tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ducati 750 GT - pierwszy produkcyjny model z silnikiem L-twin
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ducati 750 GT - pierwszy produkcyjny model z silnikiem L-twin

Autor: Konrad Bartnik 2018.03.17, 18:33 Drukuj

Model 750 GT był włoską odpowiedzią na topowe motocykle przełomu lat 60 i 70 XX wieku - Nortona Commando i rewolucyjną Hondę CB 750. Charakterystyczny układ cylindrów, rozwartych pod kątem 90 stopni, do dziś pozostał znakiem firmowym Ducati.

Ludzie z Ducati bardzo nie lubią, kiedy ich słynne dwucylindrowce określa się mianem V-twinów, która to nazwa zbyt kojarzy się z jednostkami stosowanymi przez Harleya i Indiana. Swoje silniki wolą nazywać L-twin, ze względu na duży kąt rozwarcia cylindrów, tworzących kształt tej litery. Pierwszym seryjnym motocyklem Ducati z tym rodzajem napędu był model 750 GT z 1971 roku.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Został on zaprojektowany przez słynnego inżyniera Fabio Taglioni, postawionego przed zadaniem dogonienia Brytyjczyków i Japończyków, którzy ustanawiali wtedy standardy dla motocykli sportowych. W tworzeniu nowego silnika Taglioni skorzystał z produkowanych wtedy seryjnie przez Ducati jednocylindrowców. Zbudował całkiem nową skrzynię korbową, do której dodał dwa cylindry - jeden z poprzecznym, a drugi z wzdłużnym ożebrowaniem, co miało zapewnić lepszą wydajność chłodzenia powietrzem.

Charakterystyczny układ z nisko położonym przednim cylindrem ma swoje uzasadnienie właśnie w procesie chłodzenia - ma po prostu zapewnić odpowiednią ilość powietrza dla tylnego cylindra. Ten rodzaj silnika spotykamy w motocyklach Ducati do dziś i można powiedzieć, że jest on ich wizytówką. Model 750 GT dysponował 50 KM mocy i potrafił rozpędzić się do 200 km/h.

WIdoczny na zdjęciach egzemplarz pochodzi z 1974 roku, a roku 2013 przeszedł kompletną renowację. Obecnie jest wystawiony na sprzedaż w domu aukcyjnym Bonham’s. Licytacja odbędzie się 22 kwietnia, a przewidywana cena końcowa to ok. 76-96 tysięcy zł. Jak pokazuje jednak niedawny przykład Hondy CB750 z podobnego okresu, ostateczna cena motocykla może przyprawić o ból głowy.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê