tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Mamy najtañsz± benzynê w Unii. Po wyborach za to zap³acimy? KE mo¿e na³o¿yæ olbrzymie kary
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Mamy najtañsz± benzynê w Unii. Po wyborach za to zap³acimy? KE mo¿e na³o¿yæ olbrzymie kary

Autor: Andrzej Sitek 2023.09.26, 10:13 Drukuj

Od kilku tygodni obserwujemy stabilizację, a ostatnio nawet spadek cen paliw na stacjach benzynowych. Ale istnieją przesłanki, że za ten stan odpowiada sterowanie polityczne, a to może się dla nas skończyć wysokimi karami, o czym napisał m.in. portal Money.pl.

Komisja Europejska bacznie przygląda się sytuacji w Polsce. Dlaczego mielibyśmy się martwić, skoro paliwo jest relatywnie tanie, a na pewno tańsze niż u naszych sąsiadów? Przecież to napędza naszą gospodarkę. Kłopot w tym, że sztuczne sterowanie cenami paliw przez monopolistę może doprowadzić do olbrzymiej inflacji, braku paliw na stacjach i milionowych kar nałożonych przez Brukselę.

NAS Analytics TAG

Podobna sytuacja miała już miejsce rok temu na Węgrzech, gdy Viktor Orban zamroził ceny przed wyborami. Efekt był taki, że po wyborach inflacja podskoczyła o ponad 20 proc., zabrakło paliwa na stacjach, i rozszalał się kryzys gospodarczy. Co ciekawe, w tamtym czasie Daniel Obajtek pisał na Twitterze, że "katastrofa paliwowa na Węgrzech to efekt zbytniej ingerencji w zasady wolnego rynku". Szef PKN Orlen dodał również, że "ostrzegał przed takim scenariuszem, kiedy politycy opozycji nawoływali, by ceny paliwa sztucznie obniżać".

Czy ceny paliw w Polsce są sztucznie zaniżane? Fakty są takie, że złoty słabnie od miesięcy i w zaledwie trzy miesiące stracił 6 proc., tymczasem ceny paliw na rynkach światowych rosną — od czerwca o ponad 15 dol., z 75 dol. do 90 dol. za baryłkę. W tej walucie również rozliczane są zakupy ropy. Paliwo drożeje w całej Unii Europejskiej, poza Polską. Nasz kraj ma już najtańszą benzynę w Unii, a jeśli chodzi o Diesla, taniej jest tylko na Malcie.

Niepokojącą sytuację dostrzegła też Bruksela. Z kolei nasi najbliżsi sąsiedzi obserwują rosnące zjawisko turystyki paliwowej do Polski, szczególnie z Czech. Sztuczne zaniżanie cen jest niegodne z zasadami unijnej współpracy, a jeśli dochodzi do naruszeń zasad konkurencji, Komisja Europejska może podjąć kroki prawne i nałożyć olbrzymie kary na przedsiębiorstwa lub państwa członkowskie. To realne zagrożenie i gigantyczne koszty, które będą musieli ponieść wszyscy obywatele.

Tymczasem Orlen zapewnia, że ceny paliw zależą od notowań gotowych produktów na giełdach, źródła pozyskania paliw, kosztów surowców, obciążeń fiskalnych, kosztów produkcji i usług, energii oraz pracy. Innymi słowy, Orlen tłumaczy się optymalizacją procesów, współpracą z tanimi dostawcami oraz staraniami, aby uniknąć gwałtownych wahań kosztów paliwa ponoszonych przez odbiorców, czemu ma sprzyjać jego polityka cenowa realizowana w perspektywie rocznej.

Warto zapamiętać te tłumaczenia. Sytuacja wyjaśni się po wyborach. Oczywiście nie dzień lub dwa później, ale w perspektywie kilku tygodni.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê