tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Pierwsza bateria wodorkowa. Nowy wymiar akumulatorów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Pierwsza bateria wodorkowa. Nowy wymiar akumulatorów

Autor: Andrzej Sitek 2025.09.26, 08:52 Drukuj

Naukowcy odpalili prawdziwą bombę technologiczną. Otóż stworzyli pierwszy na świecie w pełni stały akumulator wykorzystujący jony wodorkowe (H−).

Jony wodorkowe (H−), zbudowane z dwóch elektronów i jednego protonu, od dawna kusiły badaczy jako nośniki ładunku ujemnego, bo są lekkie, mają świetne właściwości redoks i są niezwykle dynamiczne w porównaniu z klasycznymi kationami. Te właściwości oznaczają, że H− bardzo łatwo wchodzi w reakcje utleniania i redukcji, czyli może sprawnie oddawać i przyjmować elektrony. To właśnie te procesy są fundamentem działania akumulatorów, bo umożliwiają szybkie i stabilne przemiany chemiczne, które zamieniają się w energię elektryczną dostępną dla urządzeń.

NAS Analytics TAG

Do tej pory przeszkodą była jednak chemia - brakowało odpowiedniego elektrolitu, który przewodziłby jony wodorkowe szybko i stabilnie, nie przepuszczając przy tym elektronów, a jednocześnie wytrzymywał wysokie temperatury i dobrze współpracował z elektrodami.

Problem został właśnie rozwiązany. Badacze zaprojektowali elektrolit w formie rdzeń-powłoka, w którym cienka warstwa wodorku baru otacza jądro z wodorku ceru. Taka konstrukcja, oznaczona jako 3CeH3@BaH2, sprawia, że transport H− odbywa się sprawnie już w temperaturze pokojowej. Na tej bazie udało się złożyć pierwszy w pełni działający prototyp akumulatora na jony wodorkowe.

Po stronie dodatniej, czyli na katodzie, znalazł się klasyczny materiał magazynujący wodór - wodorek glinowo-sodowy (NaAlH4). Elektrodę ujemną, anodę, zbudowano z wodorku ceru (CeH2). Podczas pracy urządzenia elektrony popłynęły przez zewnętrzny obwód, a jony wodorkowe (H−) wędrowały przez elektrolit, tworząc stabilny przepływ prądu. Aby sprawdzić możliwości nowej technologii, konstruktorzy poszli o krok dalej, czyli ułożyli wielowarstwową baterię, która osiągnęła napięcie 1,9 V. To wystarczyło, aby rozświetlić żółtą diodę LED i pokazać światu, że to nie teoria, tylko działający system energetyczny.

Ta technologia różni się od wszystkiego, co znamy z klasycznych akumulatorów litowo-jonowych. Procesy elektrochemiczne napędzane przez jony wodorkowe (H−) otwierają drzwi do tworzenia nie tylko nowych akumulatorów, ale też ogniw paliwowych, elektrolizerów czy membran do separacji gazów. Co ważne, wodorki jako nośniki ładunku mogą z natury ograniczać powstawanie niebezpiecznych dendrytów metalicznych, które są bolączką dzisiejszych baterii litowych. To oznacza szansę na bezpieczniejsze, trwalsze i czystsze źródła energii, a właściciele elektrycznych pojazdów, w tym motocykliści, którzy dziś martwią się o zasięg i żywotność baterii w elektrykach, w przyszłości mogą zyskać zupełnie nowy poziom niezawodności i mocy.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę