Ile wytrzymują części i płyny motocykla MotoGP?
Motocykle, na których ścigają się zawodnicy klasy królewskiej mistrzostw świata, to wyżyłowane do granic możliwości maszyny, pełne prototypowych komponentów. Ich żywotność, z uwagi na ekstremalne warunki eksploatacji, jest oczywiście wielokrotnie krótsza, niż w motocyklach drogowych.
Niektóre modele motocykli turystycznych mogą się pochwalić interwałami międzyprzeglądowymi, wynoszącymi nawet 30 tysięcy kilometrów, a cały pojazd może bez większych remontów przejechać ich setki tysięcy. Maszyny sportowe są pod tym względem na drugim biegunie - wymagają ciągłej troski mechaników i bardzo częstej wymiany poszczególnych komponentów. Wysokie obroty i ogromne obciążenia sprawiają, że na torze szybciej zużywa się absolutnie wszystko - oleje, płyny, części i oczywiście opony.
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Fermin Aldeguer, Fabio Di Giannantonio, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez, Marc Marquez w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP. W kalendarzu PSP Łukasza Świderka czeka na Ciebie 12 wyjątkowych zdjęć zawodników, którzy w sezonie 2025 zapisywali się na kartach historii motocyklowego Grand Prix.
KUP TERAZ. WYSYŁKA GRATIS »
Maszyny MotoGP są w tym wszystkim jeszcze bardziej wyjątkowe. Warunki ich eksploatacji są potwornie ciężkie. Kiedy różnica między dużą grupą zawodników wynosi mniej niż sekundę na okrążeniu, nikt nie oszczędza motocykli. W czasie jednego weekendu wyścigowego, licząc sesje treningowe, kwalifikacje i sam wyścig, każda wyścigówka MotoGP przejeżdża ok. 500 km. Łatwo więc policzyć, że nie licząc jazd testowych, jeden sezon to ok. 9-10 tysięcy km pokonywanych na 100% możliwości.
Styl jazdy, przyspieszenia i prędkości, jakie osiągają zawodnicy MotoGP sprawiają, że w ich motocyklach zużywają się nie tylko najbardziej oczywiste rzeczy: łańcuchy, zębatki, sprzęgła czy oleje. Naruszona zostaje również struktura całej maszyny, trzeba więc wymieniać także koła, kierownice, a nawet ramę. Serwis MotoGP.com przygotował materiały przystępnie ukazujące żywotność poszczególnych podzespołów i płynów.
Należy pamiętać, że są to przebiegi wzorcowe, nieuwzględniające wypadków na torze. W przypadku wywrotki lub kolizji, wymienia się nie tylko uszkodzony element, ale też wszystkie inne, co do których istnieje choćby cień podejrzenia, że nie zachowały 100% swoich właściwości.
W motocyklach MotoGP najkrócej pracują olej silnikowy i płyn chłodniczy. Trzeba je wymienić co każde 350 km, czyli po mniej więcej 60-80 okrążeniach toru.
Nieco dłużej trwa kariera wyścigowych łańcuchów. Kąpią się w blasku sławy przez 500 kilometrów.
Zębatki napędowe mają dwukrotnie dłuższą żywotność. Wymienia się je co 1000 km.
Podobną wytrzymałość wykazują tarcze sprzęgła oraz karbonowe tarcze i klocki hamulcowe.
Karbonowe koła maszyn MotoGP są lekkie i wytrzymałe, ale tylko do czasu. Trzeba je zmienić co 1200 km wyścigowej jazdy.
Silnik, najważniejszy komponent i źródło ogromnej mocy motocykla MotoGP, żyje przez 2000 km, czyli średnio 4 weekendy wyścigowe.
Po 4000 km zużywają się przykręcane rączki kierownicy oraz siodło.
Zawodnicy MotoGP dają swoim maszynom taki wycisk, że w połowie sezonu, po ok. 4500 km, należy wymienić również ramę oraz wahacz.
















Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeA co się robi z zawieszeniem ? Też po jakimś czasie wymieniają wszystko ?
OdpowiedzJak wyżej podana informacja ma się do zasady, że wymiana napędu każdorazowo powinna obejmować komplet, czyli zębatki + łańcuch? :)
OdpowiedzWidocznie ta "zasada" to tylko i wyłącznie nabijanie kasiory producentom. Sam łancuch to wydatek 200zł natomiast komplet czyli łancuch plus komplet zębatek to koszt ponad 550 (najtanszy zestaw)
Odpowiedz