tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Cross, enduro, supermoto - rodzaje i nazwy motocykli offroad
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Cross, enduro, supermoto - rodzaje i nazwy motocykli offroad

Autor: Beavis, Manhatan 2008.03.03, 13:31 4 Drukuj

Zainspirowani jedną z dyskusji na Forum Ścigacz.pl stworzyliśmy pigułkę informacji o nazewnictwie motocykli offroadowych. Oczywiście żeby ułatwić sprawę dołączone zostają także fotografie.

Cross

NAS Analytics TAG

 Sprawa bardzo prosta. Motocykl crossowy nie ma homologacji i jest przeznaczony z założenia do sportu. Jest on idealnym połączeniem mocy z niską wagą i niesamowitą poręcznością. Coraz częściej fabryczne motocykle zbliżone są do zawodniczego ideału i by efektywnie startować w zawodach, nie trzeba inwestować w dodatkowe części tuningowe. Nie oznacza to jednak, że nasze maszyny mają pozostać w oryginale. Na rynku znajdziemy setki części tuningowych, w zależności od zasobności portfela i wymagań. Rozbieżność klasowa takich sprzętów jest bardzo duża - od malutkich 65ccm do mocarnych pięćsetek, startujących w klasie MX3. Warto także wspomnieć, że dopiero od kilku lat w Motocrossie królują motocykle czterosuwowe, które wyparły przestarzałe dwusuwy. Wbrew pozorom jednak sprzętami z jednostkami dwusuwowymi z powodzeniem można się ścigać, co czynią zresztą niektórzy topowi zawodnicy.

Hard Enduro

 Motocykl wyczynowy budowany na bazie motocykla crossowego. Przede wszystkim jest on homologowany, ma zmienioną charakterystykę silnika, nastawy zawieszeń i porusza się na innym ogumieniu. Posiada on pełną instalację elektryczną, z oświetleniem włącznie. Rozbieżności nie są takie wielkie, lecz z drugiej strony, to jak porównywanie auta wyścigowego z autem rajdowym. Wielu zawodników nie wyobraża sobie startowania na przerobionej crossówce, inni zaś z powodzeniem na takowych startują. W każdym razie - są to motocykle stricte wyczynowe, przeznaczone do sportu. Można zaobserwować ostatnimi czasy tendencję do tworzenia spokojniejszych „endurek", o mniej wymagającej charakterystyce. Jest to w pełni zrozumiałe, ponieważ im mniej z motocyklem walczymy, tym lepsze rezultaty możemy osiągać. Niestety, coraz rzadziej na Rajdach Enduro będziemy mogli spotkać cieszące się dużą popularnością zarówno w Enduro jak i w Motocrossie dwutakty, które w końcu zostają wycofywane z produkcji, ze względu na rosnące normy dotyczące czystości emitowanych spalin.

Soft Enduro (DualSport)

 "Motocykle te łączą zalety jazdy w terenie i po szosie. Często grupę tę nazywa się enduro, co nie jest wielkim błędem, jednak jako profesjonaliści staramy się stosować poprawne nazewnictwo. Są dużo mniej awaryjne niż motocykle wyczynowe - co jednak łączy się z mniejszą mocą. Cechują się większą wagą, spowodowaną pełnym przystosowaniem do drogowego śmigania, a także dużo bardziej uniwersalnym ogumieniem. Podręcznikowym przykładem jest Yamaha DT, która jest najczęściej spotykanym motocyklem terenowym w naszym kraju. Pojemności takich DualSportów są przeróżne, od 50ccm aż po 600 i więcej. Sprzęty te, tak jak wcześniej zostało to wspomniane, są mniej wysilone, dzięki czemu bardziej wytrwałe. Dodatkowo zawieszenie przystosowane bardziej do jazdy po drogach utwardzonych niż w terenie, na którym raczej większe skoki nie są wskazane ze względna własne dobro i chęć posiadania potomstwa.

Turystyczne Enduro

Sprzęty przygotowane do bardzo długich tras po różnej jakości dragach asfaltowych, szutrowych itp. itd. Technicznie są to motocykle dalekie od powyżej wymienionych, chociaż jest też dużo wspólnych cech. Motocykle te mają dość duży skok zawieszeń, mocny elastyczny silnik, wielozadaniowe opony i długodystansową wytrzymałość. Pozycja kierowcy na motocyklu tego typu sprawia, że nie odczuwamy większego zmęczenia, nawet po przejechaniu kilkuset kilometrów. Idealne motocykle dla osób, które cenią sobie wycieczki krajoznawcze w głąb oddalonych od cywilizacji zakątków. Czołowym przedstawicielem jest chociażby BMW R 1200 GS.

Funduro

 Najprościej opisać te motocykle jako lżejsze turystyczne enduro na kołach supermoto. Jednak nie jest to do końca prawdą i opisanie takiego sprzętu jest dość trudne. Jako pierwszy taki motocykl można uznać Yamahę TDM. Mocny silnik, dobre hamulce, wyprostowana wygodna pozycja, wysoki prześwit i małe kółka. Ciężko teraz jednak rozróżnić funduro od maszyn sportowo-turystycznych - granice te szybko się zacierają, co widać na przykładzie nowego Triumph'a Tigera. Bliżej im jednak do motocykli szosowych, niż terenowych. Ogumienie typowo przystosowane do jazdy po asfalcie sprawia, że jazda nawet w lekkim terenie, może okazać się nie tyle męcząca, co nawet niebezpieczna.

 

 

 Supermoto (Wyczynowe)

Hybryda połowy lat '90. Motocykl crossowy z kołami 17 na szerokich oponach, mocno usztywnione i obniżone zawieszenie, świetne hamulce. Sprzęty takie dają bardzo dużo radości z jazdy i są piekielnie zwrotne. Wspaniała alternatywa dla osób kochających ostrą jazdę w terenie i na szosie. Efektywne powerslidy, gumy przy wychodzeniu z zakrętu to jest to, co tygryski lubią najbardziej. Niewątpliwie jest to bardzo emocjonujący sport tym bardziej, że można w nim zauważyć połączenie dwóch styli jazdy - terenowego i torowego. Zawody takowych odbywają się na torach kartingowych z dołożonymi hopkami i bandami. Więcej przeczytacie o tym w naszym FAQ Supermoto.

Supermoto (Miejskie/Inne)

 Stworzone z myślą o fanach Supermoto. W ostatnich latach powstaje coraz więcej sprzętów SM do jazdy na co dzień. Mała waga, mocny silnik i wysokie siodło sprawia, że takie sprzęty świetnie spisują się w ruchu miejskim. Wąska talia sprawia, że przeciskanie się między korkami w gąszczu samochodów to dla nich pestka. Warto również wspomnieć o dużo mniejszej awaryjności tego typu motocykli, co jest niewątpliwie ogromnym plusem dla zwykłego Kowalskiego, który ceni sobie niezawodność nie tylko jednostki napędowej, ale także pozostałych podzespołów. Tego typu motocykle szosowe można porównać trochę z Soft Enduro, zresztą często na bazie takowych powstają.

 

Trial

Rower z silnikiem? Sprzęty bardzo lekkie do pokonywania piekielnie trudnych terenów. Zresztą trial jest jednym z najstarszych sportów terenowych! Te motocykle są w pewnym stopniu protoplastami wszystkich powyższych. Jazda takim jednośladem to szalenie wielkie wyzwanie i by coś zdziałać w tym sporcie, trzeba trenować od małego. Ostatnimi czasy widzi się tendencję do wprowadzania silników czterosuwowych do tej dyscypliny. Świetnym ruchem FIMu było także stworzenie Halowych Mistrzostw Świata w Trialu, która to seria ma szalenie duża liczbę fanów na całym świecie. Wiodącymi markami jest Beta, Gas-Gas czy hiszpańska Montesa.

Nie zgadzasz się z podanym opisem? Chcesz coś zmienić? Nic prostszego - zaloguj się na Forum Ścigacz.pl i wyraź swoją opinię w dziale Offroad!

NAS Analytics TAG

Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    na górê