tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle World Superbike - wspania³a siódemka
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykle World Superbike - wspania³a siódemka

Autor: Luigi Rivola 2010.02.17, 11:25 5 Drukuj

strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kiedyś ścigano się na motocyklach seryjnych, przystosowanych jedynie do wyścigów. Dziś w na starcie stają motocykle zbudowane do wyścigów, które dopiero później przystosowuje się do jazdy po drogach

Kiedyś ścigano się na motocyklach totalnie seryjnych, przystosowanych jtubinedynie do wyścigów. Dziś w większości przypadków na starcie stają motocykle zbudowane do wyścigów, które dopiero później przystosowuje się do jazdy po drogach. Nie zawsze zresztą z pełnym powodzeniem. Co by jednak nie mówić, współczesne maszyny sportowe, nawet te najlepiej przystosowane do jazdy w ruchu ulicznym, to prawdziwa kopalnia mocnych wrażeń.

NAS Analytics TAG

Rok 2008 stał się przełomowym dla Mistrzostw Świata Superbike. Stało się tak dzięki zmianom regulaminowym, na mocy których w rywalizacji mógł wziąć udział pół prototypowy Ducati 1098R o pojemności 1200cc. Sporo pracy i zakulisowych zabiegów kosztowało Włochów przeforsowanie nowego regulaminu pozwalającego na rywalizowanie ich ponad litrowej V2 w mistrzostwach z litrowymi czterocylidrowcami. Nie zdążyły jeszcze ucichnąć spory na temat sprawiedliwości rozwiązania zatwierdzonego przez FIM, wymuszonego de facto szantażem Ducati, gdy tymczasem na scenie WSBK pojawili się nowi gracze. Dwie ambitne stajnie, BMW i Aprilia wywołały niemało zamieszania, przez niektórych momentami określanego mianem skandalu, ale o tym za chwilę.

Najlepsze seryjne wyścigówki świata. Mamy je wszystkie przed sobą, na brzegu morza omywającego wyspę Filipa na południu Australii. To „Wspaniała Siódemka" walcząca między sobą o tytuł Mistrza Świata 2009. Siedem maszyn wyprodukowanych przez siedmiu światowej renomy producentów. Najlepsze na świecie technologie, wzornictwo i osiągi. Wszystko to oparte na seryjnych motocyklach, które każdy może kupić w najbliższym salonie. Przygotowaliśmy dla was przegląd maszyn klasy Superbike, zestawiając modele drogowe z ich wyścigowymi odpowiednikami, gdzie pełne możliwości prezentowanych maszyn ilustruje tabela na ostatniej stronie niniejszej prezentacji.

WSBK - o regulaminie

Mistrzostwa Świata WSBK to zawody przewidziane dla motocykli produkowanych seryjnie, gdzie liczba zbudowanych egzemplarzy jest nie mniejsza niż 1000 sztuk (3000 sztuk od roku 2010). Pojemność skokowa silnika dla jednostek 4-cylindrowych wynosi 1000cc, natomiast dla 2-cylindrowych 1200cc. Motocykle czterocylindrowe muszą ważyć nie mniej niż 162kg, ich dwucylindrowi rywale nie mogą być lżejsi niż 168kg. Silniki muszą być produkowane seryjnie, dopuszcza się jedynie przeróbki zwiększające ich osiągi, konkretnie dowolną modyfikację głowic, komór spalania, rozrządu jednak przy zachowaniu oryginalnej konfiguracji układu korbowo-tłokowego. Zabronione jest korzystania z pneumatycznego sterowania zaworami, jeśli takie rozwiązanie nie zostało zastosowane w seryjnym motocyklu. W czterocylindrowcach dopuszcza się wymianę korbowodów, natomiast w maszynach klasy 1200 nie wolno tego robić. Odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku wałów korbowych. W 1200 można je zastąpić lżejszym, w 1000 musi pozostać oryginalny, choć dopuszcza się jego niewielkie modyfikacje. Rama musi być oryginalna, podwozia można zastąpić tuningowymi, ale bez zmiany ich konfiguracji. Zabronione są „aktywne" zawieszenia, chyba że były zamontowane w seryjnym motocyklu. Układy hamulcowe mogą być modyfikowane wedle uznania. Nowy regulamin WSBK przewiduje także system automatycznego dostosowania oraz porównywania „litrów" i 1200cc, powiązanego z ich klasyfikacją w wyścigach. Jest też miejsce na kary, w tym te finansowe za naruszenia regulaminu, w szczególności jeśli chodzi o wagę maszyn, czy niezastosowanie się do ograniczenia powierzchni filtra powietrza („air restrictor") w systemie zasilania.

Seria kontra WSBK

Seria World Superbike przeżywa w tej chwili swój złoty okres. Wszyscy producenci chcą brać udział w wyścigach, a wielu kierowców obecnie związanych z MotoGP rozważa WSBK jako poważną zawodową alternatywę. Seryjne wyścigówki znalazły się mimowolnie w centrum zainteresowania branży motocyklowej, publiczności oraz mediów. Ten wzrost popularności może jednak nieść ze sobą niekontrolowany wzrost kosztów produkcji motocykli oraz nakładów na wyścigi. Paolo Flammini, członek zarządu Infront Motorsports, firmy zarządzającej mistrzostwami świata Superbików obiecał poświęcenie maksymalnej uwagi temu jakże poważnemu problemowi. Pytanie tylko jak to zrobić?

Sprawa podstawowa to ograniczenie rozwoju i wykorzystania elektroniki. Z tego powodu zabroniono stosowania aktywnych zawieszeń. Gdyby Ducati od lat nie było związane z desmodromicznymi układami rozrządu, to rozwiązanie to również znalazłoby się na czarnej liście. Dokładnie tak jak stało się ze wszystkimi nieklasycznymi układami rozrządu - pneumatycznymi, elektromagnetycznymi i piezoelektrycznymi. Jeśli pójdziemy dalej tym tropem, wyjaśniając prohibicjonizm chęcią obniżenia kosztów motocykli, to może się okazać któregoś dnia, że maszyny seryjne będą mocniejsze, szybsze i bardziej zaawansowane, niż ich wyścigowe odpowiedniki...

strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
wyscig w deszczu Misano
NAS Analytics TAG
Fani Ducati Xerox Team
Motocykle Superbike 2009
World superbike motorcycles
Wyscig Superbike 2009
Carlos Checa Misano SBK wet race
Ben Spies superbike race
Biaggi Misano SBK Rce photo
Kawasaki ZX-10R Superbike
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor: OSERWATOR 22/02/2010 13:17

tzn?

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê