TVS i Norton. Czas na nowe otwarcie?
Norton Motorcycles to doskonale znana nam marka z ponad stuletnią historią. Obecnie brytyjski producent motocykli przechodzi gruntowną transformację pod skrzydłami indyjskiego giganta motoryzacyjnego TVS Motor Company.
Przypomnijmy, że po przejęciu Nortona w 2020 roku za 16 milionów funtów, TVS zainwestowało już ponad 200 milionów funtów w rozwój marki, obejmujący badania i technologie, nowoczesne zakłady produkcyjne oraz ekspansję na rynki międzynarodowe.
W ramach strategii rozwoju Norton planuje wprowadzenie sześciu nowych modeli motocykli do 2027 roku, z pierwszymi premierami zaplanowanymi na 2025 rok. Nowe modele mają łączyć klasyczne brytyjskie dziedzictwo z nowoczesną technologią, skupiając się na trzech filarach: wyglądzie, dynamice i detalach.
Obecna oferta Nortona obejmuje modele takie jak Commando 961, V4SV i V4CR, które są dostępne głównie na rynku brytyjskim. Jednak TVS planuje rozszerzyć produkcję na Indie, wykorzystując swoje zakłady w Hosur, co pozwoli na obniżenie kosztów i dostosowanie oferty do lokalnych potrzeb. TVS ma nadzieje, że wprowadzenie modeli o pojemności 350-450 cm3, zaprojektowanych specjalnie z myślą o rynku indyjskim, pozwoli lepiej konkurować z takimi markami jak Royal Enfield czy Triumph. Nowe motocykle mają być produkowane lokalnie, co pozwoli na atrakcyjne ceny i zwiększenie dostępności dla szerokiego grona klientów.
Czy sytacja marki Norton jest zatem stabilna i bezpieczna? Niekoniecznie. Mimo znacznych inwestycji Norton nadal odnotowuje straty finansowe, które w roku finansowym 2024 wyniosły około 45 milionów euro. TVS traktuje te straty jako inwestycję w przyszłość marki, koncentrując się na długoterminowym rozwoju i odbudowie zaufania klientów, ale Hindusom bez wątpienia ciąży ten balast. Stąd również szerokie plany, które pozwolą dawnej brytyjskiej marce odzyskać niegdysiejszą chwałę. Jak to zrobić?
Choćby poprzez ekspansję, która obejmuje również rynki takie jak USA, Niemcy, Francja i Włochy, z planami wprowadzenia nowych modeli na tych rynkach w najbliższych latach. Dzięki połączeniu europejskiego designu i inżynierii z indyjską efektywnością produkcyjną Norton ma nadzieję stać się ponownie globalnym graczem w segmencie premium.
Warto również zauważyć, że Norton rozważa wprowadzenie elektrycznych motocykli w przyszłości, jednak obecnie koncentruje się na modelach z silnikami spalinowymi, które są bardziej odpowiednie dla obecnych potrzeb rynku.


Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze