tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle Dniepr znowu na wojnie. Tym razem s³u¿± ukraiñskim obroñcom
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykle Dniepr znowu na wojnie. Tym razem s³u¿± ukraiñskim obroñcom

Autor: Andrzej Sitek 2022.07.12, 12:43 Drukuj

Wojna na Ukrainie trwa. Obie strony zaangażowały w konflikt większość swoich dostępnych środków, często z czasów Związku Radzieckiego. Tym razem żywe zabytki wojskowości, które musiały znowu ruszyć w bój, zobaczyliśmy po stronie ukraińskiej.

Okazuje się, że broniący swego kraju żołnierze spod błękitno-żółtej flagi używają do walki z pancernymi zagonami Rosjan historycznych motocykli Dniepr. 

NAS Analytics TAG

Na Twitterze opublikowały został film, na którym zaprezentowano dostosowane do okoliczności wojennych motocykle KMZ  Dniepr MT-11 z wózkami bocznymi. Poza maskującym malowaniem i ograniczającymi snop światła ochraniaczami na reflektorach, motocykle wyposażono w bojowe systemy 9K115-2 Metys-M.

To rosyjski system przeciwpancerny składający się z przeciwpancernego pocisku kierowanego 9M131 Metys i wyrzutni 9P151. Nie jest to nowość, bo układ ziemia-ziemia 9K115-2 Metys-M zaprezentowano w 1992 roku. System jest rozwinięciem wariantu 9K115 M i charakteryzuje się większą głowicą oraz zwiększonym zasięgiem do 1500 m.

Ale w tym kombinowanym układzie motocykla i systemu przeciwpancernego, pojazd ma równie ważne zadanie. Niewielki zasięg 9K115-2 Metys-M oznacza konieczność przedostania się w pobliże pancernych jednostek Rosjan, namierzenie celu i jego likwidację, a zaraz potem natychmiastową ucieczkę. Korzenie ciężkich motocykli Dniepr produkowanych przez Kijowskie Zakłady Motocyklowe sięgają legendarnego BMW R71, którym zresztą Wehrmacht zaatakował Rosję w 1941 roku.

Produkcja tych maszyn w Związku Radzieckim rozpoczęła się zaraz po wojnie. Pierwszy egzemplarz, wówczas M72, zjechał z linii produkcyjnej we wrześniu 1945 roku. Co ciekawsze, kolejne ulepszone wersje powstawały przez długie dekady. Ostatnie egzemplarze, które trafiły na eksport, produkowano aż do 2015 roku. Kijowską fabrykę wyburzono dopiero w 2019 roku.

Dniepr to motocykl ciężki o masie 350 kilogramów, napędzany przez dwucylindrowy silnik typu bokser o pojemności 649 cm3. Przeznaczony do jazdy w trudnym terenie, Dniepr MT-11 sprawdza się nawet dziś. Na mniej wyboistej drodze motocykl może rozpędzić się do ok. 100 km/h.  

Nie wiemy, ile takich zestawów pozostaje w siłach ukraińskich, ale jak widać Dniepry nadal służą w wojsku. Historia kołem się toczy.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê