Co oznaczają flagi na torze i czy znasz je wszystkie?

Autor: Piotr Barry Baryła 2017.05.05, 15:20 Drukuj

Jeśli twierdzisz, że flaga zielona sygnalizuje koszenie trawnika w najbliższej sekcji toru, niebieska przepowiada deszcz, a żółto-czerwona nakazuje ci przyspieszyć, to znak, że ten artykuł jest dla ciebie. Naucz się czytać flagi i zapamiętaj, co oznaczają.

Flagi sygnalizacyjne nie stanowią, a przynajmniej nie powinny stanowić tajemnicy dla stałych bywalców torów wyścigowych. Jeśli jednak wybierasz się na tor po raz pierwszy, koniecznie musisz się zaznajomić ze znaczeniem poszczególnych kolorów.

Wirażowi ustawieni w różnych sekcjach toru nie mogą do nas krzyczeć, machać rękami, ani pokazywać palcami… Jedynym sposobem na skuteczne przekazanie informacji pędzącym motocyklistom są właśnie flagi w różnych kolorach. Jeśli zamierzamy jeździć po torze, musimy wcześniej poznać ten swoisty język. Dotyczy to zarówno wyścigów, treningów, jak i wszelkiego typu rekreacyjnych jazd po torze. Przykładowo, żeby pojeździć po torze Poznań, trzeba wcześniej zdać krótki egzamin, na którym zostanie sprawdzona znajomość flag oraz panujących na torze zasad.

Na niektórych imprezach, szczególnie w przypadku małych obiektów, organizatorzy ograniczają się do flag w kolorze żółtym, czerwonym i charakterystycznej biało-czarnej szachownicy. Można powiedzieć, że to niezbędne minimum, ale warto poznać wszystkie flagi, choćby z czystej ciekawości… Rozumienia flag warto się nauczyć również z innego powodu, mianowicie jest to język uniwersalny i międzynarodowy. Wprawdzie niektóre szczegóły na różnych torach mogą się między sobą nieco różnić, ale podstawowe założenia pozostają niezmienne.

Flaga żółta

  • Co znaczy?

Uwaga - niebezpieczeństwo na nitce toru lub na poboczu w najbliższej sekcji.

  • Co mam robić?

Kontynuuj jazdę, ale zwolnij, zachowaj szczególną ostrożność i pod żadnym pozorem nikogo nie wyprzedzaj – do odwołania. Flagę żółtą odwołuje flaga zielona.

  • Częste błędy

Zdarza się, że kierowcy nie zauważą żółtej flagi i kontynuują jazdą w normalnym tempie. To bardzo niebezpieczne i nieodpowiedzialne. Żółta flaga często jest pokazywana wtedy, kiedy któryś z uczestników jazd wypadnie z toru. Wpadnięcie na niego przez kolejnego kierowcę mogłoby się skończyć tragicznie.

Flaga zielona

  • Co znaczy?

Tor wolny od przeszkód, wszystko w porządku.

  • Co mam robić?

Jedź… Jeśli na torze pojawił się wcześniej jakiś problem i był sygnalizowany flagą żółtą, flaga zielona ją odwołuje.

  • Częste błędy

Nie spotkałem się z błędami popełnianymi w związku z pokazaniem zielonej flagi. Zielony kolor intuicyjnie kojarzy się z zielonym światłem na drogach i na ogół nikt nie ma problemu z poprawnym rozumieniem tej flagi.

Flaga czerwona

  • Co znaczy?

Trening jest przerwany.

  • Co mam robić?

Zwolnij, zachowaj szczególną ostrożność, nikogo nie wyprzedzaj, dokończ okrążenie i zjedź do depot.

  • Częste błędy

Zdarza się, że komenda „przerwany trening” jest przez kogoś rozumiana zbyt dosłownie i zamiast ostrożnie dokończyć okrążenie i zjechać do depot, delikwent wpada na pomysł zatrzymania się na torze. Tego oczywiście nie wolno robić. Pod żadnym pozorem nie wolno się również zatrzymywać obok kolegi, który się przewrócił.

Flaga niebieska

  • Co znaczy?

Zbliża się do ciebie znacznie szybszy kierowca, będziesz wyprzedzany.

  • Co mam robić?

Zachowaj ostrożność, utrzymuj swój tor jazdy. Delikatnie zwolnij, ale zrób to stopniowo i płynnie. Nie chodzi o zmniejszenie tempa prawie o połowę, tylko nieznaczne odpuszczenie, aby ułatwić szybszemu wyprzedzanie.

  • Częste błędy

Niekiedy kierowca myśli, że widząc niebieską flagę musi zjechać do krawędzi toru, aby przepuścić szybszego. To nieprawda. Należy kontynuować jazdę swoim torem jazdy, aby nie wprowadzać niepotrzebnego zamieszania. Jesteśmy przewidywalni wtedy, kiedy utrzymujemy swój tor jazdy i nie wykonujemy nagłych, gwałtownych manewrów.

Flaga czarna

  • Co znaczy?

Prawdopodobnie coś nabroiłeś… Jest to sygnał dla pojedynczego kierowcy, że po zakończeniu okrążenia musi zjechać z toru do depot. W wyścigu czarna flaga oznacza po prostu dyskwalifikację zawodnika.

  • Co mam robić?

Zakończ okrążenie i zjedź grzecznie do depot. Tam na pewno się dowiesz, co było przyczyną „ściągnięcia cię” z toru. Być może popełniłeś jakiś poważny błąd, zachowałeś się niesportowo lub stwarzałeś zagrożenie dla innych.

  • Częste błędy

Zdarzyły się przypadki, kiedy kierowca, po zobaczeniu czarnej flagi, próbował zatrzymać się na torze, żeby spytać machającego flagą, o co mu chodzi… Sam byłem świadkiem takiej sytuacji na jednym z treningów.

Flaga czarna z pomarańczowym kołem

  • Co znaczy?

Problemy techniczne z motocyklem. Jest to sygnał dla pojedynczego kierowcy, że w jego motocyklu pojawił się problem, który zagraża bezpieczeństwu (zarówno jego, jak i innych).

  • Co mam robić?

Z zachowaniem szczególnej ostrożności zakończ okrążenie i zjedź do depot, gdzie sprawdzisz, co dzieje się z twoim motocyklem.

  • Częste błędy

Nie spotkałem jeszcze żadnych zabawnych historii związanych z nierozumieniem tego typu flagi i mam nadzieję, że nigdy nie spotkam…

Flaga w żółto-czerwone pasy

  • Co znaczy?

Zmiana przyczepności nawierzchni. Na torze mógł się pojawić żwir, olej, płyn chłodniczy lub inna substancja, albo przedmiot.

  • Co mam robić?

Kontynuuj jazdę, ale zwolnij i zachowaj szczególną ostrożność.

  • Częste błędy

W związku z tym, że to mniej popularna i rzadziej stosowana flaga, niektórzy kierowcy zapominają, co oznacza.

Flaga biała z czerwonym diagonalnym krzyżem

  • Co znaczy?

Pierwsze krople deszczu w najbliższej sekcji toru.

  • Co mam robić?

Zachowaj ostrożność, przygotuj się na zmianę przyczepności nawierzchni.

  • Częste błędy

Podobnie, jak w przypadku flagi w żółto-czerwone pasy, flaga biała z czerwonym krzyżem również jest mniej popularna i czasami nierozpoznawana przez nowicjuszy na torze.

Flaga biała z czerwonym diagonalnym krzyżem pokazywana jednocześnie z flagą w żółto-czerwone pasy

  • Co znaczy?

Deszcz i mokra nawierzchnia w najbliższej sekcji toru.

  • Co mam robić?

Jest ślisko, więc zachowaj ostrożność, zwolnij.

  • Częste błędy

Podobnie, jak w poprzednich dwóch przypadkach.

Biało-czarna szachownica

  • Co znaczy?

Koniec wyścigu lub sesji treningowej.

  • Co mam robić?

Dokończ okrążenie i zjedź do depot. Pamiętaj, aby zjeżdżając z toru do depot zawsze sygnalizować ten manewr przez wcześniejsze podniesienie ręki lub wystawienie nogi.

  • Częste błędy

Może nie często, ale zdarza się, że podczas jazd treningowych ktoś jest tak skoncentrowany na jeździe, że nie zauważa „szachownicy” i rozpoczyna kolejne okrążenia, zamiast zjechać z toru. Kolejna grupa czeka już na swój wyjazd w depot i nie może wyjechać, dopóki ostatni zawodnik z poprzedniej grupy nie opuści toru… To bardzo irytujące.

Jeśli byliście świadkami ciekawych, zabawnych lub niebezpiecznych sytuacji, które wynikały z niezrozumienia flag na torze, opiszcie swoją historię w komentarzach.

Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę