tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Benelli 302 S - dane techniczne, opis, wady, zalety
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Benelli 302 S - dane techniczne, opis, wady, zalety

Autor: Pawe Kowalski 2021.05.03, 10:23 Drukuj

Benelli BN302S został stworzony z myślą o ciężkich warunkach drogowych, spotykanych w Azji. Z założenia miał być praktyczny, trwały i możliwie wytrzymały. Za jego wygląd wzięło się włoskie studio projektowe. Połączenie włoskiego wyczucia piękna oraz surowych założeń co do warunków eksploatacji zaowocowało bardzo ciekawym motocyklem. Jaki jest Benelli 302 S?

Gdy myślę o Benelli BN 302 S, to przychodzi mi do głowy bajka o "Brzydkim Kaczątku". To "Brzydkie kaczątko", to oczywiście tylko żart. Benelli 302 S jest naprawdę ładnym motocyklem, tyle że jak dotąd był on, podobnie jak to "kaczątko", motocyklem niedostatecznie docenianym. Wynika to z faktu, że na naszym rynku nadal króluje opinia, iż nie ma sensu kupować motocykla o pojemności 300 cm3, jeżeli na prawo jazdy kategorii A2 możemy od razu kupić 500 cm3. Wybaczcie moją subiektywną opinię, ale powinno się przekonywać wszystkich nowych kierowców, żeby zaczynali swoją przygodę właśnie od małych pojemności. 

NAS Analytics TAG

Dla kogo jest Benelli 302 S?

Benelli BN302S to bardzo dobry motocykl na start zwłaszcza, że w tym segmencie konkurencja troszkę się wykrusza, głównie przez normę EURO5.

Przejdźmy do rzeczy. Włoska firma Benelli, która miała bardzo bogatą historię i zdążyła już zapisać na swoim koncie wiele osiągnięć, została przejęta przez chiński koncern Qianjiang Motor Group, wchodzący w skład gigantycznego koncernu Geely. Warto się w tym miejscu na chwilę zatrzymać przy samym holdingu Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd (ZGH). Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę, że ten chiński koncern produkuje takie samochody, jak Lotus czy Volvo, a przy tym jest znaczącym udziałowcem producenta samochodów marki Mercedes. Po nabyciu Benelli Chińczycy postanowili pozostawić studio projektowe w rękach kogoś, kto zna się na rzeczy. Dzięki temu główny inżynier marki, Stefano Michelotti, oraz jego zespół techniczny zostali na ojczystej ziemi Benelli, czyli we Włoszech.

Inżynierowie zabrali się do pracy, mając jedno główne założenie: stworzyć motocykl, który będzie praktyczny, trwały i możliwie wytrzymały w często spotykanych w Azji, ciężkich warunkach drogowych. Właśnie rynek dalekowschodni miał być głównym odbiorcą modelu BN302S. Jak na Włochów przystało, design musiał być nawiązaniem do klasycznej włoskiej motoryzacji, czyli kratownicowa rama, dobrze zachowane proporcje i właściwości jezdne, zadowalające nawet tych bardziej wybrednych użytkowników.

Trochę danych technicznych Benelli 302 S

Względy ekonomiczne również miały znaczenie, ponieważ cena BN302 musiała być niewygórowana. Aby tego dokonać, należało skorzystać z już posiadanych i sprawdzonych komponentów. Silnik dwucylindrowy, rzędowy, ośmiozaworowy DOHC o pojemności 300 cm3 został zrobiony z dobrze znanej 600-tki Benelli. Zachowano tę samą kompresję 12:1 oraz ten sam rozmiar zaworów - 25 mm ssanie i 22 mm wydech. Ustawiono je odpowiednio pod kątem 14,8 i 14 stopni w stosunku do osi cylindra, co sprawia, że komora spalania nie jest tak kompaktowa, jak ma to miejsce we współczesnej motoryzacji. Jednak nie oczekujcie tu silnika hemi. Za dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza odpowiadają 37 mm przepustnice. Wszystkim zarządza moduł firmy Delphi, który zbiera informacje z aż dwóch sond lambda, po jednej na każdy cylinder. Trzysetka legitymuje się mocą 38 KM oraz 27 Nm momentu obrotowego. Wartości te są osiągane odpowiednio przy 10 000 obrotów w przypadku mocy i 9 000 tysiącach obrotów na minutę w przypadku momentu obrotowego. Co ciekawe, u japońskiej konkurencji wyniki są prawie takie same, ale są osiągane o 1 tysiąc obrotów wyżej.  Jak przystało na klasycznego rzędowego twina z wykorbieniami 360 stopni.

Aby zniwelować wibracje, jakie daje taki układ wykorbień, zastosowano wałek wyrównoważający oraz dobrano odpowiednio przeciwwagi, a zaawansowany układ zapłonowy zwieńczył dzieło. Motocykl jest stosunkowo duży, jak na niewielką pojemność silnika. Niestety masa motocykla jest również spora, ponieważ wynosi 185 kg w stanie suchym. Geometria BN302S odpowiada motocyklom sportowym. Również 41 mm widelec w technologii USD oraz dwie 260 mm tarcze hamulcowe i czterotłoczkowe zaciski dają gwarancję, że motocykl będzie się dobrze prowadził i odpowiednio hamował w każdych warunkach dzięki systemowi ABS. Rozłożenie masy motocykla także zasługuje na pochwałę, gdyż wynosi 51/49. Aluminiowe koła z oponami o rozmiarze 120/70-17 oraz 140/70-17 dopełniają dzieła. Motocykl nie jest wysoki, dzięki czemu motocykliści o niedużym wzroście, odnajdą się na nim bez problemu.

Benelli 302 - podsumowanie

Ja osobiście czekam na początek sezonu i test Benelli BN302S na torze Modlin. Jeździłem tam już kilkoma motocyklami o pojemności od 125 do 400 cm3 i uważam, że ten obiekt pozwoli na obiektywną ocenę właściwości jezdnych, sprawności działania zawieszenia oraz skuteczności układu hamulcowego. Tutaj producentowi należy się pochwała za przewody hamulcowe w stalowym oplocie. Oczywiście nie omieszkam wypróbować BN302S również w warunkach miejskich. Wiosno przybywaj!


 

Benelli 302 S - dane techniczne

Silnik

Rodzaj: dwucylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, 4 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 300 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka: 65 mm x 45,2 mm

Stopień sprężania: 12:1

Moc maksymalna: 28 kW (38 KM) przy 11000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 25,6 Nm przy 9000 rpm

Smarowanie: mokra miska olejowa

Zasilanie: wtrysk paliwa

Układ wydechowy: z katalizatorem, norma Euro 5

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre

Skrzynia biegów: 6-biegowa

Przeniesienie napędu: łańcuch

Zapłon: elektroniczny

Rozruch: elektryczny

Średnie spalanie: 4.3 l / 100 km

Emisja CO2: 99 g/km


 

Podwozie

Rama: kratownicowa, stalowa

Zawieszenie przednie: upside-down 41 mm, regulacja tłumienia odbicia, skok 135 mm

Zawieszenie tył: boczny element resorująco-tłumiący, regulacja napięcia wstępnego i tłumienia odbicia, skok 46 mm Centralny amortyzator z hydrauliczną regulacją

Hamulec przedni: podwójny, tarczowy 260 mm, zaciski czterotłoczkowe

Hamulec tylny: tarczowy 240 mm, zacisk jednotłoczkowy

Opona przednia: 120/70-ZR17

Opona tylna: 160/60 - ZR17


 

Wymiary i masy

Rozstaw osi: 1410 mm

Długość: 2130 mm

Wysokość (bez lusterek): 1120 mm

Szerokość (bez lusterek): 800 mm

Wysokość siedzenia: 795 mm

Prześwit: 175 mm

Masa własna (bez płynów): 185 kg

Pojemność zbiornika paliwa: 16 l (w tym rezerwa 3 l)

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

NAS Analytics TAG
Zobacz rwnie

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr