tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Elektryczny autobus kopci jak dogorywaj±cy diesel. Skoro jest w "100 % electric", to sk±d ropa?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Elektryczny autobus kopci jak dogorywaj±cy diesel. Skoro jest w "100 % electric", to sk±d ropa?

Autor: Andrzej Sitek 2021.12.10, 09:44 3 Drukuj

Katowice. Autobus linii 297. Na tylnej klapie wielki napis "100 % electric" i symbol zielonej wtyczki do prądu. Ale kierowca jadący za tym ekologicznym pojazdem musi zamknąć obieg powietrza w swoim samochodzie, bo niskoemisyjny Solaris kopci jak stary diesel.

Tłusta, czarna chmura lepi się też do autobusu. Nagranie z wideorejestratora osobówki trafiło do sieci i z wywołało burzę. Wśród komentarzy pojawiło się wiele złośliwych, bo tylko w zeszłym roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach wydało na "zielone" autobusy Solaris ponad 12 mln złotych.  "To jak to jest z tą ekologią?" - pytają internauci.  "Tak wyglądają pojazdy elektryczne w pigułce!" - stwierdzają inni. Czy mają rację?

NAS Analytics TAG

W końcu hasło "100 % electric" zobowiązuje, chyba że to tylko marketingowa zagrywka? Solaris Urbino 12 electric - tak brzmi pełna nazwa modelu, rzeczywiście ma napęd w pełni elektryczny. Autobus napędza trakcyjny silnik centralny o mocy 160 kW. Energia elektryczna jest magazynowa w zestawie baterii Solaris High Energy+ o całkowitej pojemności 237 kWh.

Ładowanie odbywa się przez złącze plug-in oraz tzw. pantograf odwrócony. Odbieraki mocy znajdują się na dachach autobusów. Podczas ładowania pantograf, który jest na stałe zamontowany na maszcie ładowarki stacjonarnej, zostaje po prostu opuszczony na odbieraki mocy. Proste i skuteczne rozwiązanie. To co tak dymi?  

Autobus jest duży i zapewnia miejsce dla 80 pasażerów, ale kiedy przychodzi zima konieczne jest ogrzewanie, żeby pasażerowie nie marzli. System grzewczy włącza się, gdy temperatura spada poniżej 5 stopni Celsjusza. Gdyby energia potrzeba do ogrzania wnętrza została pobrana z baterii, zasięg autobusu spadłby poniżej akceptowalnego poziomu. Po prostu niskoemisyjny pojazd stanie po kilku przystankach.

Aby zachować komfort cieplny przedziału pasażerskiego, autobus wyposażony jest w agregat zasilany ropą. To skuteczne a przede wszystkim tanie rozwiązanie. Warto zaznaczyć, że spalanie nie jest wysokie jak na ten typ i masę pojazdu. Wynosi ok. 1,5 l ropy na godzinę.

Skoro tak, to rzeczywiście hasło "100 % electric" jest dyskusyjne. Z drugiej strony, z ogrzewania korzysta się tylko kilka miesięcy w roku. Poza okresem zimowym katowickie autobusy są w stu procentach elektryczne. Tylko że mleko już się rozlało, czy raczej ropa. 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê