tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Stacje ładowania to wierzchołek góry lodowej. Dla elektryków musimy przebudować wszystkie drogi. Zobacz, co robią ze zwykłymi barierami
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Stacje ładowania to wierzchołek góry lodowej. Dla elektryków musimy przebudować wszystkie drogi. Zobacz, co robią ze zwykłymi barierami

Autor: Andrzej Sitek 2024.02.06, 09:07 Drukuj

Elektryki są cięższe od samochodów z napędem konwencjonalnym i okazuje się, że to rodzi kolejny problem, tym razem dotyczący infrastruktury drogowej.

Jeszcze w połowie zeszłego roku badania naukowców z Uniwersytetu w Leeds ujawniły, że przeciętny samochód elektryczny generuje obciążenie drogi 2,24 razy większe niż benzynowy pojazd podobnej klasy i 1,95 razy większe niż pojazd z silnikiem Diesla. To finalnie prowadzi do powstawania  pęknięć i ostatecznie odpowiada za powstanie dużych uszkodzeń nawierzchni.

NAS Analytics TAG

Innymi słowy, drogi ulegają szybszemu zużyciu i wymagają częstszych napraw, co jest bardzo kosztowne. Ale to nie koniec problemów, bo tym razem naukowcy z amerykańskiego Uniwersytetu w Nebrasce przyjrzeli się barierom energochłonnym, których rola polega m.in. na rozproszeniu energii kinetycznej uderzenia i uniemożliwieniu przejechania pojazdu na przeciwległy pas autostrady.

Do tej pory niewiele było wiadomo o tym, jak system sprawdzi się w wypadkach z udziałem pojazdów elektrycznych, które zazwyczaj ważą od 20 proc. do 50 proc. więcej niż pojazdy napędzane paliwem płynnym i mają nieco inny środek ciężkości.

Do badania wykorzystano model Rivian R1T, czyli elektrycznego pick-upa wyposażonego w baterię o pojemności 180 kWh. Masa pojazdu to ponad 3100 kg. Badanie miało dać odpowiedź, jak zachowują się samochody elektryczne podczas zderzenia z barierą.

Test zderzeniowy ujawnił, że dotychczasowe konstrukcje barier nie są w stanie sprostać samochodom o tak duże masie. Przy prędkości 96 kilometrów na godzinę Rivian R1T przebił się przez barierę, jakby  w ogóle nie istniała, i tylko nieznacznie wytracił prędkość. Samochód zatrzymał się dopiero na masywnych, betonowych blokach.

Warto przypomnieć, że to nie jest pierwsze tego typu badanie. Podobnym testom poddano wcześniej Teslę Model 3, która oderwała i uniosła barierę energochłonną, przejeżdżając pod nią. Jednocześnie badania Midwest Roadside Safety Facility ujawniają, że pojazdy elektryczne biorą udział w kolizjach drogowych z mniej więcej taką samą częstotliwością i prędkością jak pojazdy benzynowe. Naukowcy ustalili, że samochód elektryczny uderzający w przydrożną barierę może mieć od 20 proc. do 50 proc. większą energię uderzenia niż auto z silnikiem spalinowym.  

Sprawa jest poważna. Konieczne staje się ponowne przeanalizowanie projektów barier energochłonnych i zaproponowanie nowych rozwiązań. Poza gigantycznym kosztami to nie jest w zasadzie problemem. Kłopot stanowi fakt, że bariery muszą pochłaniać energię również lżejszych pojazdów benzynowych. Jeśli będą zbyt mocne, efekt zderzenia może okazać się masakrujący. 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę