skutery na większych kołach, bo im większe koła tym lepsze właściwości jezdne. Yamaha szybko jednak rozwiała moje obawy. Maszyna prowadzi się pewnie i jest stabilna. Oczywiście nie spodziewajcie się cudów na nierównościach, torowiskach, czy kocich łbach, gdzie po prostu trzeba pojechać nieco ostrożniej. Układ hamulcowy nie daje podstaw do jakiekolwiek krytyki. Jest skuteczny, łatwo go wyczuć, a przede wszystkim standardowo wyposażony jest bardzo dobrze działający ABS.

Na mieście

Tym co bardzo podoba mi się w skuterach jest łatwość i bezproblemowość ich eksploatacji. Z NMAXem jest podobnie. Silnik odpala na dotyk i zapewnia bardzo przyzwoitą dynamikę. W ruchu miejskim trudno o pojazd, który będzie w stanie „objechać” dynamiczną 125-tkę, szczególnie jeśli kierowca wykorzysta wszystkie zalety swojego pojazdu, a przede wszystkim jego kompaktowe gabaryty. Yamaha jest stworzona do przedzierania się w korkach pomiędzy rzędami stojących samochodów. Małe rozmiary zewnętrzne oraz niesamowita poręczność pozwalają zmieścić się zawsze i wszędzie. To naprawdę wymarzony pojazd do jazdy po mieście.

Praktyczne codzienne użytkowanie ułatwia spora ilość schowków, oraz akcesoryjne dodatki typu prezentowany kufer i szyba. Dzięki temu po pracy możecie zaatakować dowolny supermarket, aby dokonać tam koniecznych zakupów. Zbiornik paliwa ma tylko 6,6 litra, ale mała Yamaha pali około 2,5 litra na 100km, co oznacza, że przy typowo miejskim użytkowaniu nie będziecie zajeżdżali na stację benzynową zbyt często. Na pokładzie znajduje się boczna i centralna podstawka, co ułatwia parkowanie pojazdu.

Emocje w (dobrej) cenie

Reasumując – NMAX prezentuje się znakomicie. Szczerze powiedziawszy byłem nieco zaskoczony tym, ile kosztuje ta maszyna, bo sprawdziłem to po jazdach i spodziewałem się ceny powyżej 15 000zł. Mówiąc krótko, okazuje się, że także japońskie koncerny są w stanie wyprodukować skuter, który fajnie wygląda i fajnie jeździ, ale który jednocześnie nie demoluje budżetu nabywcy.

Dane techniczne:

Model Yamaha NMAX 2015
Silnik 
Typ silnika Jednocylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy
Pojemność 125 cm3
Średnica x skok tłoka 52,0 mm x 58,7 mm
Stopień sprężania 11,2 : 1
Moc maksymalna 9,0 kW przy 7 500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 11,7 Nm przy 7 250 obr./min
Układ smarowania Mokra miska olejowa
Układ paliwowy Wtrysk paliwa
Układ zapłonu TCI
Układ rozrusznika Elektryczny
Skrzynia biegów Automatyczna z pasem klinowym
Podwozie 
Układ przedniego zawieszenia Widelec teleskopowy
Skok przedniego zawieszenia 100 mm
Układ tylnego zawieszenia Wahaczowe
Skok tylnego zawieszenia 90 mm
Hamulec przedni Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 230 mm
Hamulec tylny Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 230 mm
Opona przednia 110/70-13
Opona tylna 130/70-13
Wymiary 
Długość całkowita 1 955 mm
Szerokość całkowita 740 mm
Wysokość całkowita 1 115 mm
Wysokość siodełka 765 mm
Rozstaw osi 1 350 mm
Minimalny prześwit 135 mm
Waga w stanie gotowym do jazdy 127 kg
Pojemność zbiornika paliwa 6,6 litrów
Cena od 12 300 zł
Zdjęcia
od przodu w ruchu Yamaha NMax 125 Scigacz plna rondzie Yamaha NMax 125 Scigacz pl
po drodze Yamaha NMax 125 Scigacz plmiejska Yamaha NMax 125 Scigacz pl
szybka Yamaha NMax 125 Scigacz plw miescie Yamaha NMax 125 Scigacz pl
w zakrecie Yamaha NMax 125 Scigacz plzakret Yamaha NMax 125 Scigacz pl
lewy przod nisko Yamaha NMax 125 Scigacz pllewy tyl nisko Yamaha NMax 125 Scigacz pl
lewa strona Yamaha NMax 125 Scigacz pllewy przod Yamaha NMax 125 Scigacz pl
lewy tyl Yamaha NMax 125 Scigacz plprawa strona Yamaha NMax 125 Scigacz pl
przod Yamaha NMax 125 Scigacz pltyl Yamaha NMax 125 Scigacz pl
kask w schowku Yamaha NMax 125 Scigacz plkierownica Yamaha NMax 125 Scigacz pl
kolo przednie Yamaha NMax 125 Scigacz plkolo Yamaha NMax 125 Scigacz pl
kufer z kaskiem Yamaha NMax 125 Scigacz pllicznik Yamaha NMax 125 Scigacz pl
logotyp Yamaha NMax 125 Scigacz pllogo Yamaha NMax 125 Scigacz pl
manetka lewa Yamaha NMax 125 Scigacz plmocowanie kufra Yamaha NMax 125 Scigacz pl
podnozka pasazera Yamaha NMax 125 Scigacz plpodnozki Yamaha NMax 125 Scigacz pl
prawa manetka Yamaha NMax 125 Scigacz plraczka kufra Yamaha NMax 125 Scigacz pl
schowek Yamaha NMax 125 Scigacz plseryjny kufer Yamaha NMax 125 Scigacz pl
siedzenie Yamaha NMax 125 Scigacz plstacyjka Yamaha NMax 125 Scigacz pl
stopka Yamaha NMax 125 Scigacz plswiatlo tylne Yamaha NMax 125 Scigacz pl
tlumik Yamaha NMax 125 Scigacz pluklad jezdny Yamaha NMax 125 Scigacz pl
wlew paliwa Yamaha NMax 125 Scigacz plzacisk Yamaha NMax 125 Scigacz pl
zaczep kufra Yamaha NMax 125 Scigacz plzamek kufra Yamaha NMax 125 Scigacz pl
zamek problem Yamaha NMax 125 Scigacz plz kufrem Yamaha NMax 125 Scigacz pl
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę