tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Gaz do oporu! Proste, prawda?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Gaz do oporu! Proste, prawda?

Autor: Andy Ibbott | California Superbike School 2012.10.25, 12:27 26 Drukuj

Swego czasu otrzymałem do przejrzenia kilka wykresów z dataloggera, które porównywały okrążenie toru w Walencji w wykonaniu moim i Johna Hopkinsa na motocyklu 990 Rizla Suzuki. Było to bardzo ciekawe porównanie!

Tak, byłem dużo wolniejszy niż John i jestem pewien, że wszyscy się tego spodziewali, gdyż inaczej nie pisałbym bym teraz tego felietonu tylko szykował się do pierwszej rundy sezonu MotoGP! Niemniej jednak, to doświadczenie dostarczyło mi kilka ciekawych informacji do przemyślenia.

Tak jeździ facet, który wie jak otwierać gaz do końca. Casey Stoner na Sepang:

Na początek, informacje te, z oczywistych powodów, były dość ograniczone i ukazywały porównanie prędkości przedniego koła i położenia przepustnicy w trakcie okrążenia. Było miło zobaczyć, że w większości przypadków mój wykres prędkości przedniego koła w porównaniu do Hopkinsa był bardzo podobny w kształcie, nawet jeśli same prędkości były odmienne. Jednak, największe różnice w naszych przejazdach dało się zaobserwować w położeniach przepustnicy.

Na przykład, z uwagi na elektronikę, w jaką wyposażony był ten motocykl, nie występowała potrzeba stosowania międzygazu przy redukcjach. Mimo to, widać wyraźnie, że nadal stosowałem tą technikę nawet, jeśli była ona zbędna.

W każdym zakręcie odkręcałem gaz wcześniej niż Hopkins, ale musimy pamiętać, że moja prędkość była niższa i dlatego łatwiej to było osiągnąć. Największa różnica pojawiała się już po otwarciu przepustnic.

Były jedynie dwa zakręty, w których zdołałem odkręcić gaz do oporu. W przypadku Hopkinsa, gaz odkręcany był na maksimum w KAŻDYM zakręcie, nawet jeśli jedynie na krótką chwilę w niektórych z nich. Sprawa powinna być zatem prosta do rozwiązania. Wszystko, co musiałem zrobić by być tak szybkim jak Hopkins to odkręcać gaz do oporu. Łatwe, prawda?

Otóż nie.

Widzicie, to właśnie tu wychodzi różnica pomiędzy posługiwaniem się suchymi danymi, a szkoleniem skierowanym na rozumienie przez motocyklistę tego co robi i tego co się dzieje z nim oraz motocyklem. Ogólnie rzecz ujmując, odpowiedź na pytanie co należy robić jest ta sama, ale właściwe pytanie powinno brzmieć „Jak to osiągnąć?”.

Co zrobić, by zawodnik mógł osiągnąć to na czym mu zależy w trakcie jazdy po torze? Czego mu brakuje, by mógł odkręcać gaz do końca? Jaka jest tego przyczyna?

Bez pytań takich jak te, bez szukania na nie odpowiedzi wszystko kończy się masą mniej lub bardziej pożytecznych dobrych rad, dyskusji na forach i podpytywaniem szybszych zawodników, którzy często sami nie znają odpowiedzi, ale się do tego nie przyznają. Bez rozumienia sytuacji w której się znajduje człowiek i maszyna, bez odpowiedniego szkolenia i treningu pojawiają się błędy, wątpliwości i obawy, a te z kolei uruchamiają reakcję obronne, które zamykają zaklęty krąg braku postępów mimo kolejnych godzin spędzonych na torze.

Sprawa jest jasna - należy odkręcać gaz do oporu. Tyle, że droga do tego, by to osiągnąć to jest prawdziwe wyzwanie.

patrz tutaj
w zakrecie
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:borys 25/01/2013 00:53

Jąder

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę