tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Regulacja kierownicy w motocyklu. Nie zapomnij o d¼wigniach, podnó¿kach i siodle. Dlaczego to wa¿ne?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Regulacja kierownicy w motocyklu. Nie zapomnij o d¼wigniach, podnó¿kach i siodle. Dlaczego to wa¿ne?

Autor: Andrzej Sitek 2023.03.09, 12:42 Drukuj

Motocyklista, który spędza dużo godzin w siodle, zazwyczaj zdaje sobie sprawę, że regulacja wszelkich nastaw ma ogromny wpływ na komfort i kontrolę maszyny. Jeśli tego nie zrobisz, wcześniej czy później pojawi się problem z bolącymi plecami, szyją, nadgarstkami albo lędźwiowym odcinkiem kręgosłupa. Dobra wiadomość jest taka, że tych problemów można uniknąć.

Z powodu różnic pomiędzy wieloma typami motocykli, oraz ze względu na osobiste preferencje dotyczące wysokości kierownicy, podnóżków i siedziska, pozycja za kierownicą jest wypadkową twoich wyborów. To oczywiste, natomiast podczas krótkich jazd po mieście zgrubne regulacje nie mają aż tak dużego znaczenia, jak w sytuacji, kiedy planujesz długą, motocyklową trasę.

NAS Analytics TAG

W takim przypadku warto przypomnieć sobie ogólne założenia dotyczące właściwej pozycji za kierownicą i spróbować dostosować maszynę nie tylko ze względu na wygodę, ale również dla zdrowia i bezpieczeństwa.

Dźwignie

Klamki sprzęgła i hamulca powinieneś mieć tak ustawione, abyś miał do nich wygodny dostęp niezależnie od pozycji - bywa, że motocykliści są nieco odchyleni do tyłu lub odwrotnie, kładą się na kierownicy - podczas manewrów na drodze lub żeby rozluźnić ciało. Bez względu na przyjętą pozycji to niedopuszczalne, abyś w jakimś ułożeniu ciała nie mógł sprawnie operować dźwigniami.

Zgodnie ze złotą regułą, kiedy siedzisz na motocyklu, powinieneś mieć zachowaną prostą linię od łokcia przez nadgarstek po palce, które spoczywają na dźwigni hamulca i sprzęgła. Aby to wyregulować, należy poluzować śruby zaciskowe dźwigni, ustawić ją w odpowiednim położeniu i dokręcić. Jeśli musisz wyginać nadgarstki lub sięgasz do klamek końcówkami palców, konieczna będzie korekta.

Regulacja odległości klamek od kierownicy odbywa się za pomocą śrubek przy pompie hamulca albo za pomocą pokrętła. Wyreguluj zestaw w taki sposób, aby móc bez problemu operować klamkami bez odrywania dłoni od kierownicy.

Warto pamiętać, że klamka nie powinna dochodzić do kierownicy - musisz mieć miejsce na palce, które obejmują gumową rękojeść kierownicy. Jeśli firmowy zestaw nie daje takiej możliwości, warto pomyśleć o zmianie sprzętu na akcesoryjny.

Poprawienie tych ustawień nie zajmuje wiele czasu, a ma spore znaczenie dla twojej wygody i przyjemności z jazdy w perspektywie wielu godzin za kierownicą. Oczywiście dla motocykli sportowych, gdzie przyjęta pozycja kierowcy jest embrionalna, a łokcie przesunięte w tył, powyższa zasada nie obowiązuje.

Podnóżki

Na większości motocykli typu ADV możesz umieścić podnóżki w taki sposób, aby w pełni kontrolować motocykl, kiedy na nim… stoisz. Zastanów się również, jak jeźdźcy na żywych koniach — a nie mechanicznych, podnoszą się w strzemionach podczas jazdy. Oczywiście trudno zamienić pozycję podnóżków, które nie mają żadnej możliwości regulacji, ale szersze modele pozwalają na nieco więcej swobody.

Specjalne zęby na podnóżkach zwiększają przyczepność, a mniej zakamarków i dodatkowych udziwnień w konstrukcji tego elementu ma spore znaczenie w sytuacji, gdy droga jest błotnista - brązowa maź nie ma wówczas gdzie się przyczepić.

Twoje stopy powinny znajdować się równolegle do maszyny. Dzięki temu łatwiej o trzymanie baku. Zwiększona powierzchnia styku nogi z podnóżkiem jest z kolei ważna dla przyczepności - nie ryzykujesz omsknięcia się stopy z oparcia, szczególnie w zakrętach. W najlepszej sytuacji są posiadacze ciężkich krążowników, którzy mają półmetrowej długości podnóżki umożliwiające przyjęcie tak wygodnej pozycji, jak to tylko możliwe.

Uchwyty

Uchwytom na kierownicy nie poświęcamy zbyt wiele uwagi, pomijając sytuację, kiedy pojawia się pomysł lub ochota, aby wymienić je ostrzejszy, akcesoryjny zestaw. Warto pamiętać, że gumowe warianty po pewnym czasie również ulegają degradacji - guma wycieraj się, znika amortyzacja, pojawiają się pęknięcia lub inne uszkodzenia.

Mimo że nie dokonujemy żadnych ustawień uchwytów, dobrze jeśli skontrolujesz od czasu do czasu ich stan, szczególnie jeśli twój motocykl nie jest już pierwszej młodości. I jeszcze jedno, niektóre "sznurowane" lub akcesoryjne modele mogą niszczyć rękawice, lub powodować nieprzyjemne odciski. Przed ewentualną wymianą uchwytów lepiej się upewnij, że nowy model nie będzie gorszy od starego.

Kierownica

Dwie sprawy, na które powinieneś zwrócić uwagę, to odpowiednia wysokość i kąt nachylenie. Zasada jest prosta: Nie powinieneś się garbić i pochylać, zmieniając układ ramion i górną część pleców na jedną płaszczyznę. Jasne, na filmach i na zlotach wygląda to groźnie, ale jazda w ten sposób to szybki sposób na kłopoty z kręgosłupem.  

Szerokość kierownicy również ma znaczenie, ponieważ jeśli nie jest dopasowana, pokonywanie zakrętów spowoduje nienaturalne skręty tułowia. W przypadku bardzo wąskich wariantów kiery, preferowanych przez niektórych chłopaków, ramiona są nienaturalnie blisko tułowia, a nawet minimalny ruch rąk powoduje gwałtowną reakcję motocykla - to nie jest ani bezpieczne, ani zbyt mądre, chociaż może wygląda ciekawie.

Kolejna sprawa to nachylenie kierownicy, które powinno być równoległe do linii przednich amortyzatorów. Oczywiście niekiedy najlepsze ustawienie kierownicy jest niemożliwe, bo motocyklista jest po prostu zbyt niski, a regulacja siodła i kierownicy ma za mały zakres. W takim przypadku warto rozważyć zakup specjalnego dystansu, który pozwoli rozwiązać problem. Musisz tylko pamiętać, że po zmianie mogą być potrzebne dłuższe linki hamulca i sprzęgła.

Siedzisko

Motocykle klasy ADV mogą posiadać regulację siedziska w dwóch lub trzech pozycjach. Niestety w przypadku większości modeli, które nie mają w nazwie "przygody", takich cudów nie uświadczysz, więc pozostaje niewiele możliwości na dopasowanie kanapy. Opcje są dwie. Możesz szukać innego siedziska pasującego do twojego motocykla i ciała, albo przerabiać dotychczasową kanapę.

W przypadku dłuższych dystansów warto rozważyć bardziej miękki, komfortowy model, natomiast siodła typu rowerowego, z minimalną ilością pianki, bardzo szybko dadzą w kość. I to dosłownie. Popatrz jeszcze na modele stosowane w motocyklach marki Indian czy Harley-Davidson. Oczywiście niektóre z premedytacją nawiązują do kowbojskiego siodła, ale ważniejsze jest to, że często posiadają mniejsze lub większe oparcie na dolną część pleców. Podczas dłuższych tras to szalenie ważna cecha tych wariantów siedzisk.

Na koniec

W przeciwieństwie do kierowcy w samochodzie nie możesz rozluźniony rozsiąść się w fotelu, a twoja obręcz barkowa, plecy, ramiona, nadgarstki, dłonie i przepona wykonują stałą, intensywną pracę. Warto sobie pomóc i nie utrudniać jazdy poprzez zaniechanie lub błędne skonfigurowanie motocykla. Na zdrowie!

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê