tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 ADAS to zaawansowany system, ale ślepy na motocyklistów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

ADAS to zaawansowany system, ale ślepy na motocyklistów

Autor: Andrzej Sitek 2025.02.24, 11:52 Drukuj

Nowoczesne systemy wspomagania kierowcy (ADAS), wykorzystujące kamery i radary, miały zrewolucjonizować bezpieczeństwo na drogach, ale okazuje się, że nie wszystko działa tak, jak powinno.

Najnowsze testy przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych i Europie wykazały, że wiele samochodów wyposażonych w automatyczne systemy hamowania awaryjnego (AEB) nie radzi sobie z wykrywaniem motocyklistów, co może prowadzić do tragicznych w skutkach wypadków.

NAS Analytics TAG

Amerykański Instytut Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) opublikował wyniki testów trzydziestu nowych modeli samochodów. Choć 22 pojazdy uzyskały ocenę "dobrą" lub "akceptowalną", motocykliści nadal pozostają w strefie podwyższonego ryzyka. Siedem modeli otrzymało ocenę "słabą" i nie zareagowało prawidłowo na obecność nieruchomego manekina motocyklisty, nawet przy prędkości 50 km/h. Niektóre auta ledwo zwolniły lub w ogóle nie wydały ostrzeżenia. Co gorsza, nawet pojazdy ocenione jako "akceptowalne" nie były w stanie uniknąć kolizji z motocyklem przy teście przeprowadzonym przy prędkości 70 km/h - chociaż w większości przypadków udało im się przynajmniej znacząco zmniejszyć prędkość przed uderzeniem.

Podobne wyniki przyniosły testy przeprowadzone w Europie przez Euro NCAP. Okazało się, że samochody wyposażone w systemy rozpoznawania przeszkód, które bez problemu wykrywają inne pojazdy, mają znacznie większy problem z mniejszymi obiektami, takimi jak motocykle. To poważny problem, zwłaszcza że coraz więcej pojazdów korzysta z systemów ADAS, a kierowcy mogą zacząć polegać na ich działaniu, nieświadomi ich ograniczeń.

Choć technologia stale się rozwija, eksperci ostrzegają, że obecnie znajduje się w niebezpiecznej fazie przejściowej. David Harkey, prezes IIHS, podkreśla, że systemy, które dobrze radzą sobie w testach, mogą uratować wiele istnień, ponieważ pomagają uniknąć najgroźniejszych rodzajów kolizji czołowych. Jednak w odniesieniu do motocyklistów wciąż pozostaje wiele do poprawy.

"Zapobieganie wypadkom przy wyższych prędkościach, zwłaszcza w odniesieniu do motocykli, nadal stanowi wyzwanie dla niektórych systemów" - przyznaje Harkey. Zwraca uwagę, że motocykle są szczególnie trudnym celem dla kamer i radarów, a w przypadku kolizji ich kierowcy są praktycznie bezbronni.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę