tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CB 500F, CBR 500R i CB 500X - trio na prawo jazdy A2 [TEST]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda CB 500F, CBR 500R i CB 500X - trio na prawo jazdy A2 [TEST]

Autor: Piotr Barry Baryła 2019.02.22, 12:53 Drukuj

W kategorii przyjaznych i łagodnych motocykli idealnych dla początkujących Honda niezmiennie rozdaje karty. W tym rozdaniu dostaliśmy kolejną, trzecią już generację popularnych pięćsetek. Honda CBR 500R, CB 500F i CB 500X to motocykle na kategorię prawa jazdy A2, podane w trzech różnych odmianach.

Najnowsza generacja nie oznacza jakiegoś wielkiego trzęsienia ziemi w świecie pięćsetek Hondy. Zmieniło się to i owo, lecz ogólna koncepcja pozostała jednakowa. Mamy do wyboru trzy motocykle napędzane tą samą jednostką napędową, reprezentujące odmienne style.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Moc maksymalna niezmiennie na poziomie 35 kW (48 KM), co ma stanowić zachętę dla posiadaczy prawa jazdy A2. Lista zmian na rok 2019 jest wprawdzie dość długa, choć trudno którąś z tych zmian nazwać radykalną, czy rewolucyjną. To raczej kolejny krok na drodze ewolucji i zrównoważonego rozwoju pięćsetek.

W prawdzie kategoria A2 nie cieszy się w Polsce zbyt wielką popularnością, jednak grona potencjalnych klientów na pięćsetki Hondy nie można ograniczać tylko do posiadaczy takiego prawa jazdy. Są przecież jeszcze początkujący motocykliści z prawem jazdy kat. A, którzy nie czują się pewnie na mocniejszych motocyklach, powracający do dwóch kółek po dłuższej przerwie, czy wreszcie osoby, którym ogromna moc wcale nie jest potrzebna do szczęścia. Dla wszystkich wyżej wymienionych CB 500F, CBR 500R oraz CB 500X, są bardzo rozsądną propozycją.

Co się zmieniło?

Czy zmienił się tylko wygląd? Nie! Zatem co nowego w CB 500F, CB 500X oraz CBR 500R na rok 2019? Prześledźmy wszystkie zmiany krok po kroku.

Zacznijmy od silnika. Wprawdzie wartość mocy maksymalnej pozostała niezmieniona, jednak Japończykom udało się wykrzesać trochę dodatkowej mocy i więcej momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów (około 4 procent wzrostu w zakresie 3-7 tys. obr./min.). Poprawę uzyskano przez drobne zmiany w układzie dolotowym, większy airbox, czy nieco przebudowany układ wydechowy.

Drobne zmiany nie ominęły również skrzyni biegów. Dla jeszcze płynniejszej zmiany przełożeń zmodyfikowano konstrukcję kół zębatych. Jeśli mowa o przeniesieniu napędu, to warto również podkreślić, że CB 500F, CB 500X oraz CBR 500R są najmniejszymi modelami Hondy wyposażonymi w sprzęgło antyhoppingowe.

W przypadku modeli CB 500F oraz CBR 500R udało się zaoszczędzić kolejne kilogramy. CBR 500R jest lżejsza od poprzedniczki o okrągłe 3 kg, a CB 500F o 2 kg. Jednocześnie w obydwu modelach powiększono nieco pojemność zbiornika paliwa (obecnie 17,1 l). Zbiornik w wersji CB 500X pomieści 17,5 l paliwa.

Już na pierwszy rzut oka widać, że projektanci wyraźnie odświeżyli wygląd pięćsetek. CBR 500R upodobniła się do CBR 1000RR Fireblade. Poprawiono również jej aerodynamikę, a na owiewkach wyrosły charakterystyczne skrzydełka… Poważniej i nowocześniej wygląda także CB 500F ze swoimi ostrzejszymi kształtami, nowymi plastikami i odmienionym układem wydechowym. Za kierownicą mamy teraz nieco więcej miejsca (nieznacznie zmienił się również sam kształt kierownicy). Zmiany stylistyczne objęły też wersję CB 500X.

Wyświetlacz LCD dla wszystkich trzech modeli jest identyczny. Znajdziemy na nim wszystkie potrzebne informacje, począwszy od wybranego biegu, przez średnie spalanie, kończąc na kontrolce przypominającej o konieczności zmiany biegu na wyższy (prędkość obrotową silnika, przy której kontrolka ma być aktywowana, można regulować). Wyświetlacz jest dobrze widoczny również w ostrym słońcu (informacje wyświetlane w negatywnie).

Pozycja za kierownicą CBR 500R jest teraz bardziej sportowa. Kierowca musi się trochę mocniej pochylać do przodu, choć wciąż nie jest to pozycja ekstremalna, jak w rasowych sportach, tylko coś pośredniego. Czujesz, że siedzisz na motocyklu sportowym, ale wciąż jest ci w miarę wygodnie - ot taki kompromis. Hondzie zawsze dobrze to wychodziło.

Kolejne drobne zmiany dotyczą zawieszeń, ale i tu nie ma rewolucji, tylko raczej coś, co można zdefiniować, jako delikatne usprawnienia. Z przodu nie pojawił się widelec upside-down, na co liczyli niektórzy fani CBR 500R. W przypadku CB 500X o symboliczne 10 mm zwiększono prześwit. O równie symboliczne 20 mm podwyższono przednią szybę. Jej wysokość można zmienić, ale by to zrobić, trzeba trochę pokręcić kilkoma śrubkami.

Wrażenia z jazdy

Długa lista drobnych zmian nie zmieniła charakteru pięćsetek Hondy. Są to wciąż przyjazne, łatwe w prowadzeniu i do bólu poprawne motocykle, idealne dla kierowców początkujących, niedoświadczonych, czy nieoswojonych z dużą mocą. Nieskończenie łagodne, przewidywalne i poręczne, budzą zaufanie i dają początkującym dużo pewności siebie, by ci już od pierwszych kilometrów mogli czerpać przyjemność z jazdy, nie stresując się nadmiarem mocy, czy agresywnym temperamentem motocykla.

Tutaj nie masz obaw, że odkręcając zbyt mocno manetkę gazu, spowodujesz niekontrolowane poderwanie przedniego koła do góry. Żeby to zrobić, trzeba się bardzo postarać i odważnie strzelić z klamki sprzęgła, nawijając przy tym mocno roll-gaz. Nie musisz się martwić, że zrobisz to kiedyś niechcąco…

Jeśli do łagodnej charakterystyki oddawania mocy, lekkości prowadzenia i przewidywalnego zachowania podwozia, dołożymy jeszcze płynnie działającą skrzynię biegów i klamkę sprzęgła pracującą tak lekko, że poradziłoby sobie z nią nawet dziecko, mamy spełnione wszystkie warunki w kategorii „na pierwszy motocykl”.

Oczywiście, każdy kij ma dwa końce. Moc poniżej 50 KM dla wszystkich tych, którzy posmakowali już jazdy na sprzętach o kilkadziesiąt koni mocniejszych, pozostawi spory niedosyt. O wychodzeniu na jednym kole z zakrętów, czy wykręceniu dobrego czasu na torze Poznań, trzeba zapomnieć.

Osiągi są wystarczające do swobodnego podróżowania w trasie, o ile potrafisz zakceptować prędkość przelotową na poziomie do 120-130 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 6 sekund. Przy wyższych prędkościach dynamika dość wyraźnie spada i do przekroczenia 160 km/h trzeba już trochę cierpliwości. Podczas wyprzedzania musisz pamiętać o redukcjach biegów. Na szóstce pięćsetki nie rozpędzają się już zbyt ochoczo.

Honda dość szczelnie wypełnia rynkowe luki, więc jeśli dla kogoś pięćsetka to za mało, bo potrzebuje trochę więcej mocy, choć wciąż stosunkowo łagodnego temperamentu, oczko puszczają do niego choćby nowe CBR 650R oraz CB 650R o mocy w okolicach 100 KM.

Dodatkową zaletą pięćsetek jest wyjątkowo mały apetyt na paliwo. Przy normalnej, ale dynamicznej jeździe, spalanie będzie się wahać w zakresie od 3,5 do 4 l/100 km. Jeżdżąc oszczędnie, można osiągnąć imponujący wynik na poziomie  3,2 l/100 km. Traktując motocykl cały czas w sposób brutalny i bezlitosny osiągniesz spalanie rzędu 4,5 l/100 km, ale nie wiem, co trzeba by zrobić, aby przekroczyć 5 l/100 km.

CBR 500R, CB 500F oraz CB 500X oddają moc w sposób identyczny, a różnice między nimi dotyczą przede wszystkim wyglądu, pozycji za kierownicą oraz przeznaczenia.

Dla kogo Honda CBR 500R?

Dla wszystkich tych, którzy marzą o prawdziwym ścigaczu i na sam widok Hondy CBR 1000RR, czy Ducati Panigale, dostają ślinotoku, ale z różnych powodów nie chcą, nie mogą lub nie potrzebują mieć mocniejszego motocykla. CBR 500R kusi ostrymi, dynamicznymi liniami, wyraźnie nawiązując do kultowych, sportowych motocykli Hondy. Nie powala na kolana mocą, ani sportowym potencjałem, ale stanowi doskonały „wstęp do zabawy”, pozwalając na łagodne przejście do świata potężniejszych maszyn. Możesz uznać, że to taka „gra wstępna”… Statystyki sprzedażowe wskazują, że większość klientów wybierających CBR 500R poprzedniej generacji, to osoby młode, poniżej 30. roku życia (ponad 60 procent wszystkich klientów).

Dla kogo Honda CB 500F?

Uniwersalny naked do miasta i nie tylko (nam dużo radości sprawiło pokonanie na CB 500F kilkudziesięciu kilometrów po zakrętach w całkiem sprawnym tempie). Neutralna pozycja za kierownicą. Na dłuższą metę dla osób wysokich męczące może się okazać dość mocne zgięcie nóg w kolanach. Motocykl doskonały dla osób niewysokich – mając nawet poniżej 170 cm wzrostu można swobodnie dosięgnąć do ziemi całymi stopami, co dodaje swobody i pewności siebie. Z kolei mając w okolicach 180 cm wzrostu wciąż nie wyglądasz na CB 500F nieproporcjonalnie. Ochrony przed wiatrem brak, ale przy prędkościach podróżnych na poziomie 120-130 km/h nie stanowi to problemu. Ze wszystkich pięćsetek CB 500F kosztuje najmniej – dokładnie 26 700 zł.

Dla kogo Honda CB 500X?

Dla szukających wygodnej, wyprostowanej pozycji oraz szerokiej kierownicy dającej dużo pewności siebie. Jest tu też podwyższona szyba chroniąca przed wiatrem i większe, 19-calowe przednie koło. Fabrycznie motocykl jest wyposażony w opony Dunlop Trailmax Mixtour. Z całej trójki tylko CB 500X chętnie zjedzie od czasu do czasu z asfaltu i radośnie pomknie na skróty po leśnych ścieżkach, czy szutrach (trochę tak, jak niegdyś Transalp 650…). Jednakowy silnik, jak w CB 500F oraz CBR 500R, ale wyraźnie więcej komfortu i miejsca za kierownicą. Wśród klientów wybierających model CB 500X poprzedniej generacji dominowały osoby po 40. roku życia (ponad 70 procent spośród wszystkich klientów!), ale nie sugerujcie się tym… Ja mam 32 lata, a również najchętniej wybrałbym CB 500X!

Ceny:

  • CB 500F – 26 700 zł
  • CB 500X – 29 100 zł
  • CBR 500R – 29 300 zł

Dane techniczne

Silnik 
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 67mm x 66,8mm
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Stopień sprężania 10,7 : 1
Emisja C02 (g/km) 80
Pojemność skokowa (cm³) 471 cm3
Typ silnika Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy
Układ zapłonowy cyfrowy, komputerowo sterowany, tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem
Moc maksymalna (KM) 47.6 KM (35kW) przy 8600 obr/min
Maks. moment obrotowy (Nm) 43 Nm przy 6500 obr/min
Rozrusznik Elektryczny
Średnica gardzieli przepustnicy (mm) 34
Koła 
System ABS 2-kanałowy ABS
Hamulec przedni CB500F, CBR500R: Pojedynczy tarczowy typu wave, 320mm, 2-tłoczkowy zacisk
CB500X: Pojedynczy tarczowy typu wave, 310mm, 2-tłoczkowy zacisk
Hamulec tylny Pojedynczy tarczowy typu wave, 240mm, 1-tłoczkowy zacisk
Zawieszenie przednie CB500F, CBR500R: Widelec teleskopowy, 41mm, regulacja napięcia wstępnego sprężyn, skok 120mm
CB500X: 41 mm widelec teleskopowy, regulacja napięcia wstępnego sprężyn, skok 135 mm
Zawieszenie tylne CB500F, CBR500R: Wahacz stalowy, Pro-Link, z pojedynczym amortyzatorem, z 5 stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok 119 mm
CB500X: Wahacz stalowy, Pro-Link, z pojedynczym amortyzatorem, z 9 stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok 150 mm
Rozmiar opony przedniej CB500F, CBR500R: 120/70ZR-17M/C
CB500X: 110/80R19M/C
Rozmiar opony tylnej 160/60ZR-17M/C
Koło przednie Wieloramienne, odlew stopów lekkich
Koło tylne Wieloramienne, odlew stopów lekkich
Wymiary i Waga 
Pojemność akumulatora (Ah) 12v 7.4Ah
Kąt pochylenia główki ramy CB500F, CBR500R: 25,5°
CB500X: 27.5°
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) CB500F: 2,080mmX790mmX1,060mm
CBR500R: 2,080mmX755mmX1,145mm
CB500X: 2,155mmX825mmX1,410mm
Typ ramy Stalowa, typu diament
Pojemność zbiornika paliwa (litry) CB500F, CBR500R: 17,1 litrów
CB500X: 17,7 l
Zużycie paliwa (l / 100 km) CB500F, CBR500R: 3,5 l/100km
CB500X: 3,6 l/100km
Prześwit (mm) CB500F: 145mm
CBR500R: 130mm
CB500X: 180mm
Lampa przednia LED
Masa własna pojazdu (kg) CB500F: 189kg
CBR500R: 192kg
CB500X: 197kg
Wysokość siedzenia (mm) CB500F: 789mm
CBR500R: 785mm
CB500X:830mm
Wyprzedzenie (mm) CB500F, CBR500R: 102mm
CB500X: 108mm
Rozstaw osi (mm) CB500F, CBR500R: 1410mm
CB500X: 1445mm
Skrzynia Biegów 
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Sterowanie sprzęgłem ręczne
Przełożenie końcowe Łańcuch
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
rodzina cb cbr 500 honda
NAS Analytics TAG
Honda CB 500F CBR 500R i CB 500X trio na prawo jazdy A2
honda 500 trzy wersje
trzy wersje cb cbr 500
cb500f honda trzecia generacjacb500 f 2019 honda
cb500 f honda model 2019cb500 f zakret
cb 500f prawo jazdy a2cb na a2
cb 500 f w ruchucb 500 f
honda 500 cbhonda 500 na a2
honda 500 test teneryfahonda cb500f
honda cb500f 2019honda cb500f barry
honda cb500 fhonda cb500 model 2019
honda cb 500 fhonda naked 500
honda prawo jazdy a2nowa cb 500f
nowa honda cb500piecsetka hondy cb500
teneryfa motocyklemtesty hondy cb 500f
test honda cb500fcb 500f prawy bok
cbr500cbr 500r honda na a2 barry
cbr500r nowy modelcbr500r teneryfa
cbr500 2019cbr500r
cbr500 dynamicznehonda cbr500r 3
cbr 500r sportowy motocykl a2cbr 500 honda 2019
cbr na a2cebeerka 500 a2 honda
honda cbr500r 2honda cbr500r 2019
honda cbr 500rhonda cbr 500r przod
honda cbr 500r 3honda cbr 500r 4
honda cbr 500r 6honda cb 500x 2
honda cbr 500r testhonda cbr na prawo jazdy a2
nowa cbr500r barrynowy model cbr500r 2019
testy prasowe cbr 500r teneryfatest premiera cbr500r honda
honda cb 500x 6cb 500 x
honda cb500 x testcbr500 czerwona
honda cb 500x 3honda cb 500x 4
honda cb 500x 5cb 500x teneryfa
honda cb 500x 7honda cb 500x 8
honda cb 500x jazda lekki terenhonda cb 500x las
honda cb 500x lesne drogihonda cb 500x off
honda cb 500x off roadhonda cb 500x prawy bok
honda cb 500x szutryhonda cb 500x teren
honda cb 500x testyhonda cb 500x test premiera
honda cb 500x w lesiehonda cb 500x w terenie
honda cb 500 wersja xhonda cb 500 x
test cb500x barrytest honda cb500x 2019
cb500f bakcb500f detale
cb500f honda wyswietlaczcb500f plastiki
cb500f przednia lampacb 500 naked nowa
cb500f siedzeniecb500f tylne siedzenie
cb500f wydechcb500f zbiornik paliwa
cb500 f pulpitcb500 podstawka centralna
cb 500f hamulec przodcb 500f lewy profil
cb 500f prawy profilcb 500f przod
cb 500f silnikcb 500f zadupek
cb 500 f tylna lampacb 500 f uklad wydechowy
cbr 500r sportowa hondanakladka na siedzenie cb 500f
rodzina cb hondarodzina w komplecie 500 honda
cb500f przednie kolocbr 500r tyl
cbr 500r zbiornik paliwacbr 500 prawy bok
czacha cbr 500rklamka hamulca cbr500r
trio cb cbr hondalewy bok cbr500
lewy profil cbr500manetka gazu dzwignia hamulec cbr500r
nakladka cbr 500rnaped cbr50r
podnozki cbr500rpolka cbr 500r
prawy profil cbr 500rprzednia lampa cbr500
pulpit cbr 500rtrio na a2 honda 500
trzy piecsetkitylna lampa cbr500
tyl cbr500rwyswietlacz cbr500r
zadupek cbr500r 2019zmieniony pulpit cbr50
cb500x lewy bokcb 500x hiss
cb 500x plenercb 500x wyswietlacz
cb 500 x fronthandbary cb500x
honda cb 500x centralkahonda cb 500x jednostka napedowa
honda cb 500x kanapahonda cb 500x kufer centralny
honda cb 500x lampa przodhonda cb 500x lewy profil
honda cb 500x napedhonda cb 500x plener
honda cb 500x podstawka centralnahonda cb 500x prawy bok
honda cb 500x pulpithonda cb 500x silnik
honda cb 500x stylistykahonda cb 500x tylna lampa
honda cb 500x uklad wydechowyhonda cb 500x wydech
kufer cb500xprawy bok honda cb 500x
przednia felga 19 cali honda cb 500xprzednie kolo cbr500r
szyba cb500xzbiornik paliwa cb500x
test cb 500flagi cbr5005
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę