S8 nabiera tempa. Zielone ¶wiat³o dla nowego odcinka
Rusza kolejny etap jednej z najważniejszych inwestycji drogowych na Dolnym Śląsku. Wojewoda wydała właśnie decyzję zezwalającą na budowę fragmentu trasy ekspresowej S8 między węzłami Kobierzyce Południe a Jordanów Śląski.
To już trzeci z siedmiu odcinków planowanej ekspresówki na południe od Wrocławia, który otrzymał zielone światło. Dokument ZRID nie tylko pozwala rozpocząć prace, ale też precyzyjnie wyznacza granice terenu pod nową drogę i uruchamia procedurę wypłat odszkodowań dla właścicieli przejętych nieruchomości. Rzeczoznawcy wyznaczeni przez wojewodę oszacują wartość każdej działki, a pieniądze trafią do poszkodowanych w ciągu dwóch tygodni od uprawomocnienia się decyzji.
Nowy odcinek będzie miał 13,8 kilometra długości, a jego budowę za ponad 401 milionów złotych prowadzi firma PORR. Trasa pobiegnie zupełnie nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej krajowej ósemki i przejdzie przez gminy Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Powstanie tam nowy węzeł Jordanów Śląski, który połączy ekspresówkę z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi. Projekt obejmuje też imponującą infrastrukturę inżynieryjną: pięć mostów służących jednocześnie jako przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad S8, trzy wiadukty w jej ciągu - w tym jeden z dodatkową funkcją ekologicznego korytarza - a także trzy przepusty, które również będą bezpiecznym przejściem dla zwierząt.
Budowa S8 z Wrocławia do Kłodzka została podzielona na siedem fragmentów. Pięć z nich, o łącznej długości około 55 kilometrów, jest już w fazie realizacji w systemie "projektuj i buduj". Cała ekspresówka będzie naturalnym przedłużeniem istniejącej już drogi S8, która ciągnie się aż do Białegostoku. Kierowcy dostaną do dyspozycji dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i pasami awaryjnymi, a na odcinku między Kobierzycami Południe a Łagiewnikami Zachód przewidziano rezerwę w pasie dzielącym, która umożliwi przyszłą rozbudowę o trzeci pas.
Trzy fragmenty - od Kobierzyc Północ do Łagiewnik Zachód - mają już podpisane umowy z wykonawcami, a w grudniu 2023 roku ruszyły prace projektowe. Dla odcinka Łagiewniki Zachód - Niemcza trwa jeszcze przetarg, ale podpisanie kontraktu planowane jest jeszcze w tym roku. Z kolei za budowę odcinka Niemcza - Ząbkowice, liczącego 7,9 kilometra, odpowiada Mostostal Warszawa, który zrealizuje go za około 306 milionów złotych.
Jeszcze większe pieniądze, bo ponad 378 milionów złotych, pochłonie niemal 14-kilometrowa część między Ząbkowicami Śląskimi a Bardem, którą wykona Grupa Mirbud. Wniosek o wydanie decyzji ZRID w tej sprawie został już złożony, a jej uzyskanie przewidziano na koniec 2025 roku. Ostatni fragment ekspresówki, łączący Bard z Kłodzkiem, znajduje się na etapie opracowywania dokumentacji techniczno-ekonomiczno-środowiskowej - zainteresowane biura projektowe złożyły już swoje oferty.
Kawałek po kawałku nowa S8 staje się faktem i w niedalekiej przyszłości znacznie ułatwi podróże, również motocyklistom, którzy dziś muszą przebijać się przez zakorkowaną i niebezpieczną DK8. Zyskamy trasę pewniejszą, szybszą i bezpieczniejszą, chociaż oczywiście to jeszcze trochę potrwa. Ale warto czekać.


Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze