Harley-Davidson podsumowuje drugi kwartał 2023 roku. Nieplanowana przerwa w produkcji motocykli pokrzyżowała plany
Po udanym pierwszym kwartale 2023 r. Harley musi się pogodzić ze stratami wynikającymi z przerwy w produkcji motocykli, która trwała co prawda tylko kilka dni, ale zdołała namieszać w finansach. Powodem był brak podzespołów od jednego z podwykonawców. Jak duże były straty?
W drugim kwartale 2023 roku obroty wyniosły 1,446 mld dolarów - to o 2 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zysk operacyjny spadł o 20 proc. do 221 mln dolarów. Dostarczono 42,9 tys. motocykli, co dało wynik gorszy o 10 proc. niż przed rokiem. Obroty ze sprzedaży jednośladów spadły o 5 proc. do 891 mln dolarów. Sprzedaż odzieży spadła o 14 proc. do 66 mln dolarów. Na plusie znalazły się tylko części i akcesoria, które zyskały 1 proc. z wynikiem 216 mln dolarów. Zysk operacyjny dywizji motocyklowej spadł o 8 proc. do 194 mln dolarów, ale za to marża wzrosła z 30,9 do 34,8 proc.
Wynik z pierwszego półrocza jest jednak optymistyczny, ponieważ obroty wzrosły z 2,546 mld dolarów do 2,755 mld dolarów. Zysk operacyjny wzrósł o 100 mln dolarów. Obroty ze sprzedaży motocykli wzrosły z 1,992 do 2,193 mld dolarów. Dostarczono 105 171 maszyn - to o 2482 więcej niż przed rokiem. Największą popularnością cieszy się segment Grand American Touring.
Pomimo tych wszystkich zawirowań sprzedaż motocykli wypadła nienajgorzej, a drugi kwartał zakończył się wzrostem o 3 proc. Łącznie do klientów trafiło 51,5 tys. motocykli. W Ameryce Północnej sprzedano 35,1 tys. maszyn, co dało symboliczny wzrost o 1 proc. W regionie EMEA sprzedaż spadła o 6 proc. do 8,1 tys. sztuk. Największy wzrost procentowy odnotował region Azji i Pacyfiku, gdzie sprzedano o 24 proc. więcej maszyn niż w drugim kwartale 2022 r. Przekładając to na sztuki, klienci kupili tam 7,5 tys. motocykli.
W przypadku marki LiveWire sprzedano 33 szt. modelu ONE - to o 85 proc. mniej niż przed rokiem. Obroty spadły o 44 proc. z 13 do 7 mln dolarów. Strata operacyjna wyniosła 32 mln dolarów, podczas gdy w zeszłym roku było to 19 mln dolarów. Jednocześnie producent podaje, że wynik ten jest zgodny z oczekiwaniami.
Jakie są prognozy na koniec roku po drugim kwartale? Producent przewiduje niższy wzrost obrotów. Na początku zakładano wynik od 4 do 7 proc., a teraz zmniejszono oczekiwania do 3 proc. Przewidywana marża zysku operacyjnego początkowo była zakładana na poziomie 14,1 do 14,6 proc., a teraz założenia skorygowano do przedziału od 13,9 do 14,3 proc. W przypadku LiveWire zakładano sprzedaż na poziomie od 750 do 2 tys. sztuk, a teraz przewidywania skorygowano do przedziału od 600 do 1 tys. sztuk.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze