tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykl sportowy, zbudowany w Polsce przez studentów. LEM Photon wystartuje na torze Aragon
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykl sportowy, zbudowany w Polsce przez studentów. LEM Photon wystartuje na torze Aragon

Autor: Alonzo 2021.07.11, 08:32 Drukuj

LEM Photon to motocykl sportowy, zbudowany przez studentów z Politechniki Wrocławskiej. Do jego napędu użyto silnika elektrycznego oraz akumulatorów. Rozpędza się do prędkości 195 km/h i spełnia warunki, przewidziane dla elektrycznej klasy Moto3. Teraz wystartuje w zawodach Moto Student na torze Ciudad del Motor de Aragón.

Studenci z Politechniki Wrocławskiej mają już na swoim koncie udane modele motocykli offroadowych. Wyścigi szosowe wymagają jednak zupełnie innej geometrii motocykla oraz innego rozłożenia masy. Dlatego przekucie dotychczasowych doświadczeń z terenu w szosową wyścigówkę wymagało od członków Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych zdobycia nowej wiedzy. Chodziło o to, by zapewnić możliwie dobre prowadzenie motocykla na asfalcie, a wszelkie błędy w konstrukcji przekładałyby się, na przykład, na zbyt szybkie zużywanie opon. Jako wzór studenci przyjęli zachowanie się na torze seryjnego motocykla spalinowego. Chcieli, by LEM Photon dawał podobne odczucia z jazdy.

NAS Analytics TAG

W projekcie LEM Photon twórcy położyli też duży nacisk na bezpieczeństwo. Motocykl jest wyposażony w kilkanaście wielostopniowych systemów, które w przypadku wykrycia jakiejkolwiek nieprawidłowości w działaniu układów natychmiast odcinają dopływ prądu do silnika. Dodatkowo bateria jest całkowicie szczelna i izolowana od dopływu powietrza. Umieszczony w niej zawór ciśnieniowy ma chronić kierowcę w przypadku zapłonu baterii. Co ciekawe, sama bateria również została w całości stworzona przez studentów. Składa się z 644 ogniw o o mocy maksymalnej 36 kW. Gromadzi 6,2 kWh energii. Studenci zastosowali w niej innowacyjny system łączenia ogniw tak, by dochodziło do mniejszych strat w przesyle prądu przy jednoczesnym wysyłaniu prądu o wyższej wartości. Dzięki temu bateria mniej się nagrzewa, a sam pomysł studentów zdobył już nawet pierwsze miejsce w osobnym konkursie naukowym firmy MESco.

Członkowie Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych Poitechniki Wrocławskiej pokusili się również o system telemetryczny, który zaprojektowali sami. Składa się on z dużej liczby czujników, mierzących, na przykład, ugięcie amortyzatorów, z żyroskopu oraz z układu GPS. Do napędzania motocykla LEM Photon wykorzystano silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy 42 kW. Na pokładzie pojawił się też falownik, który można zaprogramować w celu uzyskania różnej charakterystyki mechanicznej napędu, czy też zmiany mocy lub momentu obrotowego.

Do autorskich rozwiązań studentów w motocyklu LEM Photon należą: poszycie z włókna węglowego, rama typu trellis z trzech rodzajów stali oraz oparte na systemie dźwigni tyle zawieszenie motocykla, częściowo wykonane z aluminium lotniczego. Za kierownicą na torze Aragon zasiądzie Krzysztof Borys, wrocławianin z wieloma tytułami na swoim koncie. Inne, ważne dla tego projektu osoby, to Albert Iwanicki, lider działu mechaniki. Prezesem Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych jest Jerzy Ciesiołkiewicz. Liderem działu konstrukcji jest Piotr Minta. Z kolei głównym specjalistą od elektroniki jest Andrzej Tatarczuk. Liderem całego projektu jest Kamil Malcherek, ale zespół twórców LEM Photona tworzy aż 40 osób, studentów głównie Politechniki Wrocławskiej, ale także kilku innych uczelni Wrocławia, zgrupowanych w ramach Koła Naukowego przy PW.

 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê