Elektroniczne prawo jazdy w Unii Europejskiej z kolejn± zgod±. Na zmiany jeszcze poczekamy
Europejska Komisja Transportu i Tursytyki (TRAN) zaakceptowała propozycję nowej dyrektywy, która wprowadza szereg zmian w przepisach dotyczących prawa jazdy. Propozycja została wcześniej zaakceptowana przez unijnych negocjatorów. Na zmiany trzeba będzie jednak długo poczekać.
Przyjęta przez TRAN propozycja dyrektywy zakłada, że kierowcy będący obywatelami państw członkowskich, będą mogli korzystać z cyfrowego dokumentu prawa jazdy. Ten ma być częścią szerszego projektu, jakim jest unijny cyfrowy portfel. Przy okazji pozwoli to na wprowadzenie nowych pomysłów w kwestii karania kierowców i odbierania im uprawnień. Obecnie tracą je tylko w kraju swojego zamieszkania, a docelowo zakaz prowadzenia ma obowiązywać w całej UE.
Na tym jednak nie koniec zmian, ponieważ wiek zawodowych kierowców ciężarówek zostanie obniżony do 18. roku życia, a osoby po 21. roku życia będą mogły prowadzić autobusy miejskie i rejsowe. Z kolei prawo jazdy kat. B będzie dostępne dla osób, które ukończyły 17. rok życia, ale pod warunkiem, że na fotelu pasażera zasiądzie bardziej doświadczony kierowca. Opiekun młodego kierowcy będzie musiał przejść odpowiednie szkolenie. Na razie wiadomo tyle, że ma ono trwać od 7 do 14 godzin. Dodatkowo wszyscy posiadacze prawa jazdy kat. B będą mogli prowadzić pojazdy z alternatywnymi napędami, które ważą do 4,25 t.
Unia Europejska chce też ułatwić wymianę dokumentów prawa jazdy dla osób spoza wspólnoty. W przypadku klasycznych praw jazdy warunkiem ma być to, że system szkolenia i wzory dokumentów będą odpowiadały tym, które obowiązują na terenie Unii Europejskiej. Trwają również prace nad ułatwieniami dla kierowców profesjonalnych z krajów trzecich.
Za kontynuacją prac nad cyfrowym prawem jazdy opowiedziało się 36 członków TRAN, a 6 było przeciw. Za przepisami dotyczącymi odbierania uprawnień głosowało 37 członków TRAN, a 5 było przeciw. Kolejnym krokiem ma być akceptacja przez Radę Europejską, później przez Parlament Europejski, co ma nastąpić jeszcze tej jesieni. Ostatnim krokiem będzie finalna akceptacja przez RE. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to unijne cyfrowe prawo jazdy zacznie obowiązywać do 2030 r.


Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze