Zakup motocykla u¿ywanego - co sprawdzaæ? - strona 2
Punkty kontrolne
No dobra. Dość tego przynudzania. Poniżej znajdziecie wyszczególnione elementy motocykla, którym warto przyjrzeć się uważniej. Warto ją sobie wydrukować i oglądając upatrzoną sztukę kontrolować punkt po punkcie.
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Marc Marquez, Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez i inni w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP
KUP TERAZ. WYSY£KA GRATIS »
- rysy, uszkodzenia lakieru. Na metalowych częściach jest to problem , skutkiem jest rdza. Stan lakieru mówi wiele o tym jak poprzedni właściciel dbał o motocykl oraz jakie uszkodzenia i późniejsze naprawy są udziałem danego egzemplarza.
- symetryczność czachy względem motocykla. Patrząc z przodu na motocykl bardzo łatwo wychwycić częste skrzywienia stelaża owiewek. Nierówne szczeliny i niesymetryczne (bok do boku) linie łączenia owiewek dowodzić mogą powypadkowej historii
- symetryczność zadupka względem motocykla ( patrząc z tyłu). Uwagi takie same jak w przypadku sprawdzania symetryczności czachy.
- stan tłumików. Porysowane, malowane puszki to dowód szlifów. Wgięcia od strony koła są często dowodem na poważny wypadek. Rozprute, puste puszki prowadzić mogą do zaburzeń w pracy silnika, w skrajnych wypadkach do jego uszkodzenia.
- stan stopek, ich mocowań (czy nie były szlifowane, spawane, prostowane). Przy wywrotce są to elementy ulegające uszkodzeniu jako pierwsze. Zwróć uwagę na próby „zacierania" śladów przez delikatne zeszlifowanie rys i bruzd.
- stan siedzenia. Stan siedzenia mówi wiele o przebiegu.
- wygląd plastików od środka (czacha i pod siodłem). Oglądając plastiki koniecznie obejrzyj je uważnie od środka. W miarę możliwości - zdemontuj je. Oglądając owiewki zwracaj uwagę na urwane mocowania, ślady klejenia, pozostałości po lakierowaniu, nieoryginalne śruby. Im więcej znajdziesz tego typu rzeczy, tym gorzej.
- stan ramy. Tego na oko nie da się ocenić. Jeśli masz podejrzenia co do geometrii motocykla, to czeka Cię wizyta w firmie dysponującej sprzętem do pomiaru geometrii ram.
- stan opon. Więcej o charakterystyce opon dowiesz się tutaj oraz tutaj na temat ich użytkowania
- stan felg (przeciągnij palcem po rantach, czyli po obwodzie. Od razu poczujesz, czy były prostowane, albo szlifowane). Stan felg ma fundamentalne znaczenie dla trakcji motocykla, trwałości łożysk i bezpieczeństwa eksploatacji.
- stan lag (rury wewnętrzne) - nie może być przetarć, rdzy, żadnych mechanicznych uszkodzeń
- stan rur widelca (rury zewnętrzne) - nie może być żadnych uszkodzeń. Jeśli są, to zachodzi poważne podejrzenie przeszłości powypadkowej
- stan klocków hamulcowych, jak je sprawdzić dowiesz się tutaj
- hamulce - cieknąca pompa, płynąca klamka, puchnące przewody, to sygnały że układ hamulcowy nie spełnia kryteriów pozwalających na bezpieczną jazdę
- stan tarcz (głębokie bruzdy wskazują na duże zużycie i duży przebieg).
- łożysko główki ramy - jak je sprawdzić dowiesz się tutaj
- łożyska w kołach - jak je sprawdzić dowiesz się tutaj
- stan zawieszenia. Jeśli naciskając widelec i tył motocykla czujesz, że po tłumieniu zostało jedynie wspomnienie, to bardzo prawdopodobne, że czeka cię kosztowna ingerencja w zawieszenie.
- zacznij od zmierzenia poziomu oleju. Brak oleju w okienku, lub na bagnecie to sygnał, że sprzedający jest zupełnym dyletantem jeśli chodzi o obsługę motocykla. Tym uważniej obejrzyj wtedy resztę maszyny.
- jak uruchamia się silnik na zimno i na ciepło. W obu przypadkach rozruch nie może stanowić żadnego problemu.
- jak pracuje rozgrzany na wolnych obrotach. Tutaj każdy silnik ma swój charakterystyczny odgłos pracy. Niezależnie od tego wszelkie metaliczne, głośne hałasy są powodem do niepokoju
- czy silnik nie dławi się przy przyspieszaniu. Jednostka napędowa powinna płynnie nabierać obrotów w całym zakresie pracy. Sprawdź to dopiero, gdy rozgrzejesz silnik!
- czy pojawia się dymienie. Dopuszczalny jest lekki, ciemny dym w chwili zwiększa obrotów. Jasny dym, zarówno przy wchodzeniu na obroty jak i przy schodzeniu z niego jest sygnałem uszkodzenia silnika lub jego znacznego wyeksploatowania
- czy nie ma wycieków (sprawdź dokładnie)
- kiedy całość jednostki napędowej była serwisowana? Nie wystarczają same wymiany oleju. W silniku są także filtry, świece zapłonowe, czy choćby zawory wymagające regulacji
- w jakim stanie jest łańcuch - jak to sprawdzić dowiesz się tutaj
- jak nasmarowane są linki - sprawdzisz to przez użycie dźwigni, powinny pracować lekko i płynnie
- światła. Ostatnio do Polski trafiają motocykle z Wielkiej Brytanii, kiedyś podobna sytuacja dotyczyła pojazdów sprowadzanych z Japonii. Z uwagi na lewostronny ruch w tych krajach lampy są tam również „lewostronne" kształtując snop światła odwrotnie niż ma to miejsce w pojazdach przystosowanych do ruchu prawostronnego. Często ten sam problem dotyczy części pojazdów z USA, gdzie instalowane są reflektory symetryczne. Jeśli sprzedawany motocykl posiada takie lampy, to nie przejdziecie przeglądu technicznego na stacji diagnostycznej. Osobnym tematem jest, że stan reflektora mówi sporo o historii pojazdu.
- kierunki. Oryginalne są drogie, dlatego po wypadku najczęściej zamieniane są na najtańsze zamienniki. Nie dajcie sobie wmówić, że oryginalne zostały wymienione bo były brzydkie.
- kontrolki i przyrządy pokładowe. Wszystko tutaj musi być sprawne. Nie działające liczniki przebiegu dziennego to często wynik prób „korekty" przebiegu. Migające na czerwono lampki układu wtryskowego lub zapłonowego to sygnał, że w komputerze pokładowym pojawiły się jakieś błędy
- akumulator. Jakiekolwiek ślady nalotu na klemach oznaczają bliski koniec akumulatora. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj
- ogólna elektryka - przetarcia przewodów, niedziałające światła, czy przewody są oryginalne, dodatkowe kostki, światełka, diody, czy bezpieczniki są odpowiedniej wartości itd.
- płyn chłodniczy. Jaki jest jego poziom i czy nie jest to zwykła woda
- czy wszystko się łatwo zamyka i otwiera? Opornie otwierający się bak, czy też nie chcące otworzyć się siedzenie to często sygnał, że po wypadku nie wszystko zostało odpowiednio „naciągnięte" i wyprostowane. To poważny sygnał potencjalnej powypadkowej przeszłości.
- mocowanie plastików i lusterek. Czy są oryginalne śruby, albo czy przynajmniej są właściwych wymiarów. Często naprawiane na szybko i dziadowskimi sposobami motocykle doznają w trakcie jazdy dalszych uszkodzeń powodowanych niewłaściwym mocowaniem elementów.
- ile jest kluczyków. Jeśli właściciel deklaruje czystą historię pojazdu powinien mieć do niego oryginalne kluczyki w takiej ilości w jakiej sprzedaje je producent. Bardzo ważna uwaga! Brak oryginalnego kluczyka i pojawiający się kluczyk dorabiany to bardzo zły sygnał! W bardziej cywilizowanych krajach Europy zachodniej po wypadku właścicielowi odbierane są oryginalne kluczyki. Dopiero po inspekcji technicznej i orzeczeniu o możliwości naprawy motocykl jest naprawiany. W innym przypadku, gdy dany pojazd jest zbyt mocno rozbity, po prostu wyrzuca się go na śmietnik. Rozumiecie, co mam na myśli...
- jakie są dokumenty do tego motocykla? O tym jakie potrzebujesz dokumenty do przerejestrowania maszyny dowiesz się tutaj
Jeśli macie więcej pytań - zapraszamy do dyskusji na forum, postaramy się udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania!











Komentarze 36
Poka¿ wszystkie komentarze"Ale¿ panie, wszystko jest OK. ¯aden bieg nie wypada, ga¼niki regulowane by³y niedawno a wogóle to ma³o nim je¼dzi³em" - nie zna³em siê no i mam ale przynajmniej teraz wiem co sprawdziæ przy ...
OdpowiedzJak na 1szy/2moto po 125, do mo¿e HONDA CBF 600?
OdpowiedzLepiej kupiæ nowego chiñczyka czy zakatowanego odpicowanego japoñca???
OdpowiedzPowiem ci tak. Kuzyn kupi chinolca za 3500 i mu rama pekla po kilku tys kilometrow. Oczywiscie to nie revula ale chinolce sa baaardzo awaryjne. Nawet na youtube jest koles ktory nagrywa jazde zipp pro 50 i zajarany nim nagle sie zatrzymuje bo mu zipp przestal dzialac. Lepiej kupic japomca i troche w niego zainwestowac niz kupic chinola i stracic cala kase. Takie moje zdanie.
OdpowiedzJak kupiæ u¿ywany motocykl: http://www.poboczem.pl/filmiki/video,vId,490306,vSort,1,vTime,3
OdpowiedzWcale nie jest problemem kupno u¿ywanego, fajnego motoru. Znacznie gorzej jest kupiæ tani, nowy tego typu http://www.tylkomotory.pl/aktualnosc/motory-z-tajwanu
OdpowiedzCzy ktos orientuje sie gdzie mozna wypozyczyc albo kupic tanio uzywane BMW GS 1150 lub 1200 lub KTM 990. Dzieki.
Odpowiedzczesc, znacie firmy które zajmuj± siê wyjazdami w celu sprawdzenia jego stanu??
Odpowiedz