tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Suzuki Intruder C1800R - stoi na stacji lokomotywa...
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Suzuki Intruder C1800R - stoi na stacji lokomotywa...

Autor: Łukasz „Boczo” Tomanek 2010.09.24, 09:30 20 Drukuj

C1800R wyrywa do przodu w spektakularny sposób. Jeśli tak mają jeździć motocykle dla dziadków, to jutro przechodzę na wcześniejszą emeryturę.

Cała egzystencja Suzuki Intruder C1800R opiera się na życiu w cieniu swojego przebojowego brata – M1800R. Wynika to tego, że klientela chce czegoś bardziej „techno”, „modern” i innych słów, których używają prezenterzy telewizji śniadaniowej. Wszystko kręci się wokół mitu, który głosi, że osoba jeżdżąca Intruzem M1800R posiada pewne części ciała w kształcie i rozmiarze cukinii, podczas gdy C1800R jest zazwyczaj zaparkowane pod apteką. Postanowiłem sprawdzić ten mit z nadzieją obalenia go i jeśli tak mają jeździć motocykle dla dziadków, to jutro przechodzę na wcześniejszą emeryturę.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Ramiona są ci niepotrzebne, więc ci je wyrwę

C1800 wyrywa do przodu w spektakularny sposób. Nie tylko ze względu na fakt, że ramiona nagle przestają być częścią tułowia, ale także ze względu na fakt, że każdy ruch tłoka w cylindrze powoduje zmianę krajobrazu, na ten oddalony o 10 metrów. Jeżeli istnieje jakiś współczynnik definiujący ilość endorfin i adrenaliny uwalnianej w organizmie przy dynamicznym ruszaniu motocyklem z miejsca, to Intruder C1800 ma go na najwyższym możliwym poziomie. Szybkie starty z zatrzymania dają tu więcej satysfakcji, niż na jakimkolwiek innym motocyklu, wliczając w to Big Biki, sportowe litry i Yamahę V-Max. Może i jestem nudnym tradycjonalistą, ale nic nie zastąpi uczucia jazdy turem, które towarzyszy nam po dodaniu gazu w motocyklu z ogromnym silnikiem widlastym. Nie wiem, w jaki sposób specom od wydechów i ich dźwięków udało się obejść urzędników UE i ich bezlitosne, czerwone pieczątki, ale hałas, który generują dwie ogromne rury, jest niebezpiecznie zbliżony do pustych kominów customowych motocykli. Mówiąc o przyspieszeniu, trzeba poruszyć jeszcze jeden temat. Intruder jest bardzo długi i z płynami waży ponad 380 kilogramów. W praktyce przekłada się to na mocny docisk tylnego koła, które jest w stanie przenieść cały moment obrotowy na każdy z 240 milimetrów szerokości tylnej opony. Aby zostawić tzw. czarną krechę na asfalcie, trzeba się nieco postarać. Bardziej prawdopodobne jest, że w momencie zwolnienia klamki sprzęgła i odkręcenia prawej manetki w opór, zostawimy wszystkie inne pojazdy daleko w tyle.

Cywilne zastosowania ciuchci

Intruder jest jednocześnie najlepszym i najgorszym motocyklem do miasta. Najgorszym, ponieważ turlanie się do świateł czy wyjścia z wolnych zakrętów są koszmarnie trudne. C1800 waży mniej więcej tyle, co dziesięć pingwinów cesarskich, a do tego toczy się na szerokich gumach, więc jest co ujarzmiać. Co z tego, skoro człowieka aż oblatują te dziwne, satysfakcjonujące ciarki, kiedy przejeżdża przez zatłoczoną ulicę i wie, wszyscy patrzą się na niego. Prowadzenie tego motocykla trzeba zrozumieć i zaakceptować, aby zakręty pokonywać bez oddechu kostuchy na szyi, ale o tym za chwilę. C1800 jest bardzo wygodny, co jest zasługą masywnej, komfortowej kanapy i neutralnej, „jestem wyluzowany, ale wyglądam groźnie” pozycji. Jako, że jeździec jest szeroko rozpostarty za sterami, cały napór powietrza odczuwa mocniej.

Co ciekawe, Intruz przyspiesza tak mocarnie, że mimo uczucia, że za chwilę płuca wyklują Ci się plecami, nadal odkręcasz manetkę i czerpiesz masochistyczną radochę z armii niutonometrów. Prędkościomierz został wyskalowany do 240 km/h nie bez powodu i ci, którzy za nic mają rychłe zamknięcie w dębowym opakowaniu, mogą spróbować zbliżyć się do tej wartości. Intruder ma jeden z największych zbiorników paliwa, jakie widziałem. Sprawia wrażenie, jakby można go wydzierżawić pod parking. Co ciekawe, mieści jedynie 19 litrów paliwa, które idą do atmosfery zaskakująco szybko. Ogromne cylindry muszą czymś zostać napełnione. Korzystaj z zasobów tytanicznej mocy i dyryguj przepustnicą wyzwalając z rur wydechu coś, co przypomina wściekłość Zbigniewa Wodeckiego i spodziewaj się, że po 120 – 130 km od zatankowania po korek zapali się rezerwa.

Przerost tłoków nad treścią

Jednostka napędowa zastosowana w Intruderze C1800 ma wszystko duże, zwłaszcza tłoki. Ich średnica wynosi 112 mm, a to w motocyklowym świecie bardzo, bardzo dużo. Tłok od dolnego do górnego martwego punktu w cylindrze ma do przebycia dystans równy 90,5 mm, co również jest liczbą dość znaczną, która w dodatku powoduje, że wspomniane wcześniej urywanie rąk następuje wyjątkowo wcześnie. Pozytywną cechą jest praca wtrysku paliwa. Nie udało mi się zaobserwować faktu, aby po dodaniu gazu trzeba było czekać na efekty. W wielu dużych silnikach widlastych częstym minusem jest nagła, wręcz dzika reakcja na otwarcie przepustnicy z pozycji zamkniętej. W C1800 wszystko jest do opanowana i bardzo dobrze, bo przynajmniej to nie utrudnia np. powolnego włączania się do ruchu.

Prowadzenie. Temat w przypadku kobylastych cruiserów wielce kontrowersyjny. Nie będę oszukiwał. W Intruderze C1800 masę czuć w momencie zajęcia miejsca za sterami, po ruszeniu, po 300 km i wieczorem, w domu na fotelu, siedząc w nim z obolałymi od podpierania się nogami. Zawieszenie w porównaniu z M1800 zostało mocno zubożone, nie ma już widelca USD zalatującego GSX-Rem. Szukam w głowie stosownych eufemizmów dla słowa „beznadziejne” i najlepszym będzie „nie do końca doskonałe”. Najlepiej unikać dróg z jakimikolwiek nierównościami w nawierzchni. Czerpanie frajdy z pokonywania zakrętów czymś, co wchodzi w nie z podobną gracją i finezją, co sterowiec LZ 127 Graf Zeppelin może wedle niektórych podchodzić pod ekstremalny fetysz, ale… to całkiem fajne. Wymaga to jedynie świadomości czym jedziemy, ile to waży, i ile szerokości ma to coś, co styka się z nawierzchnią. Przednie hamulce, mimo, że składają się na nie dwie tarce 310mm z zaciskami 2-tłoczkowymi, nie są najbardziej skutecznymi heblami na świecie. Raczej spowalniają niż hamują i robią to ze sporym opóźnieniem. Tylny hamulec jest znacznie lepszy i używa się go częściej.

C jak Classic, a może Cool?

W gruncie rzeczy można by w ogóle nie zwracać uwagi na wady Intrudera C1800R. Przyspieszenia są po prostu zbyt ekscytujące. To tak, jakby Edycie Herbuś zwrócić uwagę, że śpi w Twoich bokserkach. W porównaniu do M1800 mocy i momentu jest mniej, ale osiągane są wcześniej. Udało się zachować wulkaniczną wręcz charakterystykę silnika i podać w klasycznym opakowaniu. Mógłbym tworzyć coraz to bardziej kuriozalne metafory na temat tego, jak Intruz nabiera prędkości i jak bardzo nie podoba się to mojej śledzionie, wątrobie i wszystkim innym organom wewnętrznym. Nie ma takiej wartości obrotowej, z której silnik nie potrafiłby jeszcze dorzucić do pieca. To dziwne i trochę onieśmielające, że coś, co wygląda jak kredens, w którym emeryt trzyma swoje lekarstwa, potrafi rozpędzić się do setki niczym 8 litrowy muscle car, a potem w taki sam sposób rozpędzić się do drugiej setki. Dlaczego zatem ktoś miałby kupować C1800 zamiast lepiej prowadzącego się M1800? Różnice w dynamice są trudno, powiedziałbym nawet, ledwo zauważalne i owszem, zawieszenie często kapituluje, podobnie jak hamulce, ale jeśli ktoś ma jakieś wątpliwości, czy ten motocykl będzie mu psuł czy poprawiał humor, niech przejedzie się nim i odkręci gaz, a wszystko stanie się jasne. I rozmyte…

Konkurenci:
Yamaha Warrior 1

Dane techniczne

Typ silnika 4-suwowy, 2-cylindrowy, widlasty, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność skokowa 1783 cm3
Średnica x skok tłoka 112.0 mm x 90.5 mm
Stopień sprężania 10.5 : 1
Moc maksymalna 114 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy 155 Nm przy 3500 obr/min
Układ zasilania wtrysk paliwa 52 mm
Rozrusznik elektryczny
Skrzynia biegów 5-stopniowa
Prędkość maksymalna
Długość całkowita 2,585 mm
Szerokość całkowita 985 mm
Wysokość całkowita 1150 mm
Rozstaw osi 1755 mm
Prześwit 135 mm
Wysokość siedzenia 705 mm
Masa własna 380 kg
Zawieszenie przód widelec teleskopowy, sprężyny spiralne, tłumienie olejowe
Zawieszenie tył wahacz wleczony, sprężyna spiralna, tłumienie olejowe, regulacja napięcia wstępnego sprężyny
Hamulce przód / tył podwójny tarczowy / tarczowy
Opony Przód: 150/80 R16M/C 71V
Tył: 240/55 R16M/C 86V
Zbiornik paliwa 19,0 L
Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia

Podczas testów jeździmy na paliwach BP Ultimate

ultimate helios

Advertisement
NAS Analytics TAG
Suzuki Intruder C1800Rwidok z lewej strony Suzuki Intruder C1800R
jazda przod Suzuki Intruder C1800Rdroga kostka Suzuki Intruder C1800R
lewy zakret Suzuki Intruder C1800Rzakret test jazda Suzuki Intruder C1800R
modelka lezakowanie Suzuki Intruder C1800Rlewa strona Suzuki Intruder C1800R
modelka na motocyklu Suzuki Intruder C1800Rmodelka pozycja za sterami Suzuki Intruder C1800R
modelka rampa Suzuki Intruder C1800Rmodelka sprawdzanie sprzetu Suzuki Intruder C1800R
modelka Suzuki Intruder C1800Rmodelka chillout Suzuki Intruder C1800R
modelka triumfalnie Suzuki Intruder C1800Rmodelka zaduma Suzuki Intruder C1800R
modelka pupa Suzuki Intruder C1800Rmodelka przy intruzie Suzuki Intruder C1800R
modelka a ty caluj mnie Suzuki Intruder C1800Rlewa strona przod Suzuki Intruder C1800R
modelka kask german Suzuki Intruder C1800Rmodelka malowanie ust Suzuki Intruder C1800R
modelka tory Suzuki Intruder C1800Rlewy bok Suzuki Intruder C1800R
lewy przod Suzuki Intruder C1800Rprawy profil Suzuki Intruder C1800R
na tle ceglanej sciany Suzuki Intruder C1800Rmotocykl od frontu Suzuki Intruder C1800R
przy scianie Suzuki Intruder C1800Rtyl motocykla Suzuki Intruder C1800R
widelec tarcza hamulcowa reflektor Suzuki Intruder C1800Rmasywny tyl motocykla Suzuki Intruder C1800R
prawy tyl Suzuki Intruder C1800Rlogo Suzuki Intruder C1800R
siedzenie pasazera Suzuki Intruder C1800Rzacisk tokico Suzuki Intruder C1800R
Komentarze 11
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę