Pakiet pomocowy dla bran¿y motoryzacyjnej. Jak Unia Europejska bêdzie walczyæ z brakiem pó³przewodników?
Problemy z dostawami komponentów potrzebnych do produkcji elektroniki to jedna z największych bolączek branży motoryzacyjnej. Prognozuje się, że kryzys może potrwać do 2023 r. albo dłużej, dlatego Unia Europejska zamierza uniezależnić się od Azji i Stanów Zjednoczonych.
Jak informuje serwis EURACTIV, Komisja europejska przedstawi w tym tygodniu pakiet o nazwie "Chips for Europe", który przewiduje przeznaczenie 10 mld euro na opracowanie technologii oraz produkcję czipów. Komisja Europejska stawia na publiczno-prywatne partnerstwo. Celem jest stworzenie zaawansowanych czipów o rozmiarach do 2 nm, nowych technologii sztucznej inteligencji, a także energooszczędnych procesorów.
Plany, które widzieli dziennikarze z EURACTIV zakładają użycie standardowych półprzewodników o rozmiarze do 10 nm oraz wspomnianych zaawansowanych o rozmiarach do 2 nm. Pomysł zakłada nawiązanie współpracy ze Stanami Zjednoczonymi, Japonią, Koreą Południową, Singapurem i Tajwanem.
Szersze informacje zawiera z kolei raport "Rzeczpospolitej", według którego na prace nad rozwojem półprzewodników Komisja Europejska przeznaczy łącznie nawet 50 mld euro. Szczegóły mają być zaprezentowane już we wtorek, 8 lutego. W tej kwocie ma się zawierać 12 mld euro na badania i rozwój oraz 30 mld euro na budowę fabryk. Pierwsze czipy miałyby powstać w 2026 r.
Na razie nie wiadomo, czy i ewentualnie w jaki sposób unijne przedsięwzięcie zostanie połączone z projektem "Transform" stworzonym przez 34 producentów i dowodzonym przez markę Bosch. Firmy chcą od podstaw zbudować łańcuch dostaw, a do produkcji ma posłużyć węglik krzemu. Projekt otrzymał unijne dofinansowanie w wysokości 89 mln euro.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze