Motocykle z silnikami Diesla. 6 modeli, których mogłeś nie znać
Jak rybie ręcznik - tak właśnie motocyklowi potrzebny jest silnik Diesla. A jednak były, a nawet są firmy, które próbują przeszczepić tę technologię do motocykli. Oto 6 jednośladów wyposażanych w fabryczne Diesle.
Motocykle z silnikiem Diesla powinny być oczywistością, szczególnie cruisery. Niskie obroty, wysoki moment obrotowy i niezła dynamika powinny przekonać użytkowników jednośladów. Powinny - a jednak z różnych powodów tak się nie dzieje.
Mimo tego są lub były firmy, które pracują nad implementacją wysokoprężnej technologii do motocykli. Z różnym skutkiem - czasem powstają żałosne toczydła, ale trafiają się także zdumiewające rozmachem konstrukcje. Oto 6 motocykli wyposażonych w fabryczne silniki Diesla.
1. Sommer Diesel 462
Sommer produkowany był ręcznie w małych partiach przez niemiecką firmę Sommer Motorradtechnik z Bawarii. Do napędu wykorzystano jednocylindrowego diesla o pojemności 462 cm3 i mocy 11 KM. Wiele elementów motocykla pochodzi od Royala Enfielda. Prędkość maksymalna to około 100 km/h. Spalanie? Zaledwie 2 litry na 100 km. Fabryka wytwarzała tego dziwoląga do 2015 roku.
2. Track T-800CDI
Produkowany w Holandii Track T-800CDI zasilany jest trzycylindrowym dieslem o pojemności 800 cm3, pochodzącym ze Smarta. Moc - 45 KM, ale na pokładzie jest turbosprężarka. Napęd przenoszony jest wałem. Mimo niewieliej mocy, motocykl rozpędza się do całkiem przyzwoitych 177 km/h. Średnie spalanie może wywołać łzy wzruszenia - 1,7 l/100 km! Niestety, po wyprodukowaniu około 50 egzemplarzy, w roku 2012 firma zawiesiła działalność.
3. Royal Enfield Bullet Diesel
Royal Enfield jest jedynym producentem motocykla z silnikiem diesla w Indiach. Model Bullet Diesel był masowo produkowany w latach 80. Wycofano go w związku z zaostrzeniem przepisów dotyczących ochrony środowiska. Początkowo silniki wysokoprężne montowane byłły do starych Bulletów przez przydrożnych mechaników. Royal Enfield, zainspirowany popularnością tych konstrukcji, wprowadził fabryczną wersję, zasilaną włoskim singlem Lombardini o pojemności 352 cm3 i mocy… 6,8 KM. Jak łatwo się domyślić motocykl z taką jednostką napędową nie jeździł zbyt dynamicznie, ale przynajmniej palił mało - 1,5 l/100 km.
4. HDT M1030
Hayes Diversified Technologies M1030M1 to motocykl zbudowany z myślą o zastosowaniach wojskowych. Konstrukcję oparto o kultowego dual-sporta Kawasaki KLR650. Do napędu wykorzystano pracujący na różnych paliwach silnik o pojemności 671 cm3 i mocy 33 KM. Na uwagę zasługuje zasięg tego cacka - około 650 km! Niestety, sprzęt nie mógł być wykorzystywany w działaniach zwiadowczych, ze względu na nieprawdopodobną wręcz hałaśliwość.
5. Star Twin Thunder Star 1200 TDI
Thunderstar 1200 TDI to kolejna konstrukcja z Niemiec, co może zresztą sugerować swojski dopisek "TDI". Dobrze się domyślacie - do napędu użyto zmodyfikowanego trzycylindrowego silnika wysokoprężnego z Volkswagena Lupo. Pojemność 1200 cm3, moc - 100 KM. Sama konstrukcja była bardzo dziwna - wolnoobrotowy silnik wsadzono w ramę sportbike'a.
6. Neander 1400
Neander wykorzystuje dwucylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny turbo z dwoma przeciwbieżnymi wałami korbowymi, które według producenta redukują wibracje silnika. Motocykl ma formę przyciężkiego cruisera i wrażenie to nie jest bezzasadne - silnik jest jedną z najcięższych i najbardziej zaawansowanych jednostek napędowych zastosowanych w motocyklu. Moc - 92 KM, moment obrotowy - 165 Nm.
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeCoś jednak sprawia, że silniki wysokoprężne nie przyjęły się w motocyklach, nawet tych turystycznych. To znaczy, że swoimi zaletami nie górują nad silnikami o zapłonie iskrowym.
OdpowiedzPowiedz o tym na dalekomorskim statku....
OdpowiedzNie zrozumiałem. Nie widzę związku między pełnomorskim statkiem i motocyklem z silnikiem diesla.
Odpowiedz1.5 litra na 100km, i potezny moment obrotowy. Jak rybie ręcznik.??? Do turystyki ideał, jedynie przed zakupem powstrzymuje mało egzemplarzy a co za tym idzie problemy z serwisem i naprawami.
Odpowiedz