tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wypadki drogowe w Polsce w 2021 r. Motocykliści bezpieczniejsi od rowerzystów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wypadki drogowe w Polsce w 2021 r. Motocykliści bezpieczniejsi od rowerzystów

Autor: Wojciech Grzesiak 2022.03.20, 20:29 2 Drukuj

Komenda Główna Policji opublikowała raport dotyczący wypadków drogowych w 2021 roku. Sytuacja wygląda optymistycznie, chociaż jeżeli ktoś liczył na szybkie spadki po wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących pieszych czy utrzymywania odstępu na drogach, to się przeliczył.

Według danych Policji w 2021 roku na polskich drogach było 34 030 267 pojazdów silnikowych, w tym 25 869 804 samochody osobowe, 3 634 196 ciężarówek oraz 1 749 697 motocykli. Przez granice z Rosją, Ukrainą i Białorusią wjechało łącznie 5 101 184 pojazdy. Jak w tym wszystkim wyglądają statystyki wypadków? W 2021 r. zgłoszono 22 816 wypadków mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu. To o 24,7 proc. mniej niż w 2019 r. i zaledwie o 3,1 proc. mniej niż w 2020 r. Zginęło 2 245 osób, a więc o 664 mniej niż w 2019 r. (-22,8 proc.) i 246 mniej niż w 2020 r. (-9,9 proc.). Rannych zostało 26 415 osób - to o 25,5 proc. mniej niż w 2019 r., ale tylko o 0,2 proc. mniej niż w 2020 r.

NAS Analytics TAG

Podano także informacje dotyczące kolizji i tutaj liczby są bardziej spektakularne, bo policja została wezwana do 422 627 takich zdarzeń. To o 7,2 proc. mniej niż w 2019 r., ale jednocześnie o 10,6 proc. więcej niż w 2020 r. W rankingu województw pod względem liczby wypadków króluje wielkopolskie, gdzie doszło do 2409 zdarzeń, w których zginęło 230 osób i 2769 zostało rannych. Najbezpieczniej było na Podlasiu, gdzie odnotowano 433 wypadki, 79 ofiar i 481 rannych. Najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu (11,4 proc. ogółu), w lipcu (11 proc.) i w październiku (10,3 proc.). Październik był także miesiącem, kiedy odnotowano najwięcej ofiar (10,4 proc. ogółu). Najbardziej wypadkowym dniem były piątki (17,1 proc. ogółu), a najwięcej zabitych odnotowywano w soboty (16,6 proc.). Tradycyjnie już najwięcej zdarzeń odnotowano przy dobrych warunkach atmosferycznych i na prostych odcinkach drogi (13 261 wypadków), które podświadomie zachęcają do szybkiej jazdy.

Co było najczęstszą przyczyną? Można powiedzieć, że klasyka gatunku w postaci niedostosowania prędkości do warunków ruchu (2546 wypadków), a dalej znalazły się nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, nieustąpienie pieszemu na przejściu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami i nieprawidłowe wyprzedzanie. Na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu niedostosowanie prędkości do warunków ruchu było na ostatnim miejscu. Na przejściach dla pieszych doszło do 2586 wypadków, w których zginęło 159 osób i 2576 zostało rannych. W tych liczbach są ujęci zarówno piesi, jak i rowerzyści. Najbardziej niebezpiecznymi drogami były dwukierunkowe, jednojezdniowe, gdzie spowodowano 18 246 wypadków. Najbardziej niebezpieczna wśród autostrad była A4, gdzie doszło do 144 wypadków. Wśród dróg krajowych królowała siódemka z liczbą 282 wypadków.

Sprawcami najczęściej byli kierowcy samochodów osobowych (15 066 wypadków). Motocykle okazały się bezpieczniejsze od rowerów. Rowerzyści doprowadzili do 1221 wypadków, a kierujący motocyklami - do 694. Właściciele 125-tek byli sprawcami 176 wypadków. Oczywiście jak spojrzymy na liczbę zabitych, to motocykle wypadają gorzej z wynikiem 130 ofiar w porównaniu do 76 zabitych w wypadkach spowodowanych przez rowerzystów. Łącznie motocykliści uczestniczyli w 2 050 wypadkach, w których zginęło 207 motocyklistów i 8 pasażerów. Aż 1706 motocyklistów i 178 pasażerów zostało rannych. W porównaniu z 2020 r. liczba wypadków spadła o 1,2 proc., a liczba zabitych o 11,9 proc. Wzrosła za to liczba rannych, ale zaledwie o 0,3 proc. Najbardziej niebezpiecznym dniem były niedziele, kiedy to na drogi wyjeżdża najwięcej motocyklistów. W 898 przypadkach sprawcami byli kierujący samochodami osobowymi, a główną przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (670 wypadków). Przy zdarzeniach spowodowanych z winy motocyklistów na pierwszym miejscu jest niedostosowanie prędkości do warunków (490 wypadków). Pełen raport znajdziecie na stronie Komendy Głównej Policji.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę