Salon bêdzie musia³ odebraæ wadliwy motocykl - nadchodzi powa¿na zmiana, która uderzy dealerów po kieszeni
Związek Dealerów Samochodowych bije na alarm - zmiany w nowelizacji ustawy o prawach konsumenta mogą doprowadzić do dużych strat finansowych i kłopotów logistycznych. Projekt zmian przerzuca na sprzedawcę konieczność odbioru wadliwego towaru.
Jak czytamy na stronie ZDS, organizacja wystosowała pismo do Ministerstwa Sprawiedliwości, gdzie wskazuje na wątpliwości związane ze zmianami proponowanymi w nowelizacji ustawy o prawach konsumenta. Chodzi konkretnie o ustęp 5 artykułu 43d, który w nowym brzmieniu mówi, że przedsiębiorca odbiera na swój koszt towar podlegający naprawie i wymianie. Takie brzmienie nowego przepisu może sprawić, że salony będą musiały odbierać na swój koszt wadliwe pojazdy.
Obecnie sytuację reguluje art. 561(2) Kodeksu cywilnego:
"§ 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.
§ 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje."
Związek Dealerów Samochodowych tak pisze w swoim liście: "W naszej ocenie treść nowelizacji nie wzięła pod uwagę możliwości wystąpienia znaczącej uciążliwości respektowania ww. zapisu w przypadku dealerów samochodów. Związek wskazał, że dodatkowe utrudnienie w prowadzeniu interesów dla branży, która nadal odczuwa skutki pandemii COVID-19 jest niedopuszczalne, zwłaszcza ze strony ustawodawcy. Proponowane zmiany według ZDS nadmiernie uprzywilejowują konsumentów, a w niektórych aspektach w ogóle nie biorą pod uwagę sytuacji przedsiębiorców."
Pismo zostało opublikowane 25 sierpnia, ale jeszcze nie doczekało się odpowiedzi ze strony rządu.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeBRAWO!!! Tak powinno byæ! Je¿eli samochód/motocykl siê zepsu³ z winy producenta/gwaranta, czyli przez wadê fabryczn±, to JA go mam dostarczaæ do naprawy gwarancyjnej?? A z jakiej paki? Niech ...
Odpowiedz