Husqvarna motocross 2017 - pod kontrolą

Autor: Beavis 2016.07.08, 15:22 Drukuj

Husqvarna idzie wytartą w ostatnich latach ścieżką produktu premium, KTM-a w wersji „z plusem”. Jedną z najważniejszych zmian na 2017 rok jest oferowana seryjnie kontrola trakcji oraz nowe zawieszenie WP AER 48.

Na zlokalizowany pod Tarczynem tor „Barbara” warszawski dealer Husqvarny przywiózł cztery modele z aktualnej gamy szwedzkiej marki. Do dyspozycji mieliśmy nowiutką, dwusuwową TC125 oraz plejadę czterosuwów: FC250, FC350 i FC450. Bardzo ciekawy, miejscami piaskowy, a miejscami twardy tor idealnie wpisywał się w potrzeby krótkiej prezentacji. Zmienne podłoże wymagało sporo od kontroli trakcji i opon, a typowe dla piaskowych torów muldy w zakrętach i na hamowaniach dawały w kość nowemu zawieszeniu.

Kolorki i detale

Biały kolor plastików z kontrastującymi, żółtymi wstawkami i wielkim, niebieskim logiem Husqvarny robią wrażenie. Husky ma swój wyraźny styl, bez względu na powinowactwa z austriackim KTM-em. Standardem stał się długi, ciągnący się od osłony filtra powietrza pod sam korek plastikowy element. Bałem się, że na łączeniu z osłoną chłodnicy powstanie miejsce, gdzie będzie haczyć kolano. Jednak dzięki dokładnemu spasowaniu elementów nie ma z tym najmniejszych problemów. Husqvarna ma do tego czarne felgi marki DID i niebieskie, przyczepne siedzisko.

Największą zmianą w czterosuwach jest oczywiście seryjna kontrola trakcji, dostępna dzięki zastosowaniu nowej jednostki sterującej Keihin. Kontrola trakcji uruchamiana jest poprzez guzik na kierownicy i działa bez potrzeby zastosowania dodatkowych czujników na kole. EMS rejestruje wzrost obrotów względem kąta otwarcia przepustnicy. Jeśli obroty są zbyt wysokie, moc zostaje obniżona. Kontrola trakcji działa w tle, pozwala na spore uślizgi i dba o to, żeby było szybciej. Mapy dla kontroli trakcji obliczone są dla każdego biegu z osobna oraz osobnie dla dwóch seryjnych ustawień: standardowego i agresywnego.

 

Jak kontrola trakcji działa w praktyce? Wyczuwalnie, choć wielokrotnie mniej wyczuwalnie niżeli w przypadku endurówek. Z prostej przyczyny - warunki na torze były lepsze, było przyczepnie, a w każdym zakręcie znajdowała się koleina czy banda w którą można było się wkleić. Na endurówkach jeździliśmy po płaskich, twardych jak beton winklach, a dioda od kontroli trakcji chciała wydłubać nam oczy. Nie oznacza to, że rozwiązanie nie sprawdza się w motocrossie. System w kluczowym momencie delikatnie ucina nadwyżkę mocy, co pozwala na utrzymanie płynności jazdy. Szczególnie widać to w mocniejszych modelach, np. w FC450. Z kontrolą trakcji jedzie się jak po szynach, nawet jeśli czasami to tylko efekt placebo.

Nowinką jest także powietrzne zawieszenie WP AER 48, znane z KTM-ów MY16. Ogromnym plusem zastosowania takiego rozwiązania jest o ponad 1,6 kg niższa masa. Mówimy tu oszczędności tylko w przednich lagach. AER 48 pozwala także na prostą regulację, z odseparowanymi funkcjami w zasięgu dłoni zawodnika. Specjalną pompką można zmienić ciśnienie wedle potrzeb. Nie odnotowałem zmian w charakterystyce nawet po kilku okrążeniach, ale nie oszukujmy się - przy moim tempie to nic dziwnego.

Przednie lagi siedzą teraz w nowych, kutych półkach, a kierownica ProTaper zamocowana jest na gumach redukujących wibracje. W celu redukcji wibracji zastosowano także nowe, górne mocowania silników. Zmian jest oczywiście więcej: od podnóżków, systemu chłodzenia, po opony Dunlopa i niewymagające narzędzi mocowanie filtra powietrza (subframe nadal z kompozytów). Modele FC posiadają w serii zmienne mapy zapłonu oraz kontrolę startów.

Zupełnie nowe TC250

Od podstaw zbudowano jednostkę napędową do TC250, demona, który nie był niestety (lub „stety”) dostępny podczas prezentacji. Oczywiście TC250 i TC125 dzielą platformę z SX-mi KTM-a. Jednostki napędowe są bardziej kompaktowe, przyjaźniej oddają moc i mniej ważą. Zasilają je gaźniki Mikuni TMX i w przypadku crossowych dwusuwów gaźnik pozostanie z nami jeszcze na długo (a to dobra wiadomość). Ogromną różnicę w charakterze pracy TC250 robi wałek wyrównawczy - mówię to w oparciu o EXC 250, model posiadający zbliżoną jednostkę napędową, który testowaliśmy w Hiszpanii.

 

TC 125 waży bez paliwa 87,4 kg, co bez dwóch zdań czuć. Ten lekki i mały motocykl sprawia, że uśmiech nie schodzi z twarzy - bez względu na to jak ciężko jest utrzymać płynną i wysoką prędkość. Wszystkie dwutakty kierowane są raczej do mocno zdeklarowanych fanów dwusuwów, bo crossowe 2T to nie przelewki, a charakterystyka jest zupełnie inna niż w ułożonych endurówkach. TC oczywiście posiadają zawieszenie WP AER 48.

Lepiej się nie da

W praktyce nowe Husqvarny to klasyka gatunku w wykonaniu szwedzko-austriackich inżynierów. Różnice pomiędzy markami czuć byłoby dopiero przy bezpośrednim porównaniu, najlepiej także w obecności japońskiej konkurencji. Husky na pewno może pochwalić się bogatym wyposażeniem w standardzie, z kontrolą trakcji na czele. Osobiście kontrola trakcji odpowiada mi dopóki nie wymaga zastosowania dodatkowych czujników. Praca serwisowa przy EMS i tak wymaga homologowanego przez Husky komputera, więc jeśli można dodać funkcjonalność dzięki zastosowaniu nowego oprogramowania to nie mam nic przeciwko.

Kontrola trakcji będzie jednak zbędna dla zawodników, którzy wiedzą co robią i nie potrzebują elektronicznych wspomagaczy. Oni też nie skorzystają z zawieszenia WP AER 48 - większość oddaje podzespoły na tzw. „setting” lub korzysta z zamienników. Z tego powodu w moim odczuciu crossowe Husky są idealnym rozwiązaniem dla amatora takiego jak ja - który od czasu do czasu wpada na tor i potrzebuje gotowe rozwiązania. Do tego rozwiązanie całkiem szybkie…

Foto: Husqvarna

Zdjęcia
husqvarna 2017 bandabanda husky mx 2017
husqvarna 2017 ladowaniefoto husky mx 2017
husqvarna 2017 akcjaakceleracja husky mx 2017
husqvarna 2017 skokhusqvarna 2017 niebo
husqvarna 2017 piasekhusqvarna 2017 zakret
husqvarna 2017 wskokskok husky mx 2017
husqvarna 2017 zakret bandapiasek husky mx 2017
przyspieszenie husky mx 2017fly racing husky mx 2017
tor husky mx 2017wior husky mx 2017
wskok husky mx 2017w zakrecie husky mx 2017
w zakrecie piasek husky mx 2017zakret husky mx 2017
350 husky mx 2017450 husky mx 2017
fc450 husqvarna 2017husqvarna 2017 namiot
modele husqvarna 2017motocross husqvarna 2017
nowe husky mx 2017nowe husqvarna 2017
pod namiotem husky mx 2017tc125 husqvarna 2017
namiot husqvarna 2017wp aer 48 husqvarna 2017
4t silnik husqvarna 2017amortyzator husqvarna 2017
cisnienie husqvarna 2017dyfuzor husqvarna 2017
fc250 silnik husqvarna 2017fc350 husqvarna 2017
gama husqvarna 2017hamulce husqvarna 2017
hamulce przod husqvarna 2017jednostka napedowa husqvarna 2017
kontrola trakcji husqvarna 2017oslonka ramy husqvarna 2017
peg husqvarna 2017przelacznik husky mx 2017
siedzenie husky mx 2017silnik 125 husqvarna 2017
silnik 4t husqvarna 2017silnik husqvarna 2017
stopka husqvarna 2017tarcza husqvarna 2017
tlumik husqvarna 2017trakcja husqvarna 2017
wahacz husqvarna 2017whahacz 450 husqvarna 2017
wp aer husqvarna 2017wydech husqvarna 2017
 wp husqvarna 2017
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę