tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Włoskie motocykle wojskowe, stworzone do walki w 2 wojnie światowej
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Włoskie motocykle wojskowe, stworzone do walki w 2 wojnie światowej

Autor: Tomasz Szczerbicki 2024.04.05, 10:56 Drukuj

Obecnie włoskie motocykle wyróżniają się stylistyką i ciekawą konstrukcją układów napędowych. Mogą nam nie pasować, pod tym czy inny względem, ale na pewno nie można o nich powiedzieć, że są to pojazdy przeciętne. Na przestrzeni ostatnich 100 lat Włosi udowodnili, że tworzą wyjątkowe maszyny.

W przypadku motocykli wojskowych finezja konstrukcyjna i oryginalność stylistyczna były cechami nieporządnym. Jednoślady dla żołnierzy miały być proste, trwałe i niezawodne. Wytłumacz to jednak ambitnym Włochom…     

NAS Analytics TAG

W czasie II wojny światowej tabor motocyklowy armii włoskiej stanowiły maszyny rodzimej produkcji: Beneli, Bianchi, Gillera, Moto Guzzi, Sertum i Volugrafo. Były to przeważnie konstrukcje pospiesznie adaptowane dla wojska z modeli cywilnych. Nie było to żadną ujmą, wręcz przeciwnie - nadawało im pewien specyficzny charakter. Z jednej strony używano motocykli z archaicznym rozrządem górno-dolnym, z drugiej na kolor wojskowy malowano pojazdy o wyraźnych cechach sportowych. Charakterystyczną cechą konstrukcyjną, prawie wszystkich włoskich motocykli wojskowych tamtego okresu, było zastosowanie nowatorskiego zawieszenia tylnego koła.

Benelli

W 1939 roku firma Benelli świętowała zwycięstwo swojego motocykla w słynnym wyścigu Tourist Trophy. Niedługo jednak rozpoczęła produkcję motocykli dla wojska. Pojazdy dostarczane dla armii włoskiej wywodziły się od wersji sportowych. Żołnierze zasiedli na dwóch modelach tej firmy: 250 i 500. Oba pojazdy wyposażone były w jednocylindrowe silniki z rozrządem górnozaworowym i wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy.

Na bazie Benelli 500 budowano także wersję trójkołową z tylną osią typu samochodowego i platformą zamontowaną z tyłu. Pojazd ten używano do celów transportowych lub jako ruchomy punkt ogniowy z zamontowanym ciężkim karabinem maszynowym.

Bianchi

Bianchi również produkowało sportowe modele 250 i 500, z jednocylindrowymi, górnozaworowymi silnikami z wałkiem rozrządu na głowicy, lecz do armii włoskiej dostarczano prostszy model z dolnozaworowym silnikiem o pojemności skokowej 500 cm³. Nie wykluczone, że do wojska trafiały też zmilitaryzowane wersje sportowe, ale był to marginalne zjawisko. Konstrukcję podwozia motocykli Bianchi stanowiły: rurowa rama, koła 19-calowe, przedni widelec trapezowy i tylny wahacz z ukrytą sprężyną resorującą.

Gilera

Drugim, po Moto Guzzi, największym dostawcą motocykli do armii włoskiej, podczas II wojny światowej, była firma Gilera. Z wytwórni tej do wojska trafiały trzy modele: LTE, Marte, Mercurio. 

Gilera LTE dostarczana dla wojska była, zaadaptowaną z wersji cywilnej, dolnozaworową 500 o niskim stopniu sprężania (4,5:1). W wojsku używana była solo lub z wózkiem bocznym. O Gilerze LTE można by powiedzieć - typowy pojazd swojej klasy w końcu lat 30. - gdyby nie jej tylne zawieszenie, które było bardzo nowatorskim rozwiązaniem technicznym. Stanowił je trójkątny wahacz umocowany do ramy za silnikiem, resorowany przez dwie sprężyny spiralne umieszczone w specjalnych tulejach. Cylindryczne obudowy sprężyn, o długości kilkudziesięciu centymetrów, montowane były - po obu stronach motocykla - przy tylnym błotniku. System ten posiadał nawet regulację napięcia sprężyn. 

W 1940 roku powstał model Marte, który był ulepszoną wersją LTE. Oba pojazdy były do siebie podobne, choć różniły się kilkoma detalami.

We Włoszech bardzo popularnymi pojazdami były 3-kołowce, ale nie chodzi tu wcale o motocykle z wózkiem bocznym. Typowy włoski trójkołowiec, który był w ofercie prawie każdej tamtejszej wytwórni motocykli, zbudowany był tak, że przód tego pojazdu (przednie zawieszenie, zbiornik paliwa, silnik ze skrzynią biegów) stanowił typowy motocykl a z tyłu znajdowała się obszerna kwadratowa rama, do której montowana była oś typu samochodowego, resorowana przeważnie resorami piórowymi. Na tylnej ramie budowano platformę transportową. Gilera Mercurio, w wersji wojskowej, był to właśnie taki trójkołowiec, napędzany górnozaworowym (ohv) silnikiem 500 cm³.


motocykle II wojny

Motocykle II wojny światowej

W książce zawarta jest historia motocykli wojskowych używanych w czasie trwania drugiej wojny światowej przez żołnierzy poszczególnych armii, m.in.: niemieckiej, polskiej, francuskiej, radzieckiej. Każdy z omawianych krajów posiadał swój sztandarowy model. Niektóre zostały spopularyzowane dzięki filmom wojennych. W wielu z nich zobaczymy niemieckich żołnierzy na motocyklu z bocznym wózkiem. W sumie zaprezentowanych zostało blisko dwieście motocykli wojskowych.

Poznaj "Motocykle II wojny światowej" »

Moto Guzzi

W 1939 roku pojawił się model Alce, w którym powrócono do sprawdzonego, choć nieco już archaicznego, mieszanego - górno-dolnego - rozrządu silnika. Moto Guzzi Alce powstał jako rozwinięcie modeli GT 17 i GT 20. Połączenie sprawdzonego układu napędowego modelu GT 17 ze zmodyfikowanym podwoziem GT 20 dało dobre rezultaty. Na bazie Alce budowano także wersję trójkołową - Trialce, używaną do celów transportowych lub jako ruchomy punkt ogniowy.

Sporadycznie w czasie II wojny światowej, w armii włoskiej można było spotkać również usportowiony Moto Guzzi GTS, z silnikiem o pojemności skokowej 500 cm³.   

Kolejnym trójkołowcem dostarczanym dla wojska przez firmę Moto Guzzi był model Motocarri E.R. Główną różnicą, w stosunku do Trialce, było zastosowanie tu silnika górnozaworowego.

Rozkochana w 500 firma Moto Guzzi dostarczała również do armii włoskiej mniejszy motocykl, którym był Airone Militare, wyposażony w górnozaworowy silnik o pojemności skokowej 246 cm³.

Sertum

Motocykle Sertum 500, używane przez armię włoską w czasie II wojny światowej, posiadał dwucylindrowy, rzędowy silnik i sztywne zawieszenie tylnego koła. Na przełomie lat 30. i 40., produkowana była również wersja 500 z jednocylindrowym, dolnozaworowym silnikiem, montowanym w tą samą ramę, co wersja dwucylindrowa. Ten model też był używany przez wojsko i sądząc po liczbie zachowanych do dziś egzemplarzy był chyba liczniej produkowany niż wersja dwucylindrowa.  

Volugrafo Aermoto

Bardzo ciekawym jednośladem używanym w armii włoskiej był, produkowany w latach 1939 - 1942, Volugrafo Aermoto. Był to pojazd przeznaczony do zrzucania na spadochronie podczas desantów powietrznych. Ten miniaturowy motocykl napędzał prosty, dwusuwowy silnik o pojemności skokowej 123 cm³ i mocy maksymalnej 2 KM przy 3600 obr./min. Na najwyższym przełożeniu Volugrafo Aeromoto rozwijał prędkość maksymalną ok. 50 km/h.

W układzie przeniesienia napędu, oprócz dwubiegowej skrzyni biegów, zastosowano również prosty reduktor, który pozwalał na podwojenie ilości przełożeń. Przednie zawieszenie stanowił widelec teleskopowy o minimalnym skoku. Tylne zawieszenie było sztywne. Motocykl był naprawdę mały, miał długość 1050 mm i ważył 51,5 kg.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

 

motocykle II wojny okladka  Wznowiona po 18 latach książka Tomasza Szczerbickiego "Motocykle II wojny światowej", zawiera historię motocykli wojskowych używanych przez żołnierzy poszczególnych armii, m.in.: niemieckiej, polskiej, francuskiej, radzieckiej, brytyjskiej, włoskiej i amerykańskiej. W sumie zaprezentowanych zostało tam blisko 200 maszyn wojskowych.

Książkę można kupić TUTAJ 
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę