tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kawasaki ZX10R 2011 - mechagodzilla
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Kawasaki ZX10R 2011 - mechagodzilla

Autor: Łukasz „Boczo” Tomanek 2010.11.26, 13:38 65 Drukuj

ZX10R z bestialskiego mordercy niepokornych motocyklistów zmienia się w robota, który chce im pomóc

Dziesiątka na tle wszystkich innych litrów była, jak członek Hell’s Angels na przyjęciu urodzinowym królowej Elżbiety. Wszystko zaczęło się w 2004 roku. Roku, w którym z fabryki zielonych nie wyjechał motocykl, ale psychopata z dowodem rejestracyjnym. Pierwsze ZX10R było mówiąc bardzo subtelnie, brutalne. Przy pierwszej modernizacji dwa lata później dała o sobie znać malutka cząstka ucywilizowania i ogłady, która z roku na rok robiła się coraz bardziej integralna z ZX10R. Obecne sportowe litry już przestały być jedynie pakietem miliona koni mechanicznych, który ma straszyć i imponować. Teraz, aby motocykl klasy superbike był respektowany na swoim podwórku, musi być nie tylko mocny, ale też mądry. Niemcy strasznie narozrabiali swoim S1000RR. Nie mówię nawet o pławieniu się w basenie medialnej aprobaty i uznania, które zdobyli swoim motocyklem. BMW zmusiło konkurencję do ogromnego wysiłku intelektualnego i inżynieryjnego. Kawasaki dumnie twierdzi, że nowe ZX10R zdoła unicestwić młodego niemieckiego króla.

Strzeż się bestii

Wygląd w porównaniu do modelu z 2010 roku zmienił się mocno. Już na pierwszy rzut oka widać nową konstrukcję ramy i układu wydechowego. Motocykl sprawia wrażenie niższego, bardziej aerodynamicznego. Boczne owiewki są wyraźnie obfitsze i jakby trochę podobne do „dwuwarstwowego” patentu Hondy. Przód przypomina nieco mordę Aprilii RSV4, ale mogą to być odczucia mocno subiektywne. Kokpit to przeszczep stricte wyścigowy, bez miejsca na praktyczne kompromisy. Paskowy obrotomierz wygląda całkiem zacnie i przede wszystkim czytelnie, w porównaniu do niektórych tego typu rozwiązań w innych sprzętach Kawasaki. Poniżej potężne pokrętła ustawień widelca i amortyzator skrętu.

Pentium Racer

„Tysiące” to nie pokaz mody z chudymi „tap madl” przechadzającymi się po wybiegu. Potrzebny jest potężny ładunek wybuchowy i sposób na mądre go okiełznanie. Producent zapewnia, że „kierowcy zostanie oddane około 185 – 200 KM”, co jest raczej optymistyczną wiadomością. Problem w tym, że Kawa mogłaby mieć i 700KM, ale bez odpowiedniego elektronicznego dyrygenta zostałaby wciągnięta przez BMW wlotem powietrza. Tutaj wkracza duma Kawasaki – system S-KTRC. Skrót ten wygląda, jak zestawienie liter, które można znaleźć na kontenerze z żywnością, ale jest to nic innego, jak kontrola trakcji. Nie byle jaka, bo nowatorska i rodem z doświadczenia MotoGP i WSBK.

Wszystko sprowadza się do ECU, który kieruje całym systemem. Trafia do niego całe multum informacji z czujników i sensorów umieszczonych w całym motocyklu, np. prędkość kół, obroty silnika, przyspieszenie, pozycja przepustnicy etc. Wszystko dzieje się superszybko, bowiem system „odświeża” dane 200 razy na sekundę. Można by zadać pytanie, dlaczego nie zastosowano kontroli trakcji (notabene skutecznej) z Kawasaki GTR1400. Odpowiedź jest oczywista. W turystycznej Kawie kontrola trakcji działa na zasadzie niani, która minimalizuje uślizg koła w czasie przyspieszania na mokrej lub luźnej nawierzchni. S-KTRC jest nastawiony na osiągi i bezpieczeństwo, w takiej kolejności. Mówiąc w dużym uproszczeniu, system ingeruje dopiero w momencie, gdy wykryje, że lada moment przyczepność zostanie zerwana. Do póki się to nie stanie, na nawierzchnię przenoszona jest maksymalna możliwa moc. Sprytne, prawda? Kontrola trakcji ma trzy poziomy ustawienia: 1 – tor, 2 – natychmiastowe działanie, 3 – śliska nawierzchnia. Skoro mowa o poziomach ustawienia, to ma je także silnik, a dokładniej jego trzy mapy zapłonowe, odpowiednio kastrujące moc i kontrolujące reakcję na dodanie gazu.

Godzilla musi latać

Podwozie jest całkowicie nowe. Rama to konstrukcja wykonana z odlewów aluminium, mająca na celu obniżenia masy, zwiększenie sztywności i polepszenia „czucia” motocykla przez jeźdźca. Przednie zawieszenie to Big Piston Fork, rozwiązanie znane chociażby z ZX6R. Tłoki w środku goleni mają o wiele większą średnicę, co pozwala na precyzyjniejszą kontrolę przepływu oleju. Tłok pracuje w obu kierunkach, więc w odróżnieniu od zwykłego USD, nie ma potrzeby stosowania osobnego zestawu tłumików do regulacji odbicia i osobnego do regulacji dobicia. Oprócz tego, BPF jest rozwiązaniem lżejszym i prostszym. Z tyłu znalazł się poziomy amortyzator mocowany systemem dźwigni (zarówno tył i przód mają pełną regulację). Hamulce to kolejne novum i kolejne zestawienie liter, tym razem KIBS, czyli Kawasaki Inteligent Breaking System. Mówiąc bardzo ogólnikowo, ABS w Kawie jest mądry. Fakt odpuszczenia zacisków hamulcowych w czasie zalążków zablokowania koła dzieje się tutaj po uprzednich dziesiątkach, wręcz setkach przeliczeń i analizy danych. Zminimalizowano też efekt utraty siły hamowania przy działaniu ABSu. Zieloni twierdzą też, że ich ABS jest o 50% mniejszy, niż obecnie stosowane i o prawie kilogram lżejszy.

Wojna światowa

Walka, jeżeli chodzi o poziom zaawansowania technicznego, będzie toczyła się pomiędzy trzema motocyklami: Kawą, Aprilią RSV4 Factory APRC SE i oczywiście BMW S1000RR. Ducati ze swoim 1198SP oddało pole konkurencji wychodząc z SBK, zresztą bolońska wyścigówka z kontrolą trakcji to inny poziom cenowy. Wróćmy do naszej trójki. Wszystkie maszyny są diabelnie mocne, napakowane elektroniką i wszystkie, oprócz bycia torowymi pociskami, mają umożliwić stosunkowo łatwe i bezpieczne pałowanie na maxa. Kawasaki ma kontrolę trakcji wprost z MotoGP oraz KIBS, Aprilia ma kontrolę trakcji, wheelie control, quickshifter i launch control, BMW kontrolę trakcji DTC i genialny quikshifter. Poniżej prezentujemy tabelkę porównawczą z danymi technicznymi tych trzech motocykli. Odpowiedź na pytanie, który z nich będzie najszybszy jest banalnie prosta – oczywiście ten, którego będzie dosiadał najlepszy kierowca.

Filmy:
Jak brzmi nowe Kawasaki ZX10R na 2011 rok
Kawasaki ZX-10R 2011 na torze Autopolis
2011 Kawasaki Ninja ZX -10R - Specyfikacja techniczna
2011 Kawasaki Ninja ZX-10R
Kawasaki Ninja ZX-10R 2011 - Detale techniczne
Kawasaki ZX 10R - Nowosc na rok 2011
Konkurenci:
motocykl yzf r1 yamaha test b mg 0021
motocykl gsxr1000 suzuki test a mg 0438
honda cbr 1000 rr fireblade 2008 test b img 0165-2 -1  m
BMW S1000RR test Portimao prawy bok przod
Aprilia RSV4 1000

Dane techniczne

  Kawasaki ZX10R Aprilia RSV4 Factory APRC SE BMW S1000RR
Moc(podana przez producenta) 197 KM przy 13000 obr/min 180 KM przy 12250 obr/min 193 KM przy 13000 obr/min
Masa do jazdy 198 kg 204 kg 204 kg
Zawieszenie Big Piston Fork 43mm, poziomy amortyzator, pełna regulacja USD 43mm Ohlins, Monoshock Ohlins, pełna regulacja USD 46mm, Monoshock Sachs, pełna regulacja
Elektronika KIBS („inteligentny” ABS), S-KTRC (kontrola trakcji) Quikshift, kontrola trakcji, Wheelie Control, Launch Control Kontrola trakcji DTC, Quikshifter, ABS

 

Model Kawasaki ZX10R
Typ silnika Chłodzony cieczą 4-suwowy rzędowy, DOHC
Pojemność skokowa 998 cm3
Średnica x skok tłoka 76x55 mm
Stopień sprężania 13.0:1
Moc maksymalna 197 KM przy 13000 obr/min
Moment obrotowy 112 Nm przy 11500 obr/min
Dawkowanie paliwa Wtrysk paliwa
Zbiornik paliwa 17 litrów
Rozrusznik elektryczny
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Napęd tylnego koła łańcuch
Typ z odlewów aluminiowych
Wysokość siedzenia 813 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) 198 kg
Zawieszenie przód USD Big Piston Fork 43mm, pełna regulacja
Zawieszenie tył poziomy amortyzator, pełna regulacja
Hamulce Przód Hydrauliczne dwutarczowe 310 mm pływające, radialne 4-tłoczkowe, KIBS
Hamulce tył Hydrauliczne jedno tarczowe 220 mm, zacisk 1-tłoczkowy
Opona przód 120/70 ZR17
Opona tył 190/55-ZR17
Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Kawasaki ZX10R 2011 1
Kawasaki ZX10R 2011 3
Kawasaki ZX10R na stojaku
w cywilu Kawasaki ZX10R
Kawasaki ZX10R prawy przod
prawy profil Kawasaki ZX10R
aerodynamika Kawasaki ZX10R
prawy przod Kawasaki ZX10R
Kawasaki ZX10R czarne malowanie bok
czarne Kawasak ZX10R
kawasaki ninja zx10r autopolis
Kawasaki ZX10R 2011 2
Kawasaki ZX10R 2011 4
kawasaki zx10r 2011 autopolis
Kawasaki ZX10R testy autopolis
ninja zx10r autopolis testday
Tom Sykes testy Kawasaki ZX10R 2011
aportyzator skretu Kawasaki ZX10R
BPF Kawasaki ZX10R
Kawasaki ZX10R obrotomierz
Kawasaki ZX10R poziomy amortyzator
sportowe sety Kawasaki ZX10R
wskazniki Kawasaki ZX10R
zadupek Kawasaki ZX10R
Komentarze 22
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: misiek 29/01/2013 20:04

cbr 1000rr ? :)

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę