tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykl na miasto - sercem, czy rozumem?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykl na miasto - sercem, czy rozumem?

Autor: Lovtza 2011.08.25, 13:24 101 Drukuj

Jeszcze tylko kilka dni i sezon urlopowy 2011 będzie wspomnieniem. Dojazdy do szkoły, dojazdy do pracy, a wszystko to zatłoczonymi trasami prowadzącymi do dużych miast, zakorkowanymi obwodnicami, zapchanymi uliczkami w centrum. Wraz z kolejnymi godzinami, które spędzamy tępo wpatrując się w tablicę rejestracyjną stojącego przed nami samochodu tracimy także pieniądze. Paliwo, które w najbliższym czasie tańsze raczej nie będzie no i oczywiście nie zapominajmy o samych pojazdach. Sprzęgła, hamulce, skrzynie biegów – one nie lubią korków.

Nie tak dawno udowodniliśmy ponad wszelką wątpliwość, że nic nie jest w stanie konkurować z jednośladem w mieście zarówno jeśli chodzi o czas przejazdu, jak też o ekonomię. Pytanie sprowadza się teraz do tego jaki motocykl będzie najlepszym wyborem na pokonywanie miejskiej dżungli. Ile potrzebujecie mocy, aby sprawnie poruszać się po mieście? Który sprzęt będzie za mały, a który za duży? Postanowiliśmy to dla was sprawdzić. Oto co udało się nam ustalić.

Rywale

Zdecydowaliśmy się porównać sprawność poruszania się po mieście różnych pojazdów określanych przez ich producentów jako mniej lub bardziej „miejskie”. Przedział określimy od tych najmniejszych, do największych. Oto nasi zawodnicy:

  1. Honda Zoomer. 50 centymetrów sześciennych silnika pozwala na poruszanie się tym skuterkiem z prędkością do 45 km/h. Mała czterosuwowa Honda zasilana jest wtryskiem, dzięki czemu jest praktycznie bezobsługowa, jednocześnie oferując bardzo niskie spalanie. Mały, lekki zwinny pojazd, idealny do jazdy w mieście, nawet dla tych którzy nie dysponują prawem jazdy kategorii A.
  2. KTM Duke 125. To Jeden z miejskich hitów tego sezonu. Niska cena zakupu, a jednocześnie żywiołowy jak na 125 silnik, bardzo dobre podwozie i efektowny wygląd. Pojazd idealnie wpisujący się w kategorię A1.
  3. Yamaha MT-03. Włoska filozofia budowania motocykli ubrana w japońską technologię. Lekki, zwinny motocykl pędzony niezniszczalnym singlem. Sprzęt doskonale dający sobie radę zarówno w mieście jak i na krótkich krętych trasach.
  4. Honda Hornet 600. Szalenie popularny w Polsce motocykl użytkowy, kupowany często właśnie do jazdy po mieście. Brak owiewek, przyjazna charakterystyka silnika, wysoka trwałość i niezawodność. Brzmi jak recepta na popularną maszynę do jazdy na co dzień.
  5. Triumph Speed Triple 1050. Sprzęt, który nigdy nie krył swojej fascynacji miejską łobuzerką, jeden z najbardziej rozpoznawalnych „fabrycznych street fighterów” w salonach motocyklowych. Czy znajdzie wśród wyżej wymienionych rywali godnych przeciwników?

Oczywiście, gdyby moc i osiągi były jedynym kryterium – Triumph rozniósłby rywali na strzępy. Dlatego też przyjęliśmy trzy zasadnicze kryteria oceny: czas przejazdu, szeroko rozumiana ekonomia oraz przyjemność z jazdy. Dzięki temu oceniając rywali o pojemnościach silnika od 50 do 1050cc oraz mocy od 4 do 135KM nie stawiamy nikogo już na starcie na przegranej pozycji.

Nie traktujcie powyższego zestawienia zbyt dosłownie. W miejsce Zoomera można śmiało wstawić inny skuter o pojemności 50cc. W miejsce Duka inną konkurencyjną maszynę klasy 125, tak samo jak Horneta można zastąpić inną 600-tką, a Triumpha innym mocnym 1000-cem. Rezultaty będą zbliżone.

Trasa

Aby sprawdzić przydatność pojazdu do codziennej jazdy po mieście wybraliśmy trasę około 30km, na którą składały się zarówno szybkie odcinki ekspresowe, jak też główne miejskie ulice i wąskie uliczki na pradze, które w godzinach szczytu potrafią szybko się zakorkować. Z Mokotowa, na Wawer, przez Pragę Południe, Pragę Północ aż na Młociny.

Trasa przejazdu Mokotow - Praga - Mlociny

Trasa to jedno, ale czas jej pokonania to kolejny szalenie ważny czynnik. My wystartowaliśmy w czwartek, około godziny 16.30, czyli w chwili gdy w Warszawie rozpoczyna się szczyt komunikacyjny. Staraliśmy się także jechać spokojnie, w miarę zgodnie z przepisami. Celowo unikaliśmy wyjątkowo zakorkowanego poniedziałku i piątku, ponieważ wyniki z tych dni byłyby niemiarodajne. Pamiętajmy też że już za kilka dni gdy do pracy wrócą urlopowicze, studenci i uczniowie… a wtedy walka o każdy dostępny kawałek asfaltu zacznie się na dobre. A zatem do jakich doszliśmy wniosków?

Małe jest piękne... i zwinne

Wszystkie maszyny wystartowały z Mokotowa w tym samym czasie. Już w trakcie wyjazdu na Trasę Siekierkowską okazało się, że Zoomer nie jest w stanie nadążyć za motocyklami. Na samej trasie stało się także oczywiste, że Duke 125 ma poważne problemy, aby utrzymać się za grupą „600cc+”. Tak się jednak zabawnie złożyło, że rzeczona grupa przy węźle na ulicy Marsa nieco zabłądziła, przez co musiała nadłożyć około kilometra. Od tego momentu stawka mocno rozdzieliła się. KTM, który pojechał prawidłową trasą wysunął się na prowadzenie, z grupy 600cc+ odskoczył Triumph i próbował dogonić Duka, natomiast Zoomer okupował głębokie tyły wyścigu.

O losach całego starcia przesądziły szybsze odcinki takie jak Trasa Toruńska i Wisłostrada. Tylko tam Triumph był w stanie skutecznie gonić KTMa, aby ostatecznie wyprzedzić go na 5 km przed metą. Dwie minuty po Speed Triple i dwie minuty przed Hornetem i Yamahą na mecie pojawił się KTM! Pomimo zaledwie 15 KM był w stanie przedzierać się przez miasto równie efektywnie jak większe motocykle, w tym Hornet dysponujący 6-krotnie większą mocą. Zoomer, no cóż… Reszta stawki musiała poczekać na niego kolejne 24 minuty, zanim kanister na kołach wtoczył się majestatycznie na metę, czyli stację benzynową gdzie sprawdziliśmy zużycie paliwa.

Jak już zaznaczyliśmy wcześniej kolejność na mecie nie jest jednoznaczna z naszą klasyfikacją przydatności do jazdy po mieście. Zanim zapoznacie się z naszym werdyktem co do przydatności motocykla na miasto rzućcie okiem na nasze zestawienie wyników.

Motocykl Zoomer Duke125 MT-03 Hornet Speed Triple
Moc maksymalna (KM) 4 15 48 98 135
V max (km/h) 45 110 160 210 240
Czas przejazdu (min) 57 31 33 33 29
Pokonany dystans (m) 30 30 31 31 31
Średnia prędkość (km/h) 31,6 58,1 56,4 56,6 64,1
Ilość zużytego paliwa (litry) 0,67 0,97 1,76 2,34 1,78
Spalanie l/100km 2,2 3,2 5,7 7,5 5,7

Nasza ocena:

Miejsce 1: KTM Duke 125. Mały motocykl z Austrii co prawda nie pokonał wyznaczonej trasy w najkrótszym czasie, ale był praktycznie tak samo szybki jak mocniejsze motocykle. Ponadto Duke jest tani w zakupie (kosztuje około 16 tyś zł) i bardzo tani w eksploatacji. Pomimo małych gabarytów i ograniczonej mocy silnika jazda nim jest po prostu przyjemna. Taka kombinacja zalet zadecydowała o pierwszym miejscu.

Miejsce 2: Yamaha MT-03. Japoński jednocylindrowiec dysponuje wszystkim czego potrzeba w mieście. Jest tak samo szybki jak mocniejsze motocykle, dysponuje porządnym zawieszeniem i hamulcami. Jest przy tym tańszy od Speed Tripla oraz Horneta zarówno w zakupie, jak również w serwisowaniu. Co ważne, daje dużo przyjemności z jazdy.

Miejsce 3: Triumph Speed Triple. Ten motocykl był najszybszy w naszym teście, a jazda na nim dostarcza najwięcej wrażeń. To jednak za mało, aby wygrać dzisiejsze zestawienie. Triumph jest zbyt lansiarski, za drogi w zakupie i eksploatacji , aby wygrać test gdzie obowiązują kryteria użytkowe.

Miejsce 4: Honda Zoomer. W redakcji toczyły się zażarte dyskusje czy nie powinien być tutaj Triumph, ale ostatecznie uznaliśmy że w końcu coś należy się nam od życia. Dlatego w zestawieniu Zoomera i Speeda uznaliśmy że frajda jaką z jazdy daje Triumph przewyższa korzyści jakie daje niski koszt eksploatacji małej Hondy (szczególnie że koszt zakupu Zoomera nieco odstrasza). Jednym z powodów dla których japońska 50-tka nie jest na ostatnim miejscu jest poza niskim kosztem eksploatacji także fakt, że można poruszać się nią bez prawa jazdy.

Miejsce 5: Dla wielu może to być zaskoczeniem, bo sześćsetki takie jak Hornet określane są często mianem idealnych maszyn na miasto. Jeśli się jednak zastanowić nad tym głębiej… okazuje się, że Hornet nie jest w stanie pokonać rywali w jakiejkolwiek konkurencji. Nie jest najszybszy, nie jest najtańszy ani w zakupie, ani w eksploatacji, nie jest też najszybszy czy też ekscytujący gdy siedzi się za jego sterami. To skazuje Szerszenia na ostatnie miejsce w stawce.

Wnioski

Jeśli ktokolwiek z was zastanawiał się dlaczego w miastach zachodniej i południowej Europy motocykle i skutery o pojemnościach 125 do 250cc są tak bardzo popularne, to wyniki naszego małego eksperymentu dają odpowiedź dlaczego tak się dzieje. Małe pojemności są w mieście równie szybkie jak duże motocykle, jednocześnie są od nich znacznie tańsze w eksploatacji i praktyczniejsze. Jazda mniejszym motocyklem w gęstym ruchu ulicznym może być równie przyjemna jak dużym motocyklem.

Każdy oczywiście kieruje się przy dokonywanych wyborach własnymi kryteriami, dlatego też nic nie stoi na przeszkodzie, abyście na podstawie zabranych przez nas informacji stworzyli własną klasyfikację. Nie każdy przecież ma takie same oczekiwania wobec motocykla i nie porusza się zawsze takimi samymi trasami. Ważne jednak aby wyborów dokonywać świadomie i aby były satysfakcjonujące.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 48
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę