Supermoto od kuchni

Autor: Erik Pogorzelec 2008.02.13, 13:31 17 Drukuj

Supermoto narodziło się z pomysłu wyboru najlepszego pilota z trzech dyscyplin sportowych: motocrossu, wyścigów ulicznych i speedwaya

Chciałbym wam dzisiaj przybliżyć tematykę Supermoto, która rewelacyjnie przyjmuje się w Europie i każdego dnia zdobywa coraz większą popularność. Dla jednych to znana dyscyplina, dla innych nie. Co to jest w ogóle Supermoto i skąd się wzięło?

Supermoto (w skrócie SM) zapoczątkowane zostało w latach 70-tych, w USA pod nazwą Superbikers (nie mylić z Superbike). Narodziło się z pomysłu wyboru najlepszego pilota z trzech dyscyplin sportowych: motocrossu, wyścigów ulicznych i speedwaya.

W Europie przyjęło się około roku 1985, pod nazwą Supermotard. Dokładnie Supermoto objawiło się we Francji i po dzień dzisiejszy jest zagorzale tam uprawiane. Tam też zapoczątkowano budowanie specjalnych torów: z częścią asfaltową, płaską, żużlową i offroadową. Z reguły prawidłowy tor SM składa się z 70-80% powierzchni asfaltowej i 20-30% offroadowej.

Widowiskowość tego sportu leży w spektakularnych, zapierających dech dryftach i mrożących krew w żyłach manewrach wyprzedzania. Technika jazdy sprawia wrażenie, jakby prawa fizyki tu nie działały. Temu wszystkiemu towarzyszą (jak w każdym sporcie extremalnym) kraksy, choć obrażenia po upadkach są zdecydowanie mniejsze, niż w przypadku wyścigów ulicznych czy motocrossu.

Motocykl

Pierwotne pochodzenie motocykla Supermoto znajduje swoje korzenie w enduro, czy raczej motocrossie. Maszyny stosowane do Supermoto są jedno lub rzadziej dwu cylindrowe, o pojemności 125- 700ccm. Od niedawna firma BMW, wprowadzając w życie swoje pierwsze Magamoto o pojemności 1200 ccm, podwyższyła automatycznie granicę pojemnościową.

Zasadnicze różnice

Różnice w budowie dzisiejszych motocykli Supermoto leżą w: zastosowaniu opon ulicznych, czy też slików na małych (16,5 - 17 cali) i szerokich (3,5 - 5,5 cali) felgach; optymalnie dopracowanym, twardszym i niższym zawieszeniu; odpowiednim do rozwijanych prędkości, silniejszym hamulcu przednim. Nowoczesne sprzęty SM nadają się nie tylko na miejską ulicę, ale też na boczne górskie drogi i polne ścieżki. Wyposażone w instrumenty pokładowe, światła, rozrusznik elektryczny stały się sprawnym i wygodnym produktem do codziennego użytku. Również to, co nie widoczne gołym okiem, a istotne dla jazdy, uległo zmianie: geometria ramy, pochylenie przedniego widelca, żywotność silnika czy komponenty samego zawieszenia.

Ogromne zainteresowanie publiczności tym sportem zmusiło duże koncerny do natychmiastowej reakcji. Dlatego produkty wiodących firm dzisiaj możemy powszechnie spotkać zarówno na torach wyścigowych, jak i na ulicach. Najbardziej znane z nich, to: Husqvarna, Husaberg, KTM, Suzuki, Honda, Yamaha, MZ/MuZ, Aprilia, BMW.

Wyścigi

Wyścigi odbywają się z reguły na niewielkich, specjalnie do tego celu przygotowanych torach. Poza nielicznymi krajami (Włochy, Francja, Węgry, Szwajcaria, Austria i Niemcy), w których Supermoto od wielu lat cieszy się ogromną popularnością, nie ma specjalnie zbudowanych torów. Biegi więc odbywają się na wszelkiego rodzaju terenach, placach parkingowych, pasach lotniskowych, torach gokartowych itp.

Trasa takiego toru składa się z kompleksu wielu trudnych technicznie prostych, półprostych i zakrętów, gdzie umiejętności motocyklisty i możliwości jego maszyny są na wszelkie sposoby doprowadzane do fizycznych i technicznych granic. Ciągle rosnąca popularność tej dyscypliny doprowadziła do powstania wielu klas, w których zawodnicy mogą się mierzyć.

Podział tych klas wygląda następująco:

Mistrzostwa Świata
FIM Supermoto - jest organizowana przez firme Youtstream

Klasy do roku 2006:
S1 bez ograniczeń pojemnościowych
S2 do pojemności 450ccm

Klasy od roku 2007
S1 do 450 ccm
S2 od 475 ccm

Mistrzowie Świata

Rok 2006
-S1 Bernd Hiemer na KTM
-S2 Therry van den Boch na Aprilia

Rok 2007
-
S1 Thomas Chareyre na Husqvarna
-S2 Gerald Delepine na Husaqvarna

Na podobnych zasadach rozgrywane są także mistrzostwa krajowe, mistrzostwa regionalne czy też firmowe, jak choćby Suzuki CUP, MZ CUP, Młodziki 125 ccm. Niezmiernie wzrosło zainteresowanie takimi zawodami również wśród amatorów, próbujących swoich sił na pobliskich torach. Start w tym sporcie jest bardzo prosty i wiekowo nieograniczony.

Startujący mają wyrównane szanse, a klasyfikacja wygląda następująco:
- Początkujący
- Amatorzy
- Zaawansowani
- Prestiż

Następnie podział odbywa się według pojemności motocykla:
- S1
- S2
-
Jeszcze do niedawna OPEN

W Polsce scigamy sie w klasach mistrzowskich:
- S2 (4T do 450 ccm, 2T do 250ccm)
- S1 (powyżej)

oraz w Pucharze PZM
- PZM 250 (4T do 450 ccm, 2T do 250ccm)
- OPEN (powyzej)

W tym roku, w celu obniżenia kosztów dla początkujących, dopuszczono możliwość startów w Pucharze PZM, także na dużych kołach.

Wyposażenie kierowcy SM

Jak w każdym sporcie, wyposażenie ma przede wszystkim zapewniać bezpieczeństwo. Mimo, że Supermoto wywodzi się z motocrossu, niestety crossowe spodnie czy bluza nie zdają tu egzaminu. Tekstylna odzież nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia przy poruszaniu się po różnych nawierzchniach, przy zawrotnej prędkości. Najlepszym rozwiązaniem jest tu skórzany strój jednoczęściowy. Różni się on jednak od swojego pierwotnego wzorca (superbike) . Pozwala na większą swobodę ruchu, wykonany jest z odpowiedniego tworzywa, by zapewnić dobre chłodzenie (w Superbike zawodnik nie wykonuje aż tak intensywnej pracy ciałem). Pozostałością crossową są kask i buty. Do tych drugich doszły tylko podkowy. Ze względu na technikę jazdy buty są szczególnie narażone na ścieranie, stad niektórzy producenci wprowadzili do swej oferty specjalne obuwie do supermoto z wymiennymi podeszwami.

Mam nadzieję, że tym artykułem choć trochę przybliżyłem wam tematykę Supermoto. Może niektórych zainteresowało to jako dyscyplina sportu, może innych jako hobby. A może jesteś crossowcem, który ze względu na ciekawość świata i dostępność miejsc treningowych woli spróbować swoich sił w nieco inny sposób? Na te pytania musicie już odpowiedzieć sobie sami. Kto wie, może kiedyś spotkamy się na którymś z torów...

Dla początkujących, średnio zaawansowanych i profi są prowadzone kursy techniki jazdy i dryftu.


Filmy:

Ruben Xaus on the Hypermotard
Zawody Supermoto
SuperMoto Madness
Xaus Supermotard TV
KTM 950 SUPERMOTO Promotion
Husqvarna Supermotard
ABC Superbikers 1982
Zdjęcia
supermoto przed startem
start supermoto
wyscig supermoto
S2 DM
Chambon i Hiemer
guma supermoto
Bernd
Boris Chambon
Kuenzel
Van den Bosch
supermoto wypadek
Aprilia Supermoto
aprilia sxv 45 3l
motocykl supermoto
lekki wiraz
Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę