tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Elektroniczne prawo jazdy w Unii Europejskiej z kolejn± zgod±. Na zmiany jeszcze poczekamy
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Elektroniczne prawo jazdy w Unii Europejskiej z kolejn± zgod±. Na zmiany jeszcze poczekamy

Autor: Wojciech Grzesiak 2025.05.14, 15:53 Drukuj

Europejska Komisja Transportu i Tursytyki (TRAN) zaakceptowała propozycję nowej dyrektywy, która wprowadza szereg zmian w przepisach dotyczących prawa jazdy. Propozycja została wcześniej zaakceptowana przez unijnych negocjatorów. Na zmiany trzeba będzie jednak długo poczekać.

Przyjęta przez TRAN propozycja dyrektywy zakłada, że kierowcy będący obywatelami państw członkowskich, będą mogli korzystać z cyfrowego dokumentu prawa jazdy. Ten ma być częścią szerszego projektu, jakim jest unijny cyfrowy portfel. Przy okazji pozwoli to na wprowadzenie nowych pomysłów w kwestii karania kierowców i odbierania im uprawnień. Obecnie tracą je tylko w kraju swojego zamieszkania, a docelowo zakaz prowadzenia ma obowiązywać w całej UE.

NAS Analytics TAG

Na tym jednak nie koniec zmian, ponieważ wiek zawodowych kierowców ciężarówek zostanie obniżony do 18. roku życia, a osoby po 21. roku życia będą mogły prowadzić autobusy miejskie i rejsowe. Z kolei prawo jazdy kat. B będzie dostępne dla osób, które ukończyły 17. rok życia, ale pod warunkiem, że na fotelu pasażera zasiądzie bardziej doświadczony kierowca. Opiekun młodego kierowcy będzie musiał przejść odpowiednie szkolenie. Na razie wiadomo tyle, że ma ono trwać od 7 do 14 godzin. Dodatkowo wszyscy posiadacze prawa jazdy kat. B będą mogli prowadzić pojazdy z alternatywnymi napędami, które ważą do 4,25 t.

Unia Europejska chce też ułatwić wymianę dokumentów prawa jazdy dla osób spoza wspólnoty. W przypadku klasycznych praw jazdy warunkiem ma być to, że system szkolenia i wzory dokumentów będą odpowiadały tym, które obowiązują na terenie Unii Europejskiej. Trwają również prace nad ułatwieniami dla kierowców profesjonalnych z krajów trzecich.

Za kontynuacją prac nad cyfrowym prawem jazdy opowiedziało się 36 członków TRAN, a 6 było przeciw. Za przepisami dotyczącymi odbierania uprawnień głosowało 37 członków TRAN, a 5 było przeciw. Kolejnym krokiem ma być akceptacja przez Radę Europejską, później przez Parlament Europejski, co ma nastąpić jeszcze tej jesieni. Ostatnim krokiem będzie finalna akceptacja przez RE. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to unijne cyfrowe prawo jazdy zacznie obowiązywać do 2030 r.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê