tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sprzeda¿ motocykli w 2008
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Sprzeda¿ motocykli w 2008

Autor: Lovtza 2009.03.11, 09:34 1 Drukuj

Sezon 2008 to okres wzrostów. Pytanie, czy tak dobre wyniki ktokolwiek powtórzy w roku 2009?

 Ostatnie lata na polskim rynku motocyklowym do złudzenia przypominały pierwsze lata działalności warszawskiej giełdy, kiedy to wszystkie wskaźniki dynamicznie pięły się do góry. Wielkość sprzedaży, ilość rejestracji, import prywatny w przypadku nowych i używanych motocykli, a także rynek akcesoriów to obszary, gdzie obroty i wolumeny nabytego motocyklowego dobra niezmordowanie ustały nowe rekordy. Tak było do końca ubiegłego roku, lecz początek 2009 nasz rynek przeżywa pod hasłem nadciągających wzrostów ... ale tym razem cen. Nie uprzedzajmy jednak faktów.

NAS Analytics TAG

Podobnie jak w roku ubiegłym przygotowaliśmy dla was krótkie podsumowanie statystyk sprzedaży w roku 2008. Jest ono oparte na danych gromadzonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, skupiającego praktycznie wszystkich znaczących importerów jednośladów na naszym rynku. Odnotować należy w związku z tym, że przytoczone dane to nie 100% rynku, natomiast dane te można uznać za jego reprezentatywną część.

Bardzo ważna uwaga dla wszystkich zainteresowanych dalszym wykorzystaniem poniższych informacji! Dane dotyczące rynku polskiego jednośladów pochodzą z różnych źródeł. Monitoringiem rynku zajmują się organizacje prywatne jak choćby Instytut Samar, czy też PZPM, czy też rządowe - MSWiA, CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), Główny Urząd Statystyczny czy choćby organy kontroli skarbowej. Oznacza to, że w zależności od źródła konkretne liczby mogą się różnić.

Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że część pojazdów nigdy nie jest rejestrowana (maszyny niehomologowane, quady, motocykle crossowe, pojazdy przeznaczone do wyczynowego sportu, itp.), a sposób liczenia sprzedaży potrafi znacząco różnić się w zależności od importera. Sugerujemy zatem przyjmowanie przedstawionych danych jako wartości przybliżonych.

Polska to nie Arizona

 Nasze podsumowanie zacznijmy od rozbicia sprzedaży na typy motocykli. Rzućmy okiem na wielkość sprzedaży w poszczególnych segmentach motocyklowego rynku. Najwyraźniej polscy motocykliści pogodzili się w końcu z faktem, że Polska to nie Arizona z ciągnącymi się po horyzont highway'ami. Wskazuje na to fakt, iż coraz mniej ochoczo kupujemy choppery i cruisery. Spadek w tym segmencie jeśli chodzi o firmy zrzeszone w PZPM to ponad 10%. Sytuację ratuje nieobecny w tym zestawieniu Harley-Davidson, który odnotował spory skok sprzedaży w roku 2008, co jednak nie zmienia faktu, że okres zapatrzenia w styl easy rider jako Polacy mamy już raczej za sobą. Jakby na potwierdzenie tego znaczący wzrost sprzedaży importerzy odnotowali w dziale maszyn terenowych i dualowych. Ktoś uszczypliwy mógłby powiedzieć, że te ponad 67% więcej maszyn offroadowych i 30% dualowych sprzedanych w roku 2008 jest też swoistym komentarzem, jakie motocykle najlepiej sprawdzają się na naszych drogach.

W innych segmentach notujemy stabilne wzrosty i świadectwo tego, że nasi motocykliści stają się coraz bardziej dojrzali. Wzrost sprzedaży motocykli super sportowych, jeszcze nie tak dawno budzących niemy zachwyt, to zaledwie 3%. Sprzedaż uniwersalnych maszyn ulicznych skoczyła natomiast w tym samym czasie o ponad 75%. To wyraźny sygnał że gruby lans powoli wypierany jest przez czerpanie radości z jazdy motocyklem. Niezmiennym powodzeniem cieszą się pojazdy określane jako sportowe (wzrost o blisko 59%), a także turystyki, których sprzedało się w roku 2008 więcej o blisko 48%.

 Coraz chętniej nabywców znajdują duże skutery. Z roku na rok bardziej zakorkowane ulice sprawiły, że sprzedaż w tym segmencie skoczyła o ponad 45%. Tym maszynom śmiało prognozować można dalsze umocnienie pozycji na rynku.

Łączny wzrost sprzedaży dla importerów motocykli zrzeszonych w PZPM wyniósł w roku 2008 36%. Importerzy i producenci skuterów, których skupia ta organizacja to wąski wycinek rynku motorowerów, dlatego dane te należy traktować orientacyjnie, a dla pełnego obrazu rynku motorowerów warto posiłkować się naszymi statystykami opracowywanymi na bieżąco w roku 2008.

 

Konkretne wartości sprzedaży w poszczególnych segmentach znajdziecie zestawione w poniższej tabeli:

SPRZEDAŻ MOTOCYKLI I MOTOROWERÓW WG SEGMENTÓW, GRUDZIEŃ 2008
Segment ROK NARASTAJĄCO
styczeń - grudzień
zmiana 2008 Udział
2008 2007 MC
segmenty
PTW
MOTOROWERY (MP) 21951 17440 25,9% x 81,0%
MOTOCYKLE (MC) Big Scooter 602 414 45,4% 11,7% 2,2%
Chopper & Cruiser 587 656 -10,5% 11,4% 2,2%
Street 1428 816 75,0% 27,8% 5,3%
Tourist 851 576 47,7% 16,6% 3,1%
ON/Off 723 556 30,0% 14,1% 2,7%
Sport 176 111 58,6% 3,4% 0,6%
SuperSport 494 478 3,3% 9,6% 1,8%
Off Road 275 169 62,7% 5,4% 1,0%
TOTAL MC 5136 3776 36,0% 100,0% 19,0%
RAZEM MOTOCYKLE i MOTOROWERY (PTW) 27087 21216 27,7% x 100,0%

Źródło: PZPM na podstawie nadesłanych deklaracji od firm uczestniczących w wymianie danych

Yamaha dzieli i rządzi

 Pozycja lidera na rynku motocykli od pewnego czasu pozostaje niezmienna. Mowa oczywiście o marce Yamaha, która w roku 2008 sprzedała w naszym kraju 1436 pojazdów, co poza wspomnianą pozycją lidera dało jej także blisko 28% wzrost. O ile pierwsze miejsce w rankingu nie jest niespodzianką, to drugie już nią jest. Honda ze sprzedażą 1024 pojazdów nie tylko wypchnęła Suzuki z drugiego miejsca, ale także ustanowiła wśród japońskich marek najwyższy wzrost, przekraczający 54%. Suzuki z kolei z najniższym w „wielkiej czwórce" wzrostem na poziomie 12% sprzedało 1015 pojazdów, co dało koncernowi z Hamamatsu najniższe miejsce na pudle, jeśli chodzi o polski rynek.

Solidne wzrosty zanotowało Kawasaki (ponad 33%) oraz BMW (blisko 42%) zajmując kolejno czwarte i piąte miejsce na naszym rynku w klasyfikacji PZPM. Do góry skoczyła o blisko 26% sprzedaż Triumpha, natomiast największą niespodzianką jest znaczący skok sprzedaży Ducati. Choć w procentach wygląda to imponująco (ponad 173%), to na uwadze należy mieć ciągle niewielką ilość sprzedanych motocykli, konkretnie 82 sztuki. Tak czy inaczej marka z Bolonii ma przed sobą coraz lepsze perspektywy w Polsce, a zmiana importera oraz inwestycje poczynione w sieć dealerską przynoszą jak widać spodziewane efekty.

Szczegółowe dane dla poszczególnych marek znajdziecie w tabeli poniżej:

SPRZEDAŻ MOTOCYKLI WG MAREK i SEGMENTÓW, 2008
Marka Segment ROK NARASTAJĄCO
styczeń - grudzień
2008 2007 ZMIANA
Yamaha Big Scooter 121 64 89,1%

Chopper & Cruiser 81 220 -63,2%

Street 525 306 71,6%

Tourist 291 186 56,5%

ON/Off 219 115 90,4%

SuperSport 132 160 -17,5%

Off Road 67 73 -8,2%
Yamaha Suma
1436 1124 27,8%
Honda Big Scooter 67 23 191,3%

Chopper & Cruiser 116 108 7,4%

Street 264 185 42,7%

Tourist 192 92 108,7%

ON/Off 124 61 103,3%

Sport 29 31 -6,5%

SuperSport 124 138 -10,1%

Off Road 107 25 328,0%
Honda Suma
1023 663 54,3%
Suzuki Big Scooter 89 90 -1,1%

Chopper & Cruiser 179 177 1,1%

Street 161 130 23,8%

Tourist 196 175 12,0%

ON/Off 143 158 -9,5%

Sport 83 10 730,0%

SuperSport 113 128 -11,7%

Off Road 51 36 41,7%
Suzuki Suma
1015 904 12,3%
Kawasaki Chopper & Cruiser 93 62 50,0%

Street 136 101 34,7%

Tourist 75 43 74,4%

ON/Off 29 53 -45,3%

Sport 8 22 -63,6%

SuperSport 99 48 106,3%

Off Road 45 35 28,6%
Kawasaki Suma
485 364 33,2%
BMW Street 56 35 60,0%

Tourist 83 65 27,7%

ON/Off 193 129 49,6%

Sport 44 40 10,0%

Off Road 5

BMW Suma
381 269 41,6%
Triumph Chopper & Cruiser 26 27 -3,7%

Street 38 23 65,2%

Tourist 8 4 100,0%

ON/Off 7 12 -41,7%

Sport 9 4 125,0%
Triumph Suma
88 70 25,7%
Ducati Street 51 23 121,7%

Tourist 5 3 66,7%

SuperSport 26 4 550,0%
Ducati Suma
82 30 173,3%
Inne marki
626 352 77,8%
Suma końcowa
5136 3776 36,0%

Źródło: PZPM na podstawie nadesłanych deklaracji od firm uczestniczacych w wymianie danych

NAS Analytics TAG

Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    na górê