tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CB500X - wygodna kawalerka dla singla [TEST W TRASIE]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Honda CB500X - wygodna kawalerka dla singla [TEST W TRASIE]

Autor: Konrad Bartnik 2019.05.22, 17:25 4 Drukuj

Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego… ale nie w tym przypadku. Honda CB500X to z założenia lekki, ale wystarczająco mocny motocykl, którym komfortowo pokonasz każdą trasę, nawet kiedy skończy się asfalt. Postanowiłem zweryfikować zapewnienia producenta i zabrałem maszynkę w urokliwe rejony wschodniej Małopolski. Czy turystyka na maszynie na prawo jazdy A2 cieszy tak samo? Sprawdzam!

Klasa 500 cm3 jest moim prywatnym zdaniem najbardziej niedocenionym kawałkiem motocyklowego tortu. Szybki rzut oka na ofertę rynkową pozwala zauważyć, że maszyny z silnikami o tej pojemności oferuje w tej chwili tylko dwóch większych producentów - Benelli, z modelami TRK502, 502C i Leoncino oraz Honda z trojaczkami z rodziny CB500. Na tegorocznej prezentacji prasowej lekkich japończyków był obecny Barry, którego spostrzeżenia możecie przeczytać we wcześniejszym artykule.

Ciężko mi się pogodzić z traktowaniem pięćsetek po macoszemu, ponieważ moim zdaniem jednoślady tej klasy są znakomitym wyborem dla motocyklistów jeżdżących solo, którzy szukają pojazdu wygodnego, taniego w zakupie i eksploatacji, a przy tym wystarczająco dynamicznego w każdej sytuacji drogowej. Pięćsetki to również ziemskie wcielenie ideału motocykla na kategorię prawa jazdy A2. Lżejsze i mniej skomplikowane od kastrowanych maszyn 600, 750 i większych, a dużo bardziej żwawe od motocykli z silnikami 300-400 cm3 i wykorzystujące całą przewidzianą dla tej kategorii moc - ok. 50 KM.

X jak crossover

W moje ręce trafiła niedawno Honda CB500X z aktualnego roku modelowego 2019. Nie jeździłem poprzednią generacją, dlatego mogłem podejść do tego motocykla zupełnie na świeżo. Model X w trzyosobowej rodzinie CB500 pełni rolę uniwersalnego turystyka, posiadającego pewne cechy wyprawowych enduro. Nie jest to oczywiście rasowa maszyna offroadowa, chociaż po drobnych modyfikacjach mogłaby sobie poradzić z dłuższymi trasami poza asfaltem.

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.

Do pracy 🥁 rowerem 🏍 Pięknie aż mięknie! #honda #hondacb500x #scigacz_pl #nocnykoncert

Post udostępniony przez Konrad Bartnik (@herrbartnick) Kwi 25, 2019 o 5:19 PDT

Kolejny ptaszek w klatce

Sylwetka CB500X sprawia wrażenie lekkiej i dynamicznej. Front motocykla, z charakterystycznym ptasim dzióbkiem, wyraźnie nawiązuje do pozostałych SUV-ów Hondy - NC750X oraz Crosstourera. Tradycyjnie dla japońskiego producenta, nie ma tu stylistycznych akrobacji. Motocykl jest nowoczesny, ale bez taniej agresji, zaprojektowany z dużym smakiem. Pod tym względem powinien zadowolić bardzo dużą grupę potencjalnych klientów, kobiet i mężczyzn, starszych i młodszych. Charakterystyczne cechy tej maszyny to duże przednie koło, o średnicy 19 cali, szeroka kierownica, wysoka szyba i duży prześwit, zdradzający pewne zdolności do jazdy w terenie. Jest tu również w pełni elektroniczny wyświetlacz i pełne oświetlenie LED.

Piec na miarę potrzeb

Dwa cylindry w rzędzie, osiem zaworów, chłodzenie cieczą, 471 cm3 pojemności skokowej i prawie 48 KM mocy. Do tego zwarta budowa, bardzo przyjemna, gładka praca i rasowy dźwięk, nawet na fabrycznym wydechu. O silniku CB500X można napisać tyle, że jest idealnym kandydatem na swoje stanowisko pracy. Nowoczesny, lekki, wystarczająco mocny i bezproblemowy. W sam raz dla kogoś, kto lubi odczuwać serwisową nudę i nie brudzić rąk.

Pozycja na medal

Kanapa CB500X, mimo wyraźnego przetłoczenia, ułatwiającego życie niższym kierowcom, wciąż znajduje się jednak na wysokości 830 mm. Skraca to oczywiście listę potencjalnych użytkowników tej maszyny. Jeśli jednak będziesz w stanie na nią wsiąść i na postoju utrzymać nogami, cała reszta będzie już bardzo przyjemna. Pozycja kierowcy jest niemal wzorowa - siedzi się prosto, a ręce wygodnie spoczywają na szerokiej kierownicy. Dostęp do wszystkich przełączników jest znakomity i są one rozmieszczone bardzo intuicyjnie.

Nogi również nie są zgięte pod jakiś strasznym kątem, choć podnóżki umieszczono dosyć wysoko. Ja przy wzroście 185 cm, gdybym miał dłużej użytkować ten motocykl, zdecydowałbym się na podwyższenie kierownicy i na nowo obszytą, wyższą i bardziej płaską kanapę.

Miejski drapieżnik

Optymistyczne prognozy pogody na weekend przekonały mnie do przegonienia CB500X przez pół Polski, by pośmigać po trasach wzdłuż Dunajca. Żeby jednak dotrzeć do księżniczki wśród naszych górskich rzek, muszę się najpierw wydostać ze stolicy. Lekka Honda wydaje się wręcz stworzona do walki z miejskimi przeszkodami. Jest bardzo smukła, więc łatwo przeciska się między autami.

Wysoko położona kierownica i lusterka pozwalają na unikanie wystających elementów aut. Do tego wyprostowana pozycja, dająca doskonały wgląd w sytuację na drodze i zawieszenie, dzięki któremu motocykl fruwa nad koleinami, dziurami w asfalcie i studzienkami. A jak z przyśpieszeniem spod świateł? Jedynka, gaz, dwójka, i startujące ze mną auta są już tylko odległymi światłami w lusterkach wstecznych. W mieście CB500X to absolutny cios. Nawet jeśli nie przepadasz za dalszą turystyką, to codzienne dojazdy będą czystą przyjemnością.

Autostrada? Grzecznie proszę!

Międzymiastowa trasa szybkiego ruchu jest jedynym miejscem, gdzie Honda CB500X ma wyraźne ograniczenia. Jest oczywiście w stanie rozpędzić się do wyższych prędkości, niż przewidują to przepisy, ale najlepiej czuje się w zakresie do 120 km/h. Dlatego spontaniczne manewry wyprzedzania na autostradzie nie są zbytnio wskazane, a długie ciśnięcie z maksymalną prędkością jest uciążliwe i dla kierowcy, i dla motocykla.

Od dawna z lekko złośliwym uśmiechem przyjmuję informacje o ochronie przed wiatrem i deszczem w motocyklach typu adventure. Nawet jeśli szyba CB500X została nieco podwyższona w stosunku do poprzedniej wersji, to nadal nie tyle chroni, co nieco łagodzi przepływ powietrza wokół kierowcy. Stałej jeździe w dużą prędkością nie sprzyja też wyprostowana pozycja na motocyklu.

Han Solo w podróży

Turystycznym żywiołem CB500X są zdecydowanie drogi krajowe, wojewódzkie i lokalne, z naciskiem na te ostatnie. Łatwość przerzucania z zakrętu w zakręt, pewne prowadzenie  i bardzo dobra dynamika dają całą masę frajdy. Przy tego rodzaju silniku wymagana jest oczywiście sprawna praca sprzęgłem i skrzynią biegów, ale konstruktorzy Hondy zadbali, by nie było to zbyt uciążliwe. Biegi wskakują mięciutko i bez protestów, a CB500X jest jednym z niewielu motocykli tej klasy, wyposażonych w sprzęgło antyhoppingowe.

Dlaczego Han Solo? Ponieważ moim zdaniem jest to motocykl idealny do jazdy w pojedynkę. Zawieszenie jest co prawda regulowane, ale zarówno zakres jego pracy, jak i możliwości silnika, sprawność hamulców (pojedyncza tarcza z przodu) oraz fizyczne wymiary całej maszyny sprawiają, że dłuższe przeloty w dwie osoby plus bagaż będą zwyczajnie uciążliwe.

Budżetowa przyjemność

Honda CB500X jest stosunkowo niedroga w zakupie - kosztuje poniżej 30 tysięcy zł i wziąwszy pod uwagę fakt, że polecałbym ją przede wszystkim samotnym podróżnikom, nie potrzebuje pakietu dodatkowych akcesoriów. Przydałyby się osłony rąk i być może osłona silnika, jeśli często zjeżdżasz z asfaltu. Jeśli chodzi o bagaż, to ja przytroczyłem po prostu 50-litrową torbę do siedzenia pasażera, która na kilkudniowym wyjeździe okazała się zupełnie wystarczająca. Można oczywiście pokusić się o bagażnik i kufry, ale moim zdaniem nie warto dokładać dodatkowej masy. Siłą CB500X jest jej prostota i zwinność!

Model ten nie wydrenuje kieszeni także po zakupie. W czasie mojego liczącego kilkaset km wyjazdu średnie spalanie wyniosło ok. 3,5 l/100 km, a nie należę do lekkich osobników, nie unikałem też mocnych startów i wyprzedzania. Zasięg na prawie 18-litrowym zbiorniku łatwo sobie policzyć.

Komu, komu?

Każdemu, kto ceni sobie po prostu cieszenie się jazdą, nie lubi wizyt w serwisie i walki z samą maszyną. Honda CB500X jest przyjacielem początkujących, ale też powoli kończących przygodę z motocyklami, chociażby ze względu na wiek. Pozwala na sprawne i wygodne przemieszczanie się po mieście, ale też na pokonywanie niemal za bezcen naprawdę dużych odległości. Jeśli tylko nie jesteś przesiąknięty magią wielkich silników, potężnej mocy i największą potęgą na motocyklowym poletku - wizerunkiem "prawdziwego motocyklisty" i opinią kolegów, będziesz zachwycony. Prawdziwa przyjemność leży zazwyczaj bliżej, niż mamy w zwyczaju patrzeć.

Dane techniczne

Silnik 
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 67mm x 66,8mm
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Stopień sprężania 10,7:1
Emisja C02 (g/km) 80
Pojemność skokowa (cm³) 471 cm3
Typ silnika Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy
Układ zapłonowy cyfrowy, komputerowo sterowany, tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem
Moc maksymalna (KM) 47.6 KM (35kW) przy 8600 obr/min
Maks. moment obrotowy (Nm) 43 Nm przy 6500 obr/min
Rozrusznik Elektryczny
Średnica gardzieli przepustnicy (mm) 34
Koła
System ABS 2-kanałowy ABS
Hamulec przedni Pojedynczy tarczowy typu wave, 310mm, 2-tłoczkowy zacisk
Hamulec tylny Pojedynczy tarczowy typu wave, 240mm, 1-tłoczkowy zacisk
Zawieszenie przednie 41 mm widelec teleskopowy, regulacja napięcia wstępnego sprężyn, skok 135 mm
Zawieszenie tylne Wahacz stalowy, Pro-Link, z pojedynczym amortyzatorem, z 9 stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok 150 mm
Rozmiar opony przedniej 110/80R19M/C
Rozmiar opony tylnej 160/60ZR-17M/C
Koło przednie Wieloramienne, odlew stopów lekkich
Koło tylne Wieloramienne, odlew stopów lekkich
Wymiary i Waga
Pojemność akumulatora (Ah) 12v 7.4Ah
Kąt pochylenia główki ramy 27.5°
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) 2,155mmX825mmX1,410mm
Typ ramy Stalowa, typu diament
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 17,7 litrów
Zużycie paliwa (l / 100 km) 3,6 l/100km
Prześwit (mm) 180mm
Lampa przednia LED
Masa własna pojazdu (kg) 197kg
Wysokość siedzenia (mm) 830mm
Wyprzedzenie (mm) 108mm
Rozstaw osi (mm) 1445mm
Skrzynia Biegów
Sprzęgło Mokre wielotarczowe
Sterowanie sprzęgłem ręczne
Przełożenie końcowe Łańcuch
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Typ skrzyni biegów 6-biegowa, manualna
  NAS Analytics TAG

Zdjęcia
Honda CB500X test motocykla 2019 dynamika
Honda CB500X test motocykla 2019 47
Honda CB500X test motocykla 2019 40
Honda CB500X test motocykla 2019 49
Honda CB500X test motocykla 2019 statyka
Honda CB500X test motocykla 2019 41
Honda CB500X test motocykla 2019 64
Honda CB500X test motocykla 2019 28
Honda CB500X test motocykla 2019 22Honda CB500X test motocykla 2019 29
Honda CB500X test motocykla 2019 33Honda CB500X test motocykla 2019 43
Honda CB500X test motocykla 2019 45Honda CB500X test motocykla 2019 46
Honda CB500X test motocykla 2019 52Honda CB500X test motocykla 2019 53
Honda CB500X test motocykla 2019 55Honda CB500X test motocykla 2019 56
Honda CB500X test motocykla 2019 61Honda CB500X test motocykla 2019 62
Honda CB500X test motocykla 2019 65Honda CB500X test motocykla 2019 66
Honda CB500X test motocykla 2019 akcjaHonda CB500X test motocykla 2019 Konrad Bartnik
Honda CB500X test motocykla 2019 17Honda CB500X test motocykla 2019 18
Honda CB500X test motocykla 2019 23Honda CB500X test motocykla 2019 30
Honda CB500X test motocykla 2019 25Honda CB500X test motocykla 2019 50
Honda CB500X test motocykla 2019 24Honda CB500X test motocykla 2019 31
Honda CB500X test motocykla 2019 34Honda CB500X test motocykla 2019 44
Honda CB500X test motocykla 2019 51Honda CB500X test motocykla 2019 42
Honda CB500X test motocykla 2019 48Honda CB500X test motocykla 2019 36
Honda CB500X test motocykla 2019 32Honda CB500X test motocykla 2019 w trasie
Honda CB500X test motocykla 2019 26Honda CB500X test motocykla 2019 20
Honda CB500X test motocykla 2019 21Honda CB500X test motocykla 2019 19
Honda CB500X test motocykla 2019 37Honda CB500X test motocykla 2019 27
Honda CB500X test motocykla 2019 38Honda CB500X test motocykla 2019 58
Honda CB500X test motocykla 2019 57Honda CB500X test motocykla 2019 39
Honda CB500X test motocykla 2019 owiewkaHonda CB500X test motocykla 2019 09
Honda CB500X test motocykla 2019 15Honda CB500X test motocykla 2019 postoj
Honda CB500X test motocykla 2019 parkingHonda CB500X test motocykla 2019 16
Honda CB500X test motocykla 2019 10Honda CB500X test motocykla 2019 lampa
Honda CB500X test motocykla 2019 kokpitHonda CB500X test motocykla 2019 wydech
Honda CB500X test motocykla 2019 silnikHonda CB500X test motocykla 2019 12
Honda CB500X test motocykla 2019 tarczaHonda CB500X test motocykla 2019 tarcza tyl
Honda CB500X test motocykla 2019 reflektorHonda CB500X test motocykla 2019 35
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę