tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocyklem na Cyklady czyli wakacje w Grecji

Motocyklem na Cyklady czyli wakacje w Grecji

Autor: Krzysztof Zarębski 2015.10.21, 15:33 10 Drukuj

Grecja - kraj to piękny, ciekawy i pełen krętych dróg, po których deptaja kozy i osły. No niby tak samo jest w każdym kraju na południu Europy, ale nas urzekła i oczarowała właśnie Grecja. Po objechaniu w latach poprzednich greckich wysp; Krety, Zakyntos, Kefalonii, Lefkady oraz trzykrotnie kontynentu greckiego, tym razem postanowlismy zaatakować na kołach naszego Intrudera odległe Cyklady. Na Santorini czy Milos, 99,9% turystów przylatuje samolotami lub samolotami lecą do Aten, a następnie promem na wyspy. My oczywiście spod samego garażu w domu, na kołach, aż tam, hen daleko, na kołach!

Wyjechaliśmy sobie spokojnie 3 lipca po południu i jadąc spacerowo mijamy Słowację i zatrzymujemy się na pierwszy nocleg na Węgrzech. Nastepnę spanie na Macedonii, a trzecie już w greckich Meteorach. Na trasie nic się szczególnego nie działo, oprócz niecodziennego widoku przemieszczających się całymi tłumami uchodźców wzdłuż nitek autostrad. Wszyscy jednostajnie posuwali sie na północ Europy. Taki widok w lipcu był dla nas niezwykle egzotyczny, lecz w momencie pisania relacji, obraz tych ludzi pokazywany jest w telewizji jakby nieco dramatyczniej. Wracając do tematu. Dotarliśmy do Meteorów. Spędziliśmy w tym miejscu w latach poprzednich trochę czasu, ale ciągle nam mało tych pięknych widoków. Ciekawostką było to, że spotykaliśmy tu chłopaków spod Opola, którzy przyjechali po raz pierwszy do Grecji, wzorując się na naszych filmach na YouTube. Całkiem sympatyczna sytuacja, tym bardziej, że to oni nas rozpoznali,machając rękoma i drąc się na całe gardło, kiedy ich mijaliśmy. Musiałem zawrócic i zapytać czy coś im się stało, skoro tak sie wydzieraja...

Dnia czwartego pomknęliśmy do Aten. Kryzysu nie widać. Demonstracji nie było. Zamieszek na ulicach również brak. Przy bankomatach brak kolejek. Życie płynęło swoim spokojnym, greckim, leniwym torem... Zwiedzaliśmy Ateny do pierwszej w nocy, pamiętajac o tym, że rano mamy prom na Santorini o 7:30. Bilety na prom kupuje się szybko, nawet bez rezerwacji. Wybraliśmy tańsze linie, ale za to płynące przez trzy inne wyspy Cyklad, na które sobie chociaż z promu pozerkaliśmy. Obsługę promu poznaliśmy już na poprzednich podróżach tym środkiem transportu, więc tym razem wszystko wypadło perfekcyjnie. Na Santorini dotarliśmy około godziny 15. Znalezienie zarezerwowanego wcześniej hotelu na Bookingu zajmuje nam około 40 minut. Zakwaterowanie na szybko i sru na maszynę, i całe 5 dni nasze na zwiedzanie wyspy.

Wyspa niby niewielka dla posiadających środek transportu. Miejsca polecane przez przewodniki obowiązkowo odwiedzamy, bo widoki naprawdę zapierają dech w piersiach. Tłum w tych miejscach z całego świata jest ogromny i nieprzebrany. My natomiast szukamy zawsze ciekawych i w miarę bezludnych zakątków. Takich miejsc również jest wszędzie pełno, więc i tutaj znaleźliśmy plażę o kilku kilkukilometrowej długości, z pięknym czarnym, czerwonym oraz żółtym lub prawie białym piaskiem, z kilkunastoma parasolami, barem z uśmiechniętym barmanem i jedynie szum fal naszą ciszę zakłócał. Zwiedziliśmy Santorini wzdłuż i wszerz, zaglądając w najatrakcyjniejsze zakamarki wypy. Byliśmy w Grecji na motocyklu już po raz czwarty, więc znamy zasady życia Greków.. "Siga, siga Xristo", czyli "powoli, powoli Krzysztof" mawiają do mnie. Nie ma się gdzie spieszyć. Może i w tym trochę racji, ale nam zawsze jest spieszno zajrzeć na wakacjach za każdy róg, za każdą skałę, żeby potem te wspomnienia zachować na długie, polskie zimowe wieczory. Po wyspie zrobiliśmy 350 kilometów, co daje całkiem przyzwoity wynik jak na wymiary wyspy. Mógłbym opisywać uroki Santorini bez końca, ale niestety w tej opowieści się z tym nie zmieścimy. Może kiedyś uda nam się napisać i wydać przewodnik dla podróżujących motocyklistów po Grecji, to wtedy rozwiniemy się jak rolka dropsów.

Kolejną wyspą, którą zwiedziliśmy było Folegandros. Urocza, maleńka wysepka na Cykladach, z pięknymi plażami, stolica Chora i fantastycznym kosciółkiem na najwyższym wzniesieniu wyspy. To wyspa na której czas się zatrzymał i turystów niezbyt wielu, ale wyspa po stokroć była warta zobaczenia. Fantastycznym dla nas doświadczeniem było zobaczenie prawdziwego, greckiego ślubu. Extra przeżycie dla nas. Poznaliśmy szefa knajpy – Greka, który od maja do października tyra w swojej restauracji pod palmami, a potem wpada na pół roku do Warszawy(!) i tam tyra dla naszego, pięknego kraju, mając obok siebie swoją żonę Krysię, o słowiańskich blond lokach. Uroczy ludzie. Uroczy w sumie są wszyscy, których los stawia nam na drodze. Nadchodzi moment, że podczas luźnych pogaduszek o obecnej polityce rządu Grecji wspominamy, że przyjechalismy tutaj na naszym motocyklu prosto z Polski. Wtedy, jak przy każdej naszej wycieczce, słuchając naszych przechwalanek, zaliczają opad szczęk, po czym zasypują nas dziesiątkami pytań. O naszą podróż, o to czy tak nam się chce i czy w ogóle tego nie wymyśliliśmy... Sprawa zazwyczaj kończy się domówieniem u kelnera rdodatkowych napojów do wcześniej podanych posiłków, a co się z tym wiaże mój grecki język z każdą kolejną minutą staje się co raz lepszy!

Kolejna wyspa cykladzka przez nas odwiedzona to Milos. Milos to wyspa białych, potężnych skał, wystajacych z błękitno-białej wody, z widokami różniącymi się mocno od widoków w Santorini. Jest przepięknie, ale inaczej niż na dotychczas przez nas odwiedzanych wyspach. I o to właśnie chodzi. Po to całą zimę i wiosnę szperam w Google, żeby zawsze było piękniej, i zawsze inaczej. Milos to wyspa na której niespodziewania kończy się asfalt na drogach i zaczyna pełen off. Niektórzy motocyklisci mieliby tu sporo do pokazania na czerwnych szutrach. Niestety nasza ciężka bryka nie wszędzie mogła dojechać, ale i tak sobie znakomicie radziliśmy z brakiem asfaltu. Plaże na tej wyspie są różnorodne i wspaniale położone. Na jedną z plaż schodzi się z ogromnej skały, trzymając się rękami lin taterniczych, po dwóch dość wysokich drabinach. Sztuka przetrwania. Słabsi wtedy tu nie plażują, bo zwyczajnie boją się zejść.

Co roku bedąc na motocyklu w Grecji spotykamy naszych wszędobylskich turystów All Inklusiv, rodaków, którzy z zaciekawieniem dopytują się o to jak się tu znaleźliśmy, wyrażając podziw i ogromne zaskoczenie faktem jak można się tak męczyć motocyklem, bo przecież łatwiej samolotem. Jednak mocno wyczuwalna jest zazdrość męskiej części rozmówców. Oczywiście podczas rozmów dowiadujemy sie, że 97% z nich marzy o takim tripie, część z nich marzy w ogóle o motocyklu, a co najmniej połowa ma brykę w garażu. Na Milos spędziliśmy 5 fantastycznych dni, ale ile byś człowieku nie był tu, czy tam, to zawsze będzie za mało! Skalna plaża Sarakiniko robi piorunujące wrażenie. Tsigrado, o różowo-białych skałach i prawie białej wodzie. Po raz pierwszy na naszej wycieczce, po 8 dniach skończyła mi się karta 32GB w aparache. Ale zawsze mam ze dwie zapasowe, co bardzo ułatwia nam życie. Wspomnę jeszcze, że po raz pierwszy w tym roku korzystałem z serwisu Booking.com i jest 100% zadowolenia z mojej strony! Zawyczaj braliśmy co popadło po drodze, ale tym razem spania z basenami i śniadaniami były trafione w dziesiatkę, a i ceny zupełnie przyzwoite jak na podróznika-motocyklistę wraz z małżonką.

Po 12 dniach na Cykladach pakujemy się na prom powrotny do Aten. 4 godziny kołysania po w sumie spokojnym morzu mija w znakomitej atmosferze. Załoga promu Sea Jet 1 witała nas za każdym razem z otwartymi ramionami na pokładzie, bo niewielu zmotoryzowanych pływa i korzysta z ich usług jako przewoźnika, a poza tym jesteśmy obładowani w specyficzny sposób i mocno rozpoznawalni. Ajak już po raz piąty pakowaliśmy się im na pokład, to nazwali nas swoją rodziną, wołając do nas z daleka. Sea Jet to chyba jedyna firma z promami przewożąca samochody i motocykle na trasach cykladzkich. Stąd taki niby zbieg okoliczności pływania z nimi w ciągu tych 12 dni.

Dopływamy do Aten. Z daleka widać, że płoną lasy i całe wzgórza za miastem. Samoloty z ogromnymi podwoziami i balonami na wodę co chwila lądują na morzu i tankują wodę do gaszenia rozszalałego żywiołu. Widok i ciekawy, i straszny zarazem. Dopływamy do portu Pireus. Wysiadamy i kierujemy się obwodnicą Aten na Korynt. Odwiedzamy po raz czwarty w swoim życiu Kanał Koryncki. Potem jedziemy na nocleg do Tolo, miasteczka mieszczącego się w zatoczce na Nafplio. Poznana w tym hotelu w ubiegłym roku kelnerka o mało nie zemdlała z radości, widząc nas ponownie u siebie. Najs tu si ju i takie tam grzeczności, a gaduła z niej okrótna. Wyrywamy się jej i idziemy dychnąć na plażę, tuż za hotelem. Szwędamy się po miasteczku do późna, odwiedzając poznanego w ubiegłym roku Greka Kostasa, który, a jakżeby inaczej, ma żonę Polkę i dacze w Brennej, z 15 km od miejsca skąd pochodzimy... Świat niby duży, a czasami jakby taki mały! Dzień następny. Przedzieramy się przez piękne góry na Peloponezie i robimy sobie fotki pod znakiem z polsko brzmiącą nazwą miejscowości – Półlithra. Docieramy do naszej ukochanej Monemvasii na końcu Peloponezu i trafiamy na dwa greckie śluby. Fajnie się bawią, zupełnie inaczej niż na naszych disco-polowych weselach w Polsce.

Dzień kolejny, to wycieczka na bajeczną plażę Elafonisos, która znajduje się 28 km od miejsca gdzie koczujemy. Faktycznie foldery nie kłamią. Istny cud natury. Rzadko spotykana czystość piasku, wody i otoczenia. Wszystko to razem sprawiło, że zabawiliśmy tam do późnego wieczora. Lenistwo totalne przez calutki dzień nas opętało. Nic nierobienie od czasu do czasu jeszcze chyba nikomu jednak nie zaszkodziło. Niestety również i tutaj na wzgórzach szaleją pożary lasów, a jest to około 13 km od naszego leżakowania. Na szczęście wiatr wieje w stronę przeciwną i cały siwy dym zasuwa w stronę kontynentu. Wieczorem o tym mówili w greckiej TV. Własciwie z pożarami walczyli już tutaj od 3 tygodni! Nazajutrz zapakowani rozpędzamy się w kierunku wyspy Lefkada, zahaczając po drodze o półwysep Mani i plażę z ogromnym wrakiem statku. Ekstra widok, kiedy statek 20 metrów wysoki i z 90 metrów długi, wbity stoi w plaże stoi cały w rdzy. Poplażowaliśmy z godzinkę i pomknęliśmy dalej. Lefkada coraz bliżej, a upał co raz większy. Co chwila stawaliśmy przy przydrożnych kranach lub źródełkach, aby namoczyć całą garderobę, co i tak wystarczało najwyżej na 10 minut, bo wszystko schło błyskawicznie. Lefkada to piękna wyspa, połączona z kontynentem wąskim paskiem drogi. Objechaliśmy ją sobie spokojnie w dwa dni, plażując i zwiedzając co popadło, pamiętając przy tym, że to ostatnie chwile naszego labowania, bo niebawem rozpoczniemy powrót w kierunku domu.

Tegoroczny wyjazd był najbardziej udanym wyjazdem w naszej dotychczasowej karierze podrózników motocyklowych. Wszystko zostało dopięte na ostatni guzik. Doświadczenie z lat poprzednich pozwoliło nam uniknąć błedów z ostatnich dalekosiężnych wycieczek. Szcześliwie przejechaliśmy 6100 kilometrów, a mieliśmy na to całe 23 dni. Odwiedziliśmy 5 wysp. Płynęliśmy 7 razy ogromnymi promami. Widzieliśmy miejsca wspaniałe i urokliwe. Poznaliśmy wielu ciekawych ludzi. Wakacje na motocyklu to coś czego każdy powien doswiadczyć!

Suzuki Polska jak co roku zadbało o naszą brykę, oferując jej nowe płyny, akumulator i ogumienie. Trasę naszego wyjazdu można było śledzić jak co roku na stronie Tropiciel.gps. Ciuchy termoaktywne Viking niezbędne na takiej wycieczce dostaliśmy od Pana Tomka z firmy Larix, a skarpety od nastopy.pl Wspominałem powyżej, że planujemy napisaż przewodnik o naszych dotychczasowych wojażach. Chęci są, a zima w Polsce długa. Zatem cos sie pewnie wydarzy!

piatka z Grecjiwyglupy na plazy
nad morzem GrecjaPan na krancu swiata
Paroszwiedzamy Grecje
gdzies w Grecjigdzies w Macedonii Cyklady 2015
Grecja 2015 drogowe atrakcjeGrecja na motocyklu
idziemy na PlakeKozani Grecja
lezaczki i parasole w Grecjimaly offroad z rana
mapy wyprawy na CykladyMeteora po raz trzeci
Milosmoto turysci
skrot na Macedonieslubny stolik
slub Fologandros Cykladyspotkanie z ekipa z Przemysla
start spod domu Cyklady 2015ster na Santorini
stoisko z owocamisuszace sie pomidory
szukamy trasy na Cykladytakie widoki w Grecji
taki tam stateczektroche go zezarlo
utrudnione tankowanieu Andrzeja w Atenach
widok na zatokewidok zachodzacego slonca
widok z atenskiego balkonuwszedzie fani
zardzewialy statek w Gythio w trasie na Kalamatewypoczynek pod palmami
w drodze na Cykladyw oczekiwaniu na spozniony prom