Nowy regulamin World Superbike
W nowym sezonie do regulaminu technicznego World Superbike wejdzie kilka znaczących zmian. O wielu z nich wiecie zapewne od wielu mięsięcy, częśc jest właśnie testowana, inne zaczną obowiązywać wraz z początkiem nowego sezonu. Czego dotyczą kluczowe zmiany?
Przede wszystkim motcykle dwucylindrowe (oczywiście chodzi tutaj wyłącznie o Ducati) nie będą musiały wozić dodatkowego obciążenia w postaci 6 kilogramów. Ten obowiązek nałożony na Ducati w mijającym właśnie sezonie (po tym jak Checa wygrał w dominującym stylu mistrzostwa w 2011) niezmiernie irytował zarówno szefa zespołu Althea Racing Genesio Bevilacqua, jak również samego Carlosa Checę. Ten pierwszy groził, że w przypadku utrzymania takiego zapisu w regulaminie wycofa się z WSBK w sezonie 2013, ten drugi narzekał, że aby utrzymać tempo innych zawodników musi nadmiernie ryzykować i jeździć ponad limit opon i motocykla. Nie przeszkadzało to jednak Hiszpanowi wygrać czterech wyścigów w tym roku.
„Odciążeniem” Ducati z kolei poirytowany jest obecny Mistrz Świata Max Biaggi. Włoch w wywiadzie dla Gazzetta dello Sport stwierdził, że nie rozumie sensu zmian, szczególnie ze motocykl z Bolonii był w tym sezonie konkurencyjny, a po wprowadzeniu w życie nowego regulaminu ekipa Althea Racing jest już na starcie sezonu w połowie drogi do uzyskania tytułu.
Minimalna waga w klasie Superbike:
1200 cc 2 cylindry: 165 kg
1000 cc 3 i 4 cylindry: 165 kg
W przypadku motocykli 2 cylindrowych 1200cc: Waga minimalna może zostać podniesiona dwukrotnie po 3 kilogramy osiągając odpowiednio 168kg i 171kg. Górny limit to 171kg. Jeśli to rozwiązanie okaże się niedostateczne, zastosowana zostanie zwężka w układzie dolotowym, zgodnie z zapisami w artykule 2.4.8.1.3.
Po dużej ilości wyścigów rozgrywanych na przesychającej nawierzchni, komisja techniczna zdecydowała się na wprowadzenie zapisu o pit stopach. Ma to uporządkować sytuację trakcie rundy, szczególnie w przypadkach gdy jedne zespoły chcą jechać, inne domagają się odwołania wyścigu (jak np. na Monzie w tym roku). Co ważne przerywanie wyścigów nie jest mile widziane przez relacjonujące zawody stacje telewizyjne, którym czerwona flaga wywraca do góry nogami całą ramówkę…
1.23 Pit Stops
Wyścig Superbike nie będzie przerywany z przyczyn pogodowych, poza wyjątkowymi sytuacjami. Zawodnicy, którzy będą chcieli zmienić opony lub dokonać zmian ustawień musza zjechać do pit lane (w dowolnym momencie), w tym także w trakcie wyścigu.
Dotankowywanie jest ściśle zabronione, a procedura pit stopu będzie wyglądała następująco: kierowcy, którzy chcą dokonać zmiany opon muszą zatrzymać się przed swoim garażem, zgasić silnik oraz zejść z motocykla. Tylko trzech mechaników, wyraźnie oznaczonych oficjalnymi strojami i specjalnymi opaskami na ramionach, może pracować przy motocyklu w czasie pit stopu.
Ci trzej mechanicy nie mogą otrzymywać zewnętrznej pomocy w pit lane (np. podawania narzędzi z garażu itp.), ale może pomagać im kierowca jeśli tego chce. Osoby funkcyjne będą monitorowały sytuację i raportował każde naruszenie tych zasad, które Dyrekcja Wyścig karała będzie karą przejazdu przez depo.
Używanie narzędzi pneumatycznych i elektrycznych (maksymalnie dwa w tym samym czasie) jest dozwolone. Podnośniki i stojaki do motocykli muszą być obsługiwane manualnie i mogą być obsługiwane ze wspomaganiem (np. elektrycznym, hydraulicznym, itd.). Dozwolone jest używanie zewnętrznych rozruszników lub baterii przy ponownym rozruchu motocykla.
Inne zmiany to trzy miejsca w rzędzie startowym, konieczność używania tylnego światła bezpieczeństwa w przypadku deszczu lub słabej widzialności, osłona przedniego hamulca taka jak w motocyklach MotoGP, naklejki na owiewce imitujące światła (które w tym sezonie używały już zespoły Kawasaki i Hondy) oraz, co wielce istotne, nowe 17 calowe koła. Wszystko to ma sprawić, że World Superbike będzie bardziej atrakcyjne w odbiorze i sprawiać ma wrażenie ścisłego związku z motocyklami, które kupić możemy w salonach motocyklowych.
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarzeW tym momencie widzę genialne posunięcie Hondy z drogową wersją RC213V. Taki motocykl byłby doskonałą bazą do budowy Superbika . Klepali by konkurencję tak jak w MOTO GP
OdpowiedzLudzie nie piszcie bzdur jak nie macie pojęcia o temacie! Użyjcie formy pytającej! Motocykl dwucylindrowy w układzie V czy L zawsze będzie słabszy od motocykla R4. Będzie miał też mniejszy zakres ...
OdpowiedzMick,równie dobrze możesz to wykrzyczeć na polu-skutek będzie taki sam jak w tym miejscu.
OdpowiedzPatrząc po testach ducati mimo większej pojemnosci bedzie miało daleko do liderów z tego sezonu (czyt. Aprilia, Kawasaki, BMW)
OdpowiedzHołdując, zasadom oszczędności i konkurencyjności, najlepsze rozwiązanie to powrócenie do pierwotnych założeń formuły WSBK, czyli 2-cylinder 1000, 4 cylinder 750, i dodatkowo 3 cylinder 900... wtedy by się działo...lub więcej krótkich, krętych torów, gdzie ważna jest technika, a nie moc max i szybkość. Forza Ducati, pokemony weg
OdpowiedzGłupiś jest! Panigale też raczej sie nie popisze na tych krętych torach! Zdecydowanie nikt nie zmniejszy pojemnosci motocykli aby znowu faworyzować beznadziejne ducati. Teraz jest dobrze i Ducati w sezonie 2013 też dostanie po d***!!!
Odpowiedzw 2013 bedzie startowac Panigale i tytul za 2013 wroci do Bolonii ot co.
OdpowiedzWzajemnie... No szczególnie, jest co wychwalać, szczególnie, że nie startuje fabryczny zespół Ducati, jak to macie w pokemonii.. Nikt nigdy nie faworyzował Ducati, Flaminii jak każdy Włoch, byli podatny na łapówkę, Twoje ulubione Kawasaki, ma taki budżet, że jak by chciało to wykupiłoby całą serię WSBK razem z Ducati... , a reszty się domyśl...Nie znasz historii, to się poducz. Ale masz rację, Panigale w zakrętach jest słabsze niż starsze serie, ale dlatego właśnie pisałem chodzi mi o konkurencyjność, a nie że mocniejszy i szybszy wygrywa...195-200 KM starych Ducati( w zależności od ciśnienia atm.) to nie 230 pokemonii... Odnośnie faworyzacji: w starych przepisach też było, że 5 kolejnych wyścigów, to Ducati zakłada zwężki 45 mm( potem po kolejnych wygranych 42mm- tego nie ma w oficjalnych opisach). to dobitnie wskazuje, kto jest faworyzowany...
OdpowiedzPożyjemy zobaczymy co to bedzie w sezonie 2013! Każdy chwali swoje!
Odpowiedz\"naklejki na owiewce imitujące światła\" \"osłona przedniego hamulca\" Nie widzę sensu większości tych zasad.
OdpowiedzNiech Ducati zrobi konkurencyjny silnik o pojemnosci 1000cm3 wtedy nie bedzie faworyzowania nikogo na starcie (tak postąpiła Aprilia)! Gdyby chcieli mogli by zastosowac silnik V4 ktory używają od ...
OdpowiedzDucati w MotoGP to prototyp a w WSBK to rozwinięcie maszyny seryjnej, Ducati od wielu lat takie właśnie silniki robi (2 cylindry) więc ma zmieniać całą produkcję i tradycję pod WSBK? weź się ogarnij...
OdpowiedzAprilia jakoś mogła odstąpić od silnika V2 na rzecz nowo skonstruowanego silnika V4. Jest konkurencyjnie i przedewszystkim fair. Poprostu trzeba chcieć. Zresztą jakie to ma znaczenie ducati itak nic nie zwojuje.
OdpowiedzHmm, może i lepiej dla kawasaki, że nie startuje V-4 Ducati, bo znów, pokemony dostawałyby dubla, a tak to już bywało hahahaha...
OdpowiedzNie wiem dla czego ale odnoszę wrażenie że uczęszczasz jeszcze do gimnazjum!
OdpowiedzŻeby wyrównać do Was :-)...Hmmm, dlaczego nie możecie zacząć merytorycznie rozmawiać? To właśnie ja się pytam, tylko że ktoś głupi, albo jedne marki małą literką, a inne nie... popatrz nie lubię współczesnej japoni( miałem, czasem testuję, ale nie chcę już mieć), zagubiła się gdzieś w połowie lat 80-tych no może początku lat 90-tych, mniej więcej do tego czasu robili ciekawe motocykle, wyjątek RC 51/52 i TLR ...ot co...
OdpowiedzTak wiemy! Ty janku tylko Ducat i nic innego. Niestety silniki V2 kończą po mału już swoją egzystencje na rynku.
OdpowiedzNie można mówić hop... ponieważ.. obym się mylił... być może w przyszłości będziemy jeździć na baterie :-/ ...wtedy cała nasza dyskusja nie ma( nie będzie mieć sensu..), ot co..należy się cieszyć z tego co się ma póki czas..nie ważne czy 1- 2 czy 4/6 cylindrów...Chciałem też dodać, żem ciut realistą jestem i przypuszczam, że na starość będę jeździć Gienkiem 125, bo reszta będzie za ciężka... Pozdr.
Odpowiedzod zarania dziejów-czyli od roku, ale może chodzi ci o silnik Hondy v4 a nie Ducati?
OdpowiedzJak od roku? Co ty gadasz za głupoty? Popatrz dobrze od kiedy ducati w MotoGP ma silnik v4. Jak dla mnie od co najmniej paru dobrych lat (najpierw 1000cm3 potem 800cm3 i teraz znowu 1000cm3 ;)
Odpowiedz