tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Polska cofa siê w szkoleniu kierowców. Minister ugi±³ siê pod naciskiem WORD-ów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Polska cofa siê w szkoleniu kierowców. Minister ugi±³ siê pod naciskiem WORD-ów

Autor: Andrzej Sitek 2025.06.19, 23:02 2 Drukuj

Od 1 lipca potencjalni motocykliści, którzy marzą o prawie jazdy, muszą przygotować się na jeszcze trudniejsze wyzwania. Nowe przepisy wprowadzają pułapkę, która może zakończyć egzamin szybciej, niż silnik zdąży się nagrzać.

Wystarczy najechać na podwójną linię ciągłą, choćby w wyniku konieczności ominięcia źle zaparkowanego pojazdu, i… koniec. Egzamin oblany. Zero litości. Twarde reguły. Takie są efekty działań środowiska egzaminatorów i dyrektorów WORD-ów, które skutecznie przekonały ministra Dariusza Klimczaka do cofnięcia zmian idących w bardziej nowoczesnym i logicznym kierunku.

NAS Analytics TAG

W Polsce od lat mówi się, że egzamin na prawo jazdy to nie test przygotowania do bezpiecznego poruszania się po drodze, tylko sprawdzian z uczenia się trików. Zamiast budowania świadomości i wyczucia ryzyka, uczymy się manewrów jak ze szkoły przetrwania. Tymczasem w Europie rośnie presja na wprowadzenie testów percepcji zagrożeń. A u nas? Wracamy do sztywnej listy błędów, które automatycznie kończą egzamin. Bez refleksji. Bez kontekstu. Bez rozsądku.

O co chodzi w tym wszystkim? Po prostu o interes. Egzaminatorzy i dyrektorzy WORD-ów zawarli nieformalne porozumienie. Szefowie ośrodków zgodzili się na powrót listy tzw. błędów dyskwalifikujących, a egzaminatorzy wsparli ich w dążeniu do cięcia kosztów egzaminów motocyklowych. Konkretnie chodzi o zniesienie wymogu dodatkowego kierowcy w aucie towarzyszącym podczas egzaminów na jednoślady. Dzięki temu WORD-y nie muszą zatrudniać kolejnych osób. Oszczędność dla WORD-ów, frustracja dla kursantów. Szczególnie dla motocyklistów, którzy przez wiele lat musieli znosić nieżyciowe warunki egzaminowania. A teraz mają tego jeszcze więcej.

Zmiany, które lada moment wejdą w życie, zostały oficjalnie opublikowane i będą obowiązywać już od początku lipca. Kursanci, którzy popełnią którykolwiek z błędów z tabeli numer dziewięć załączonej do nowego rozporządzenia, mogą od razu pożegnać się z nadzieją na upragniony dokument. Najechanie na linię podwójną ciągłą, nawet bez stwarzania zagrożenia, automatycznie oznacza przegraną. To absurd, który krytykowali m.in. przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego i Związku Województw RP. Wskazywali, że są sytuacje, w których technicznie nie da się uniknąć takiego manewru, na przykład w przypadku egzaminów na ciężarówki z przyczepą, czy omijania przeszkód w zatłoczonym mieście.

Jeszcze ostrzej wypowiedział się Maciej Wroński, prezes Transport i Logistyka Polska. Według niego obecny system działa wbrew logice, bo ci, którzy powinni być jego beneficjentami - czyli my - dostają coraz bardziej skomplikowany, oderwany od rzeczywistości egzamin. A jednocześnie poziom przygotowania do realnej jazdy spada. Chyba zmierzamy w złą stronę, a najgorsze jest to, że decydują o tym środowiska, które ze złymi rozwiązaniami powinny walczyć.  

 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê