tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kawasaki ZX10R - całą naprzód!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Pierwszy motocykl – najgorsze pomysły

2010.03.24 Łukasz „Boczo” Tomanek

strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Kawasaki ZX10R - całą naprzód!

Nie chodzi generalnie rzecz biorąc o to, że ZX-10R jest bardzo szybkim motocyklem. Nie chodzi też o to, że oddaje moc w sposób bardziej brutalny, niż chłosta osolonym biczem. Problem polega na czymś zupełnie innym.

Rozpoznanie - Gdy pod koniec ubiegłego wieku na rynek trafiło nowe pokolenie sportowych motocykli klasy 1000cc zapoczątkowane przez Yamahę R1, wielu specjalistów sygnalizowało, że opanowanie maszyny, której moc dorównuje jej masie, może być dla statystycznego motocyklisty, delikatnie rzecz ujmując - problematyczne. Tak też było w rzeczy samej. Z czasem jednak producenci wykorzystując nowoczesną elektronikę ułagodzili sposób oddawania 170KM mocy na tylne koło. To z kolei skłoniło niebezpiecznie dużą liczbę osób do uznania sportowego litra, za sprzęt odpowiedni do nauki jazdy.

Przeciwwskazania - ZX10-R powstał tylko w jednym celu - do jazdy całą naprzód. Dopiero wtedy ten sprzęt pracuje tak, jak powinien. Mało osób wie, że np. sprężyny i tłumiki w zawieszeniu dobierane są pod wartość momentu obrotowego, osiąganych prędkości i masy pojazdu. Im większy moment obrotowy silnika (a ZX-10R posiada pokaźny moment), tym mocniejsza sprężyna w tylnym zawiasie. Ktoś powie: no i co z tego? Otóż przy high-side litr zawsze wystrzeli kierowcę w powietrze mocniej, niż 600cc i nieporównanie mocniej niż 250cc. To samo dotyczy pozostałych podzespołów. Ogromna wydajność hebli obliczona jest na zatrzymywanie maszyny z bardzo dużych prędkości. Mało wprawne operowanie hamulcami na śliskiej nawierzchni mogą zakończyć się szybkim wyczerpanie przyczepności przedniej opony. Wielu twierdzi, że w czasie jazdy sportem po ulicy bolą nadgarstki, drętwieją nogi, że pozycja za sterami jest niewygodna. Wszystko się zgadza, ponieważ sportowy 1000cc nie został zbudowany do jazdy po mieście. Co więcej pomijając wpływ miasta na sposób jazdy motocyklem wielu początkujących nie wie, że drętwiejące nadgarstki to jeden z przejawów słabej techniki jazdy motocyklem. ZX-10R to motocykl przeznaczony do jazdy po torze, prowizorycznie przystosowany jedynie do jazdy po ulicy. To maszyny do szybkiej jazdy, zdecydowanie szybszej niż ta, określona obostrzeniami prawa o ruchu drogowym. Opowieści o „szacunku dla manetki" i „poukładanej głowie" można wsadzić sobie w ... nos - ten sprzęt rusza z miejsca i już ma na liczniku ponad stówę. 160 km/h osiągane na pierwszym biegu powinno wielu poszukujących pierwszego motocykla skłonić do właściwych refleksji. To sprzęt skonstruowany do bardzo szybkiej jazdy, a co za tym idzie, bardzo trudno jeździć nim spokojnie i przepisowo. Większa prędkość = większa destrukcja przy wypadku.

Powikłania - Mając to wszystko na uwadze śmiem twierdzić, że miejsce ZX-10R na liście najgorszych pojazdów na pierwszy motocykl jest w pełni zasłużone. Uprzedzając pytania dodam od razu że R1, GSX-R1000, CBR1000RR i pozostałe „litry" wpisują się w powyższą argumentację. Nie, nie zmieniają tego ani systemy kontroli trakcji, ani nowe sportowe ABSy.

Kawasaki ZX10R hardkor
Kawasaki ZX10R model 2007
Kawasaki ZX10R pierwszy model
Kawasaki ZX10R zakret na torze
Kawasaki ZX10R zejscie na lokiec
Kawasaki ZX10R zlozenie w zakrecie
NAS Analytics TAG

Komentarze 13
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:h 09/12/2011 21:51

Mój bogu....

Odpowiedz
Autor:manio333 02/08/2011 21:47

Mistrz...

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę