tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda oszukiwaa w Moto3?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Honda oszukiwaa w Moto3?

Autor: Lovtza 2016.02.25, 10:16 1 Drukuj

Czyżby zanosiło się na duży skandal w padoku MotoGP? Pit Beirer, dyrektor działu sportowego KTMa w materiale przygotowanym przez niemiecki magazyn Speedweek oskarżył Hondę o przekraczanie dopuszczalnego limitu obrotów dla silników klasy Moto3. Temat miał wypłynąć po rozmowach z zawodnikami, którzy przesiadali się z Hond na KTMy w minionym sezonie. Wszyscy mieli skarżyć się, że ogranicznik obrotów w KTMach wkraczał do akcji zbyt wcześnie.

Beirer twierdzi, że KTM był w stanie przejrzeć dane telemetryczne maszyn Moto3 Hondy zachowanych przez jednego z mechaników Hondy. Wynika ponoć z nich, że silniki japońskiego producenta wkręcały się płynnie do 13500 obr/min. (czyli do oficjalnego limitu obrotów nałożonego na producentów motocykli Moto3 przez Dornę)… a potem obroty stopniowo rosły do 13600 obr/min.

NAS Analytics TAG

Jeśli te oskarżenia okażą się prawdą, bo będziemy mieli do czynienia z poważnym i celowym naruszeniem przepisów. W przypadku motocykli Moto3, gdzie o wyniku decyduje często każdy kilogram i każdy koń mechaniczny, podwyższenie dopuszczalnych obrotów oznaczać może realną, ale też nieregulaminową przewagę. Przypomnijmy, że Dany Kent wygrał w ubiegłym roku przewagą zaledwie 6 punktów.

Peter Bom, szef mechaników Dannego Kenta pytany przez dziennikarzy o tą sprawę odrzucił oskarżenia. Twierdził, że wnioski Beirera oparte są na błędnej analizie danych. Jak twierdzi Bom KTM i Honda mają inne strategie wykorzystania ogranicznika obrotów, a przewaga Hondy wynika z ogromnych inwestycji w motocykl, dzięki którym udało się zoptymalizować pracę jednostki napędowej i uczynić ją maksymalnie przyjazną dla kierowcy. Ponadto Brytyjczyk przekonuje, że ogranicznik obrotów jest wbudowany w oprogramowanie ECU dostarczanego przez Dell’Orto i zespół nawet gdyby chciał, nie byłby w stanie podnieść maksymalnych obrotów jednostki napędowej.

Kto ma rację? Danny Aldridge, Dyrektor Techniczny MotoGP powiedział cos interesującego w kontekście całego zamieszania:

"Na każdej rundzie zbieramy dane telemetryczne z trzech pierwszych na mecie motocykli i losowo wybranych 1 do 2 pozostałych. Dzieje się tak po każdej kwalifikacji i po wyścigu. Przykładowo dane Dany Kenta zbieraliśmy 20 razy w sezonie 2015, czyli największą liczbę razy wśród wszystkich zawodników."

Aldridge przyznał także, że Pit Beirer kontaktował się z nim oraz z Corrado Cecchinellim, Dyrektorem Technologicznym. Publikację Speedweeka uznał jednocześnie za niepotrzebną, bo komplikuje ona sprawę i wydłuża czas dochodzenia. A spawa jest na tyle poważna, że ludzie Dorny działają bardzo rozważnie:

"Każde podejrzenie o oszustwach traktujemy bardzo poważnie, szczególnie jeśli jego autorem jest producent. Poinformowaliśmy Dell’Orto o sprawie, a firma sprawdza w tej chwili dane z 2015. Potrzebujemy więcej czasu aby prowadzić to dochodzenie właściwie."

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG
Zobacz rwnie
Komentarze 1
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama

sklep cigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na gr