tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ewolucja w Ducati nigdy si nie koczy: oto nowe, jeszcze mocniejsze Panigale V4
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Reklama

NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ewolucja w Ducati nigdy si nie koczy: oto nowe, jeszcze mocniejsze Panigale V4

Autor: Informacja prasowa 2021.11.25, 16:52 Drukuj

W piątym epizodzie Ducati World Première 2022 producent motocykli z Borgo Panigale zaprezentował wszystkim fanom i entuzjastom motocykli na świecie model Panigale V4 2022.

Panigale V4 czerpie z wieloletniego doświadczenia Ducati Corse i wykorzystuję wiedzę i technologię zdobytą w świecie wyścigów. Nowy projekt wyraża wyjątkowość marki zdolnej do zdobycia mistrzostwa konstruktorów w MotoGP po raz drugi z rzędu, Każdy element projektowany na potrzeby rywalizacji torowej może być następnie przeniesiony do motocykli drogowych. To powód, dla którego Panigale V4 jest stale odświeżany i ulepszany, tak jak w przypadku MotoGP i WorldSBK.

NAS Analytics TAG

Projekt Panigale V4 na rok 2022 to najbardziej znacząca ewolucja od czasu narodzin modelu. Ulepszenia obejmują wszystkie obszary: aerodynamikę, ergonomię, osiągi silnika, podwozie i elektronikę. Rezultatem jest motocykl zdolny do rozwijania jeszcze większych prędkości na torach wyścigowych, a jednocześnie bardziej intuicyjny w prowadzeniu i mniej męczący w trakcie jazdy. Krótko mówiąc, model oferuje niezapomniane przeżycia zarówno zawodowcom, jak i amatorom.

Usprawnienia w nowej odsłonie modelu zostały potwierdzone podczas specjalnych testów na torze wyścigowym Vallelunga, we Włoszech. W centrum uwagi znalazły się tu Panigale V4 S 2021 i wersja 2022 wyposażone w opony Pirelli SC1, dosiadane przez dwóch kierowców, do których dołączył Michele Pirro (oficjalny tester Ducati). Okazało się, że pierwszy z kierowców poprawił swój najlepszy czas okrążenia na nowym Panigale V4 S 2022 o 0,9 sekundy, a drugi o 1,2 sekundy. Michele Pirro był szybszy o pół sekundy, okrążając pętlę zaledwie trzy sekundy wolniej niż wynosił jego najlepszy czas w wyścigu na torze Vallelunga, przy okazji tegorocznych Mistrzostw Włoch Superbike, gdzie jednak ścigał się na wydajniejszej mieszance SCX.

Pierwsze udoskonalenie w Panigale V4 2022 to aerodynamika. Inżynierowie Ducati skoncentrowali się na owiewkach, które teraz łączą bardziej kompaktowe i cieńsze skrzydła o podwójnym profilu. Gwarantują one docisk pionowy, nawet do 37 kg przy 300 km/h. Ponadto, dolna część owiewki została przeprojektowana, aby poprawić chłodzenie, a w konsekwencji wydajność silnika.

Ergonomia również była głównym celem zaawansowanych prac rozwojowych, mających na celu poprawę kontroli nad motocyklem podczas sesji na torach wyścigowych i umożliwienie kierowcy maksymalnego wykorzystania osiągów Panigale V4. Kanapa jest teraz bardziej płaska i ma zmieniony materiał, aby ułatwić ruchy na motocyklu. W porównaniu do wersji 2021, zbiornik paliwa otrzymał nowy kształt, aby prowadzący mógł lepiej zaprzeć się o niego podczas hamowania. Motocyklista jest całkowicie zintegrowany z motocyklem, a tym samym odczuwa większy komfort podczas jazdy.

Sercem motocykla jest silnik Desmosedici Stradale o pojemności 1 103 cm3, wywodzący się z MotoGP, który został poddany serii modernizacji pozwalających na zwiększenie mocy i natychmiastową reakcję przepustnicy.

Silnik został udoskonalony pod względem układu smarowania i jest połączony z nową pompą olejową, która zmniejsza absorpcję mocy. Zwiększona średnica wylotu tłumika pozwala zmniejszyć przeciwciśnienie spalin, a w konsekwencji zwiększyć osiągi. Dzięki tym zabiegom oraz nowemu, dedykowanemu mapowaniu, Desmosedici Stradale, spełniający normę Euro 5, osiąga moc 215,5 KM przy 13 000 obr./min, co stanowi wzrost mocy o 1,5 KM w porównaniu z poprzednią wersją. Jednostka charakteryzuje się również momentem obrotowym 123,6 Nm przy 9 500 obr./min, a już od 6 000 obr./min zapewnia 80% maksymalnego momentu obrotowego.

Detalem mówiącym wiele o ewolucji wersji 2022 jest zastosowanie nowej skrzyni biegów, która jest bardziej odpowiednia do jazdy na torze. Pierwszy bieg został wydłużony o 11,6%, a drugi o 5,6%. Dzięki nowej skrzyni biegów, łatwiej jest teraz pokonywać ciasne zakręty na pierwszym biegu, ciesząc się lepszym hamowaniem i lepszym przyspieszeniem na wyjściach z zakrętów. System DQS pracuje teraz bardziej efektywnie, oferując lepsze osiągi. Wreszcie, szósty bieg został wydłużony o 1,8%, co w połączeniu ze wzrostem mocy silnika pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej o 5 km/h wyższej niż w przypadku Panigale V4 2021.

W Panigale V4 2022 wprowadzono nowe tryby Power Modes, które przewidują cztery konfiguracje silnika: Full, High, Medium i Low. Full i Low zostały zaprojektowane od nowa, natomiast konfiguracje High i Medium wykorzystują nową strategię. Tryb Full jest najbardziej sportowym, jaki kiedykolwiek zastosowano w Panigale V4 i pozwala na rozwinięcie pełnego potencjału silnika bez elektronicznych "kagańców", z wyjątkiem pierwszego biegu. Nowy system zarządzania mapami Ride by Wire został opracowany dla trybów High i Medium - teraz dedykowany jest dla każdego z sześciu biegów, co gwarantuje możliwość uzyskania zawsze optymalnej siły ciągu przy otwarciu przepustnicy. Tryb Low został zaprojektowany z kolei w taki sposób, aby jazda po drogach była jeszcze przyjemniejsza, ograniczając maksymalną moc motocykla do 150 KM i oferując szczególnie łatwą do opanowania reakcję przepustnicy.

Osiągi Desmosedici Stradale mogą być jeszcze lepsze dzięki dwóm wyścigowym układom wydechowym dostępnym w katalogu Ducati Performance. W celu zaoferowania wszystkim możliwości jazdy z pełnym wydechem wyścigowym, nawet na torach o zaostrzonych limitach hałasu, dostępny jest nowy układ wydechowy, całkowicie tytanowy, opracowany we współpracy z firmą Akrapovič, który mieści się w limicie hałasu 105 dB (102 dB z zamontowanym dB killerem). Nowy układ wydechowy wyposażony jest w tłumiki umieszczone na ogonie i zapewnia wzrost mocy o 12,5 KM, dzięki czemu maksymalnie wynosi 228 KM, natomiast moment obrotowy wzrasta do 131 Nm, przy jednoczesnej redukcji masy o 5 kg. Wydech dostępny jest również w bardziej kompaktowej wersji poprowadzonej pod silnikiem, która również wykonana jest w całości z tytanu przez firmę Akrapovič, co przy tych samych osiągach zmniejsza wagę o 6 kg i charakteryzuje się poziomem hałasu 109 dB (który spada do 107 dB po zainstalowaniu dB killera).

Nowe Panigale V4 S jest wyposażone w nowy, elektronicznie sterowany widelec Öhlins NPX 25/30, który wykorzystuje ciśnieniowy system tłumienia wywodzący się z układów wyścigowych, minimalizujący ryzyko kawitacji oleju. Efektem jest lepsze wspomaganie hamowania i jednocześnie lepsze wybieranie nierówności, co przekłada się na lepszy komfort jazdy. Nowy widelec ma 125 mm skoku (+5 mm w porównaniu do tego, w który wyposażone jest Panigale V4 2021), dzięki czemu może przyjąć bardziej miękkie ustawienia, poprawiając tym samym płynność reakcji, przyczepność w krytycznych warunkach i komfort na najbardziej wymagających odcinkach hamowania.

Nowy widelec pracuje w połączeniu z tylnym amortyzatorem Öhlins TTX36 i amortyzatorem skrętu Öhlins. System ten oferuje możliwość dostosowania interwencji zawieszenia do różnych sytuacji podczas jazdy (hamowanie, pokonywanie zakrętów, przyspieszanie), a także zmiany parametrów pracy elementów osprzętu. Dla kierującego oznacza to wyższy poziom kontroli nad dynamiką motocykla z korzyścią dla bezpieczeństwa na drodze i czasów okrążenia na torze.

Ponadto, sworzeń jednostronnego wahacza aluminiowego jest umieszczony 4 mm wyżej niż w wersji 2021, stabilizując motocykl podczas przyspieszania.

Model Panigale V4 S jest wyposażony w 3-ramienne felgi z kutego stopu aluminium i opony Pirelli Diablo™ Supercorsa SP (120/70 ZR17 z przodu i 200/60 ZR17 z tyłu). Układ hamulcowy jest wyposażony w monoblokowe zaciski Brembo Stylema® z przodu, z czterema tłoczkami o średnicy 30 mm każdy, pracującymi na tarczach o średnicy 330 mm, zapewniając wyjątkową siłę hamowania. Z tyłu natomiast zamontowano pojedynczą tarczę 245 mm z 2-tłoczkowym zaciskiem.

Nawet standardowa wersja Panigale V4 posiada najnowocześniejsze podwozie, które obejmuje w pełni regulowany widelec Showa Big Piston Fork (BPF), amortyzator skrętu Sachs, regulowany monoshock Sachs oraz odlewane, 5-ramienne aluminiowe felgi.

Motocykl Panigale V4 2022 jest wyposażony w najnowszej generacji pakiet elektroniczny oparty na 6-osiowej platformie inercyjnej, zdolnej do natychmiastowego wykrywania pozycji motocykla w przestrzeni i jego przechyłów. Pakiet elektroniczny zawiera elementy sterujące, które zarządzają wszystkimi trybami jazdy (Race A, Race B, Sport, Street).

Parametry te można jeszcze lepiej przeglądać dzięki ulepszonej tablicy przyrządów. Technicy Ducati wprowadzili dodatkowy tryb Info Mode, opracowany z uwzględnieniem sugestii zawodników MotoGP, o nazwie "Track Evo", w charakterze opcji dodanej do istniejących ustawień Road i Track. Na ekranie "Track Evo", obrotomierz porusza się na poziomej skali, która jest maksymalnie widoczna, a wskaźnik włączonego biegu znajduje się w centrum ekranu. Po prawej stronie znajdują się cztery sektory w różnych kolorach, każdy poświęcony kontroli elektronicznej (DTC, DWC, DSC, EBC). Sektory te zapalają się indywidualnie, gdy elektronika pracuje nad określonym parametrem. Ten tryb sygnalizacji ułatwia użytkownikowi zrozumienie, który element sterowania zadziałał, aby umożliwić mu bardziej precyzyjną interwencję przy wyborze optymalnego poziomu i szybsze uzyskanie lepszych osiągów. W lewej części ekranu znajdują się informacje o liczbie przebytych okrążeń i prędkości, a także stoper. Wprowadzono też zieloną diodę LED, która sygnalizuję konieczność zmiany przełożenia.

Wygląd nowego Panigale V4 został odświeżony i zyskał jeszcze więcej agresywnego sznytu. Bezprecedensowy projekt graficzny Ducati Centro Stile obejmuje czarny kolor logotypów naniesionych na czerwone owiewki, a także dwukolorową kanapę oraz czerwony znacznik na czarnych felgach w wersji S.

Produkcja Panigale V4 i Panigale V4 S rozpocznie się w grudniu 2021 roku. Motocykle będą dostępne w klasycznym kolorze "Ducati Red".

Panigale V4 będzie można wyposażyć w akcesoria z katalogu Ducati Performance, który zawiera zarówno homologowane komponenty, jak i elementy czysto wyścigowe, przeznaczone dla zawodników jeżdżących na torze. Akcesoria Ducati Performance można obejrzeć za pośrednictwem konfiguratora online. Oprócz szerokiej gamy akcesoriów, Ducati oferuje skórzane kombinezony (dostępne również z systemem poduszek powietrznych), kaski, buty i rękawice. Katalogi akcesoriów i odzieży dostępne są na stronie ducatipolska.pl.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr