tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Synoptycy ostrzegaj± przed czarnym lodem. Niebezpieczeñstwo tego zjawiska polega na tym, ¿e pu³apki nie widaæ
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Synoptycy ostrzegaj± przed czarnym lodem. Niebezpieczeñstwo tego zjawiska polega na tym, ¿e pu³apki nie widaæ

Autor: Andrzej Sitek 2023.11.21, 12:56 Drukuj

To mroczne określenie używane jest w odniesieniu do pewnego rodzaju gołoledzi, która pokrywa cienką warstwą różne przedmioty. Czarny lód może pojawić się na powierzchni asfaltowej drogi.

Gładka, równomierna i przezroczysta warstwa lodu wizualnie pogłębia czerń asfaltu. Łatwo sobie wyobrazić, co może się stać po najechaniu kołami na niewidoczny dla motocyklisty lód. To duże ryzyko utraty przyczepności i w konsekwencji groźny upadek.

NAS Analytics TAG

Jakie są zwiastuny gołoledzi? Zjawisko tego typu rodzi się, gdy deszcz lub mgła opada na podłoże o temperaturze mniejszej od zera. Do gołoledzi dochodzi najczęściej, gdy po mroźnej pogodzie przychodzi ocieplenie, a dodatkowo przynosi opady lub wilgoć w postaci mgły.

Mówiąc prościej, jeśli ktoś ma zamiar wybrać się aktualnie na przejażdżkę, powinien szczególnie uważać w te dni, kiedy temperatura oscyluje w okolicy zera stopni Celsjusza. Wchodzimy w ten okres roku, który może oznaczać czarny lód. Szczególnie jeśli dzień wcześniej było bardzo zimno.

Czy istnieją jakieś sposoby ochrony przed tym rodzajem niebezpieczeństwa? W dni, w które ewentualność tego zjawiska jest większa, warto przypomnieć sobie cztery ważne punkty postępowania w trakcie jazdy. Po pierwsze należy zachować co najmniej 5-sekundowy odstęp od pojazdu poprzedzającego. Zatrzymanie się na czarnym lodzie zajmuje dwa razy więcej czasu niż na każdej innej nawierzchni.

Po drugie nie należy hamować. Mocne wciśnięcie hamulców może spowodować utratę przyczepności i doprowadzić do poślizgu. Zamiast tego trzeba stabilnie i pewnie trzymać kierownicę. Jeśli pojawia się wrażenie, że pojazd się ślizga... Nerwy na wodzy i nie wolno przesadzać z korektą. Hamować zaczynamy dopiero po przejechaniu niebezpiecznego odcinka. 

Po trzecie pamiętajmy o zachowaj ostrożność we wczesnych godzinach porannych, gdy lód utworzył się z powodu niższych temperatur w nocy. I po czwarte, konieczna jest wzmożona uwaga na mostach, wiaduktach i tunelach. Na tych powierzchniach może tworzyć się czarny lód, nawet jeśli inne części jezdni są pozbawione tej pułapki.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê