tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Widzieli¶my jeszcze gor±cy motocykl LEM Tachyon. Powsta³ we Wroc³awiu, zbudowali go studenci politechniki
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Widzieli¶my jeszcze gor±cy motocykl LEM Tachyon. Powsta³ we Wroc³awiu, zbudowali go studenci politechniki

Autor: Andrzej Sitek 2023.09.29, 14:34 Drukuj

W dzisiejsze, piątkowe przedpołudnie (29.09) po raz pierwszy mogliśmy oficjalnie zobaczyć następcę Photona. Dwa lata wytężonej pracy zespołu studentów Politechniki Wrocławskiej doprowadziło do powstania Tachyona.

Trudno uwierzyć, że nie jest to motocykl, za którym stoi jedna z potężnych, przodujących marek, oraz wielomilionowe nakłady finansowe. Elektryczny LEM Tachyon nie porusza się może z prędkością nadświetlną, ale został zoptymalizowany dla klasy Moto3. Innymi słowy, jego możliwości odpowiadają najmniejszej kategorii w cyklu motocyklowych mistrzostw świata, którą obecnie stanowią jednocylindrowe czterosuwowe o pojemności 250 cm3.

NAS Analytics TAG

W zasadzie to już ósma konstrukcja studentów z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych, którego częścią jest LEM Wrocław (Lekki Motocykl Elektryczny). Prace nad najnowszym pojazdem trwały blisko dwa lata i wymagały wspólnego wysiłku aż 100 osób. W autorskim motocyklu studenci zaprojektowali wszystkie elementy poza kołami, przednim zawieszeniem i silnikiem. W wykonaniu niektórych podzespołów pomagali im partnerzy technologiczni, ale znaczną część elementów wykonali w swoim warsztacie.

Zespół korzystał oczywiście z doświadczeń uzyskanych dzięki poprzednim konstrukcjom, szczególnie skonstruowanemu w 2021 roku motocyklowi LEM Photon. Ten pojazd umożliwił wrocławskim studentom startowanie w wielu prestiżowych zawodach, m.in. Moto Engineering Italy, który odbywa się na słynnym torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari di Imola.

Tachyon czerpie z dokonań swojego poprzednika, ale jednocześnie wiele części i podzespołów zostało zbudowanych praktycznie od nowa, na bazie wcześniejszych doświadczeń. Czego dowiedzieliśmy się o nowym modelu?

Szkiele konstrukcji wykorzystuje autorskie połączenie ramy perimeter oraz treli, co pozwala na ergonomiczne i praktyczne umieszczenie w niej innych komponentów, takich jak silnik czy bateria. Rama została wykonana z wysokowytrzymałej stali chromowo-molibdenowej, zapewniającej niezawodność oraz sztywność. Kompozytowa struktura subramy znacznie redukuje masę i zapewnia miejsce na inne komponenty motocykla. Co istotne, subrama motocykla LEM Tachyon jest jednocześnie owiewką oraz strukturą nośną dzięki użyciu preimpregnowanego włókna węglowego w połączeniu ze specjalną pianką stanowiącą rdzeń subramy. Przy okazji udało się stworzyć element, który nie tylko przyciąga wzrok, ale zaskakuje niską wagą oraz wytrzymałością.

Studenci skupili się również nad poprawą charakterystyk prowadzenia i stabilności całego pojazdu. Udało się to dzięki innowacyjnemu systemowi zawieszenia tylnego, inspirowanemu Hondą CBR 600RR. W porównaniu ze standardowym systemem tronic, pomysł wrocławskich studentów oszczędza miejsce - nie ograniczając przy tym wytrzymałości i funkcjonalności. Dodatkowa przestrzeń pozwala rozmieścić komponenty w taki sposób, aby zapewnić dobrą dystrybucję masy. Ponadto, zawieszenie ma pełną możliwość regulacji, w tym regulowaną pozycję osi wahacza.

Jednostką napędową elektrycznego motocykla LEM Tachyon jest silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, sprzężony z przekładnią zaprojektowaną i skonstruowaną całkowicie przez członków zespołu LEM Wrocław. Jednostka umożliwia osiągnięcie większego momentu obrotowego na kole i tym samym zapewnia bardziej dynamiczną i wydajną jazdę. Koła zębate kręcące się do 7000 obr./min zamknięte są w aluminiowym korpusie, który idealnie uzupełnia wygląd motocykla. Moc maksymalna silnika wynosi 48 kW, a moment obrotowy 120 Nm.

Sercem motocykla elektrycznego jest oczywiście jego bateria. Jej kształt został zaprojektowany w taki sposób, aby jak najlepiej pasował do naturalnego kształtu motocykla. Bateria Tachyona składa się z ponad 600 cylindrycznych ogniw i zapewnia pojemność 8,6 kWh. Bateria umożliwia stały pobór mocy o wartości 45 kW oraz chwilowy pobór prawie 70 kW. Zmagazynowanie 9 kWh energii przekłada się na zasięg około 40 km na torze. Charakterystyka baterii gwarantuje szybki powrót na tor, a także przeżycie wielu cykli ładowania. Całość jest zamknięta w jak najbardziej kompaktowej formie oraz wytrzymałej i szczelnej obudowie odpornej na wszelkie możliwe zdarzenia na torze.

Podczas projektowania motocykla aerodynamika pojazdu została przeanalizowana i doprecyzowana dzięki utworzeniu w zespole specjalnego teamu odpowiedzialnego właśnie za ten aspekt. Testy ciśnienia, swobodnego przepływu powietrza, poprawiły nie tylko wydajność motocykla, ale przy okazji zaowocowały futurystycznym wyglądem owiewek. Wykorzystanie włókien węglowych oraz lokalnych wzmocnień przyczyniło się do wzmocnienia sztywności, jednocześnie utrzymując niską wagę motocykla.

Warto zaznaczyć, że wszystkie powyższe parametry zostały dostosowane do osiągnięcia jak najlepszej wydajności podczas 36-kilometrowego wyścigu na torze Ciudad del Motor de Aragón w Hiszpanii. Bateria posiada system szybkiego ładowania wspomaganego przez magistralę K, aby zminimalizować czas przerw między sesjami. Ponadto, aby zapewnić jak najwyższą wydajność na torze, zespół stworzył zewnętrzny układ chłodzenia silnika oraz zewnętrzny układ chłodzenia baterii. Dzięki temu możliwe jest wykorzystanie 100 procent możliwości motocykla podczas zmagań na zawodach MotoStudent organizowanych przez Moto Engineering Foundation oraz TechnoPark MotorLand i skupiających uniwersyteckie drużyny z całego świata.

Innowacyjny projekt Tachyona nie mógłby istnieć bez licznych testów, które pozwoliły zespołowi LEM Wrocław zdiagnozować ewentualne wady i stworzyć jak najlepszy produkt. Głównym celem LEM Wrocław podczas projektowania Tachyona nie było jedynie osiągnięcie wysokiej wydajności, dlatego oprócz setek symulacji przeprowadzonych w fazie projektowania, zespół wykonał także skany 3D, a najbardziej wrażliwe komponenty zostały poddane testom na maszynach wytrzymałościowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy.

Prawdopodobnie zastanawiacie się teraz, jak dobry jest LEM Tachyon? Za niecałe dwa tygodnie będziemy się mogli o tym przekonać. Finałowe zawody MotoStudent International Competition odbędą się w dniach 11-15 października 2023 r. na torze MotorLand Aragon. Oczywiście zespół LEM Wrocław stanie do rywalizacji. Trzymamy kciuki i życzymy pierwszego miejsca!

Dodatkowe informacje znajdziecie w mediach społecznościowych, m.in. na Facebooku pod adresem LEMWroclaw.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê