tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak wymienić klocki hamulcowe NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jak wymienić klocki hamulcowe

Autor: Redakcja 2018.12.18, 14:57 1 Drukuj

Jak wymienić klocki hamulcowe, aby było to bezpieczne i przeprowadzone prawidłowo? Przekazujemy garść podstawowych informacji.

Wymiana klocków hamulcowych nie jest trudna, ale wymaga nieco wprawy i podstawowej znajomości mechaniki. Jeśli nie znasz zasady działania poszczególnych elementów układu hamulcowego, nie eksperymentuj - zleć to mechanikowi. W końcu hamulce to coś, co bezpośrednio odpowiada za twoje bezpieczeństwo.

__________________________________________

Przede wszystkim: jakość

Pierwszą, najważniejszą sprawą jest wybór dobrych klocków hamulcowych. Tanie produkty niewiadomego pochodzenia kuszą ceną, ale w żaden sposób nie można zweryfikować ich jakości, ani trwałości. Może okazać się, że już po dwóch dniach po montażu rozsypią się albo nie będą wystarczająco skuteczne.

Warto wybierać sprawdzone marki, które dają gwarancję jakości popartą prowadzonymi badaniami - takie jak np. TRW. W ofercie tego producenta znajdują się klocki hamulcowe do 6000 różnych modeli motocykli. Ponadto klocki TRW występują w aż 16 różnych mieszankach okładzin. Część z nich przeznaczona jest do użytku na drogach publicznych - spełniają nie tylko wymagania w zakresie dopuszczenia do ruchu drogowego, ale posiadają także homologację TÜV.

Inne mieszanki zaprojektowano z myślą o zastosowaniu torowym - były one z sukcesem stosowane przez liczne zespoły i kierowców w wielu seriach wyścigów, aż do poziomu Mistrzostw Świata. Nie nadają się jednak do motocykli przeznaczonych do użytku na drogach publicznych.

Styl jazdy

Wybierając klocki hamulcowe, weź pod uwagę własny styl jazdy. Jeśli jeździsz agresywnie, często hamujesz, wybierz klocki twarde. Jeśli preferujesz spokojniejszy styl jazdy, lepsze będą klocki miękkie. Zastosuj takie klocki również wtedy, gdy zakładasz je na starszą tarczę - po prostu szybciej dopasują się do jej profilu i będą zużywać ją w mniejszym stopniu.

Oprócz samych klocków hamulcowych, do ich wymiany będziesz potrzebować jeszcze smaru do tłoczków, płynu hamulcowego, alkoholu i pędzelka (do oczyszczenia tłoczka) oraz podstawowych narzędzi.

Jak wymienić klocki hamulcowe - demontaż krok po kroku

Upewnij się, że zbiorniczek płynu hamulcowego znajduje się w możliwie jak najbardziej poziomej pozycji. Płyn hamulcowy może zniszczyć lakier lub elementy motocykla. Jeśli się rozleje, trzeba go jak najszybciej wytrzeć, a miejsce, z którym miał kontakt, obficie przemyć wodą. Za wszelką cenę zabezpiecz przed kontaktem z płynem hamulcowym tarcze i klocki.

Odkręć pokrywę zbiorniczka i zdejmij ją, trzymając przez szmatkę. Odciągnij mniej więcej połowę zawartości zbiorniczka. Jeżeli płyn jest starszy niż dwa lata, warto go wymienić, ale koniecznie na taki o oznaczeniu pasującym do tego na pokrywie zbiorniczka - np. DOT 4.

Najpierw poluzuj mocowanie zacisku hamulcowego i ściągnij go z tarczy. Ostrożnie wciśnij tłoczek hamulcowy. Najlepiej użyć do tego przyrządu do cofania tłoczków hamulcowych, przypadkowe narzędzia, jak śrubokręt, mogą uszkodzić krawędzie tłoczka, co spowoduje np. jego zakleszczenie.

Podczas wciskania tłoczka należy kontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku, ponieważ wzrasta on na skutek nacisku tłoczka. Demontaż klocków hamulcowych jest dość prosty - utrzymywane są one w pozycji przez dwa bolce montażowe i dociskane przez sprężynę. W niektórych układach zdarzają się też spinki, które trzeba usunąć przed demontażem.

Bolce montażowe muszą być wyprowadzone przy użyciu odpowiedniej siły. Trzeba zwrócić uwagę czy nie są przykręcone. Nigdy nie wolno ich usuwać przy użyciu młotka. Sprężyna dociskowa często jest naprężona. Trzeba wymontować ją ostrożnie, by jej nie zgubić, warto także zaznaczyć miejsce jej montażu, bo znacznie ułatwi to późniejsze składanie.

Po usunięciu bolców, można łatwo wyjąć klocki. Czasem między tłoczkiem zacisku a klockiem hamulcowym zamontowana jest blaszka, która służy do osłony termicznej okładziny i reszty układu hamulcowego oraz redukcji hałasu hamowania. Trzeba pamiętać, by przy wymianie zamontować ją ponownie.

Zanim zamontujesz klocki hamulcowe, sprawdź i oczyść je. Upewnij się, że osłony przeciwpyłowe na zaciskach są prawidłowo zamontowane i czy w okolicy tłoczka hamulcowego nie pojawiła się wilgoć. Osłony przeciwpyłowe nie powinny być kruche ani poprzecierane - w takim przypadku dostająca się do tłoczków wilgoć może spowodować korozję.

Jak wymienić klocki hamulcowe - montaż

Najpierw trzeba dokładnie oczyścić bolce montażowe lub wymienić je jeśli jest taka możliwość. Następnie włóż klocki w zacisk, wewnętrznymi stronami do siebie (okładziną cierną do środka). Ewentualne blaszki umieść na płycie tylnej klocka. Następnie zamontuj w odpowiednich miejscach bolce mocujące i sprężynę, a na koniec daj nowe spinki bezpieczeństwa.

Sprawdź czy klocki hamulcowe nie są zanieczyszczone olejem albo płynem hamulcowym. Nigdy nie smaruj tylnej płytki klocka pastą miedzianą ani nie piłuj krawędzi materiału ciernego. Czasem można spotkać takie "porady" w różnych źródłach, ale czynności te prowadzą do wygaśnięcia gwarancji na elementy i mogą spowodować przedwczesne zużycie i zarysowania tarczy hamulcowej. Pasta miedziana, w połączeniu z pyłem hamulcowym jest często przyczyną pogorszenia pracy zacisku hamulcowego.

Do zamontowania zacisku na tarczy klocki muszą zostać maksymalnie cofnięte - tak aby pomiędzy tarczą, a okładziną klocków był wyraźny prześwit. Nałóż zacisk na tarczę i zamontuj go do widelca. Jeśli swobodny montaż blokowany jest przez klocek hamulcowy, może to oznaczać, że tłoczek się przemieścił i trzeba cofnąć go ponownie. Tak jak za pierwszym razem, użyj do tego celu specjalnego przyrządu do cofania tłoczków, uważając, aby nie uszkodzić nowego klocka.

Zacisk nakładaj dopychając go równomiernie po obu stronach, w innym przypadku możesz ukruszyć krawędź klocka. Kiedy zacisk jest już na swoim miejscu, przykręć go znajdującymi się w zestawie śrubami montażowymi przy użyciu określonego w instrukcji momentu.

Przed rozpoczęciem jazdy, naciśnij kilkakrotnie dźwignię hamulca, upewniając się, że klocki znajdują się we właściwym położeniu. Przez pierwsze 200 km unikaj mocnego i długiego hamowania, aby okładziny mogły się odpowiednio dopasować i nie uległy zeszkleniu. Zbadaj układ, sprawdzając czy tarcza jest gorąca, a klocki nie trą o tarczę lub nie występują inne wady, wskazujące na klinujący się tłoczek hamulcowy. W takim przypadku, ponownie, jak opisano powyżej, cofnij tłoczek w zacisku, uważając na jego krawędzie. Często rozwiązuje to problem. W przeciwnym razie, skorzystaj z pomocy fachowego warsztatu.

  NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami użytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶ć opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    na górę