tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Benelli TRK 502 X - test du¿ego turystyka
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Benelli TRK 502 X - test du¿ego turystyka

Autor: Artur Wajda 2021.05.06, 09:46 4 Drukuj

Benelli TRK 502 X swój rynkowy debiut miało w 2020 roku  i jest w prostej linii rozwinięciem projektu turystycznego motocykla TRK 502. Przedstawienie propozycji adventure w jego pełnowymiarowych gabarytach, oferowanych w tym stylu, z silnikiem o pojemności 500 cc wywoływało - delikatnie rzecz ujmując - lekki uśmiech wśród znawców tematu. Wywoływało burzę, bo sytuacja wymknęła się spod kontroli konkurencji. Okazało się mianowicie, że w zeszłym roku Benelli w wersji TRK i TRK X był najlepiej sprzedającym się motocyklem we Włoszech w swoim segmencie. O rozwinięciu Benelli TRK 502 w wersję, sprzyjającą wyprawom przez szutry i bezdroża, napisano już wiele artykułów. Nasz portal też miał okazję o tym nadmienić, dlatego występując w roli osoby, która jeździła tą konstrukcją po zgoła dwóch latach od premiery, chcę zwrócić uwagę na kilka aspektów, które wydaje się, że zostały pominięte w poprzednich opisach.

Pierwszy kontakt z tym motocyklem miałem podczas jednego z treningów, które prowadziłem na Torze Modlin w 2020 roku. Na Benelli TRK 502 zawitał wtedy na tor jeden z kolegów naszej redakcji. Moje pierwsze odczucie, kiedy zrobiłem nim kilka okrążeń, było przeciętne. Moją uwagę zwróciły wtedy miarowo rosnące obroty bez efektu dynamicznego wyprowadzenia pojazdu z zakrętu. Te wspomnienia tkwiły w mojej pamięci do czasu, gdy sam przystapiłem do testu Benelli TRK 502 X. Testowałem ten motocykl już nie na torze, a w warunkach, do których został on przeznaczony.

NAS Analytics TAG

Już przejechanie kilkudziesięciu pierwszych kilometrów w zwykłym  ruchu drogowym wyjaśniło mi, w czym tkwi błąd pobieżnej oceny tego motocykla. Masa własna wraz z paliwem, oscylująca na poziomie około 230 kilogramów, nie może być dynamicznie rozpędzana przez jednostkę generującą 48 koni mechanicznych. Nie stanowi to jednak przeszkody, aby motocykl pewnie i stabilnie prowadził się po krzywiznach zakrętów zwykłych asfaltowych ulic. Motocykl był wyposażony fabrycznie w opony Metzeler, które - jeżeli  zajdzie potrzeba przejazdu na skróty przez szutry i leśne ścieżki - też okazały się być dużym atutem. Sam miałem okazję się o tym przekonać.

Stosunek mocy do wagi nie jest problemem  przy wyprzedzaniu, bo wystarczy zbić dwa biegi w dół  sześciostopniowej skrzyni biegów i żywiej reagujący wtedy silnik spokojnie nas wesprze w tym manewrze. Aby tak naprawdę wyrobić sobie opinię, należy danym motocyklem odbyć kilka jazd. Najlepiej jak to będzie proces, który potrwa przez kilka dni. Nie wszyscy jednak mają takie możliwości, gdyż jazda testowa najczęściej jest ograniczana do kilku godzin. Na więcej nie pozwala zazwyczaj konieczność zapewnienia dostępności egzemplarza testowego innym klientom.

Co otrzymujemy za cenę, skalkulowaną na poziomie 26 tys.? Wydaje się, że dość dużo. W Benelli TRK 502 X znajdziemy  sporo elementów, które można przypisać segmentowi motocykli premium. Osłony nadgarstków kierowcy, wzmocnione aluminium,  czy też osłony - tzw. gmole - umieszczone na wysokości chłodnicy, których szerokość wystarcza do ochrony przed uszkodzeniem podczas przewrotki. Zastosowano też ażurowaną osłonę chłodnicy, która chroni ją w przypadku większych kamieni, mogących wydostać się na nią spod przedniego koła. Centralna podstawka wydaje się być zbędnym dołożeniem dodatkowych kilogramów, ale znakomicie ułatwia konserwację, czy choćby ubieranie motocykla w kufry. Kufry te można dokupić za dość rozsądną cenę około 3 000 zł. Układ wydechowy ze stopu  - jak zaznaczył producent - "lekkiego" wygląda bardzo nowocześnie i kształtem nie odbiega od konstrukcji droższej konkurencji. Dodatkowo generuje charakterystyczny chrapliwy dźwięk, zwracający na siebie uwagę. Aluminiowe felgi kół, zaplecione stalowymi szprychami, nie tylko dopełniają całości designu, nad którym pracowali włoscy styliści, ale również zapewniają większą odporność na to, może nas spotkać w terenie. Oczywiście motocykl wyposażony jest także w przednią osłonę od wiatru. Jeżeli jesteś osobą o dużym wzroście i potrzebujesz wyższej osłony z przodu, to możesz wymienić przednią szybę na większą, akcesoryjną. Ja, przy wzroście 171 cm, nie miałem powodów by narzekać na ochronę przed wiatrem. 

Benelli TRK 502 X jest motocyklem, który w zamyśle został zaprojektowany do codziennej eksploatacji. Dzięki rozsądnym cenom nie musimy się za bardzo martwić tym, co boli właścicieli drogich jednośladu, a mianowicie obtłuczeniami i obtarciami. Jest to moim zdaniem motocykl, który ma przede wszystkim służyć i dawać przyjemność z jazdy. Zastanowiłbym się jednak nad tym, czy kupować Benelli TRK 502 X na pierwszy motocykl na kategorię A2, bez uprzedniego rzetelnego przećwiczenia techniki jazdy. Moja uwaga wynika z tego, że masa motocykla jest dość duża i osoby bez doświadczenia mogą mieć na początku problemy z jej opanowaniem. Za cenę 26 000 zł otrzymujemy fajne wyposażenie i wygląd, który przez niektórych znawców tematu uznawany jest za konkurencyjny dla podobnych modeli włoskiej lub brytyjskiej produkcji. Gdy zdecydujemy się wydać trochę więcej, bo około 30 tys. zł, to możemy zatankować motocykl "pod korek", dołożyć do niego wspomniane  wcześniej kufry i śmiało udać się w dalszą podróż. Benelli TRK 502 X jest dowodem na to, że współpraca między włoskimi stylistami i chińskimi wytwórcami od pewnego czasu układa się coraz lepiej i za bardzo atrakcyjną cenę otrzymujemy motocykle, które wyróżniają się atrakcyjnym wyglądem i przede wszystkim funkcjonalności.  

Dane techniczne

Silnik:

RODZAJ rzędowy, dwucylindrowy, czterosuwowy, 4 zawory na cylinder DOHC
POJEMNOŚĆ 500 c.c.
ŚREDNICA X SKOK 69x66.8
STOPIEŃ SPRĘŻANIA 11,5:1
ZNAMIONOWA MOC WYJŚCIOWA 35kW (48 km) przy 8500 r/min
MAKSYMALNY MOMENT OBROTOWY 46Nm/6000r/min
SMAROWANIE pompa oleju z wymuszonym obiegiem
ZASILANIE wtrysk paliwa
UKŁAD WYDECHOWY Katalizator, sonda lambdansors
NORMA SPALIN Euro 5
SPRZĘGŁO wielotarczowe, mokre
SKRZYNIA BIEGÓW 6-cio biegowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU łańcuch
ZAPŁON ECU - TLI
ŚWIECA ZAPŁONOWA NGK CR8E
ROZRUCH elektryczny
ZUŻYCIE PALIWA 3,9 l/100km
EMISJA CO2 91 g/km
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê