tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Żużlowa Jawa - krótka historia wielkiego producenta
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Żużlowa Jawa - krótka historia wielkiego producenta

Autor: Daniel Kapica 2009.01.14, 10:41 Drukuj

Mimo, iż lata dominacji w klasycznym żużlu czeskie silniki mają już za sobą, to jednak wciąż odgrywają w nim dużą rolę

Jawa - tej nazwy kibicom czarnego sportu i nie tylko tłumaczyć nie trzeba. Mimo, iż lata dominacji w klasycznym żużlu czeskie silniki mają już za sobą, to jednak wciąż odgrywają w nim dużą rolę. Prześledźmy zatem historię Jawy.

Wszystko zaczęło się od silników angielskiej firmy JAP, które w powojennym speedwayu nie miały sobie równych, jednak „żelazna kurtyna" wykluczała sprowadzenie tych maszyn do bloku wschodniego. Czech Jaroslav Simadl postanowił w swoim warsztacie w Divisovie budować repliki zachodniej maszyny. Na świecie motocykle z Divisova znane były pod nazwą Eso, zaś w Czechach - As. Ostatnią maszyną pod tą nazwą był motocykl ESO 500 wyprodukowany w 1954 roku. Ta dwuzaworowa maszyna o wadze 28 kilogramów, pojemności ok. 496 cm3 miała moc 49 KM, przy 7000 obrotach na minutę.

Rok 1963 to przejęcie wytwórni silników i motocykli przez kombinat Jawy. Już w tym roku wyprodukowano pierwszy silnik pod tą nazwą, oznaczony numerem 890. Ta jednostka napędowa nie różniła się zbytnio od swojego poprzednika (ESO 500). Przewyższała go tylko mocą większą o 3 KM. Nowozelandczyk Barry Briggs na stadionie Ulevi w szwedzkim Goeteborgu w 1966 roku, startując na motocyklu napędzanym tym silnikiem, wywalczył swój czwarty tytuł Indywidualnego Mistrza Świata na Żużlu. To pozwoliło czeskiej firmie na światową ekspansję tym bardziej, że z chwilą przejęcia zakładów przez Jawę prawie całkowicie zarzucono produkcję jednostek napędowych do wyścigów szosowych, skupiając się wyłącznie na produkcji na potrzeby czarnego sportu. Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, skąd wzięła się nazwa Jawa. Jest to dość popularny za żelazną kurtyną sylabowiec, który składał się z dwóch słów: „Janecek" (założyciel firmy) oraz „Wanderer". O ile pierwsza część jest bardzo jasna, to druga sprawia już trochę problemów. Czym był Wanderer? Otóż jest to pierwszy motocykl produkowany przez Jawę na licencji niemieckiej.

W latach siedemdziesiątych Czesi po raz pierwszy musieli stoczyć poważną walkę z konkurencją. Mowa tu o silnikach Wesakle, a później Goddenach, które montowano do ram od Wesakla. Te dwie jednostki napędowe posiadały już cztery zawory i przewyższały mocą oraz żywotnością konstrukcję z Divisowa. Jednak nie było aż tak źle, jak się mogło wydawać. Oprócz wspomnianego już Barrego Briggsa tytuły najlepszych jeźdźców na świecie zdobyli Ivan Mauger, Ole Olsen, Jerzy Szczakiel i Michael Lee. W sumie było ich aż jedenaście, a wszystko to dzięki czeskiej konstrukcji.

Kolejne lata w historii Jawy nie były już tak burzliwe. W 1984 roku wprowadzono do produkcji jednostkę, której nadano numer 897 z wałkami rozrządu i zaworami w głowicy. W tym samym czasie na żużlowy rynek weszły silniki GM, konstruowane przez włoskiego zawodnika Giuseppe Marzotto, startującego pod pseudonimem Charlie Brown. Włoska jednostka napędowa sprawiła, że czasy Golddenów i Wesaklów bardzo szybko się skończyły.

W 1989 roku z zakładów Jawy wyodrębniono Jawa Divisov a.s. Zakład ten do dziś zajmuje się wyłącznie produkcją motocykli żużlowych, na tory klasyczne, długie, lodowe oraz trawiaste.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę